Rekomenderade begpriser

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis uppdaterat prislistan med rekomenderade begpriser på:

http://www.mactorget.nu

någon som kan komma med synpunkter? Även G5 finns med (för dom som suktar på att köpa beggat)

• Oregistrerad
  • 2003-07-02 22:53

Jag håller med om att begpriserna ibland är rätt ut sagt åt skogen, men nya listan är lite väl överdriven åt det billiga hållet på en del grejor. Jag vet att du själv lever efter priserna och säljer dina grejor väldigt billigt, men 5000:- för min Quicksilver 733?? Nä, då behåller jag den hellre och bygger om den till kylskåp eller nå't. Och om någon har en vit iBook för 3500:-, hojta till så köper jag!!!!! Hehe;)

Men listan är ändå bra, det stressar folk till att försöka hålla lite lägre priser. Datorer är färskvara. Alla verkar inte fatta detta, men som sagt, listan är lite överdrivet billig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jen$
Jag håller med om att begpriserna ibland är rätt ut sagt åt skogen, men nya listan är lite väl överdriven åt det billiga hållet på en del grejor. Jag vet att du själv lever efter priserna och säljer dina grejor väldigt billigt, men 5000:- för min Quicksilver 733?? Nä, då behåller jag den hellre och bygger om den till kylskåp eller nå't. Och om någon har en vit iBook för 3500:-, hojta till så köper jag!!!!! Hehe;)

Men listan är ändå bra, det stressar folk till att försöka hålla lite lägre priser. Datorer är färskvara. Alla verkar inte fatta detta, men som sagt, listan är lite överdrivet billig...

haha.. mja. Klart man kanske väljer att inte sälja. Men med tanke på att du kan få nya burkar under 10 lax med garanti och hela kittet så känns en gammal sunkig (ja, den är rätt sunkig) 733 inte så spännande längre.

Vit ibook är heller inte direkt heta på begmarknaden. Naturligtvis kanske den blir lite ballare om man petar i mer ram, men här snackar vi std. conf. och det är 64MB utan macos x... go figure. Inte coolt asså.

/F

Citat:

Appropå d.. såg nån dåre (wolf?) som försöker kränga en gammal sunkig pismo för typ 8 lax.. hahahha.... undra om nån köper den.

• Oregistrerad
  • 2003-07-02 23:14

QS733 är väl inte helt sunkig heller;)
Den hänger ju lätt med nya datorer som iBook, eMac, iMac, PB12 utan att skämmas. Dessutom har den utbyggnadsmöjligheter.
Jag ska sälja min snart, tror jag. 733/768/70/64MBtwinview. 7000:- ska jag ha, det vet jag att jag får.

Under 1000-lappen för gamla fina dasslock? Då köper jag ett gäng och har på väggen...;)

Maila gärna mej med priser ni får för beggade burkar. Dessa kommer ligga till grund för kommande uppdateringar av listan.

Det som bör tilläggas är att denna prislista är dagsfärsk. Det innebär att dessa begpriser gäller just nu - folk är på semester och dom potentiella köparna är färre. Det påverkar begpriset nedåt

• Medlem
  • 2003-07-02 23:23
Citat:

Under 1000-lappen för gamla fina dasslock? Då köper jag ett gäng och har på väggen...;)

jag hajjar varför du har ett dollartecken i ditt namn...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-02 23:29
Citat:

QS733 är väl inte helt sunkig heller;)
Den hänger ju lätt med nya datorer som iBook, eMac, iMac, PB12 utan att skämmas. Dessutom har den utbyggnadsmöjligheter.
Jag ska sälja min snart, tror jag. 733/768/70/64MBtwinview. 7000:- ska jag ha, det vet jag att jag får.

Många glömmer bort att kunna använda gamla datorn som server (istället för att skrotas eller som "utställningsföremål")
Du kan använda den som SERVER ! (OSX). Det krävs förstås bra med minne och routern (intern nätverk). Jag har min gamle G3/266 tower som server, fungerar jättebra !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 00:10

Förvisso är detta endast rekommendationer, men verkligheten ser ju helt annorlunda ut.
Folk vill ju ha löjliga priser för sina tiBooks på 5-600 MHz!
Likadant med vita iBooks. Är ute efter en sådan, men de växer inte på trän direkt.
Kanske därför de kan kräva så hutlösa priser?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Likadant med vita iBooks. Är ute efter en sådan, men de växer inte på trän direkt.

Japp, utbud o efterfrågan styr. Marknaden har alltid rätt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 00:19

Bra initiativ, bigmac. Begagnatpriserna måste ner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Förvisso är detta endast rekommendationer, men verkligheten ser ju helt annorlunda ut.
Folk vill ju ha löjliga priser för sina tiBooks på 5-600 MHz!

Mja, är det en liten vit ibook är den tyvärr inte mycket värd. Förvisso säljer inte många sina datorer - men samtidigt får man inte speciellt mycket för dom heller, det är ju bara att jämföra med vad som finns nytt och se vilken nytta man får.

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 00:41

Jag gillar listan då jag också tycker att priserna är allt för höga ibland.

Bra bigmac!

Vad skönt att auktionssiten kommer igång! Där styr ju alltid marknadspriserna...

Ps. Det heter "rekommenderade"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vad skönt att auktionssiten kommer igång! Där styr ju alltid marknadspriserna...

Ps. Det heter "rekommenderade"

phu.. stod rätt på hemsidan iaf

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-03 00:47

Listan är lysande. Bara hoppas att säljarna börjar följa den!

Om man inte tycker listan är så bra (tex om man vill få ut 15 lax för en 400 tibook) så kan man titta på ebay.com - där finns det burk så det räcker, bara att kika på vilka priser som gäller där.

Principen för all försäljning är ju att man vill sälja till marknadspris = det högsta pris som en köpare är beredd att betala för varan.

Ganska snart kommer vi ha försäljningsstatistik för slutbud på alla olika Macintoshmodeller så att vi kan ta fram en realtidsuppdaterad begprislista med historik (hur har slutbudet på G5:or utvecklats under perioden juli 03 --> juli 04) som exempel.

Även om Fredrik tycker att en G4/400 ska kosta 3.500 finns det gott om folk som betalar 5.000 för samma maskin, det kan jag intyga - jag sålde 22st G4:or på nolltid nyligen.

bara ett exempel. Tibook 400 med extern brännare och väska, tgb och mus. Han begär 9600kr (motsvarande) ingen har ännu nappat.

Den enda som är till försäljning just nu ligger på ca 3000kr

Eftersom det är så lätt att köpa "över pölen" numera så finns det ingen anledning att betala fantasipriser här om det är billigare där borta. Frakt på en bärbar är högst några 100-lappar.

Ja, alltså jag har länge suktat efter en begagnad iBook (dasslock) och har spanat runt lite… Visserligen vore det trevligt, men tusen spänn måste väl ändå vara i lägsta laget? Gäller detta i gott skick? (hoppas jag inte sumpar bra affärer nu )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-03 00:53

Det lönar inte att sälja datorn !
Använd den som server eller annat.
Om daton är inom ett år gammal, dvs att garanti är kvar så sälj den då. Det går inte att jämföra bilarna.

Jag hoppas jag inte avviker allt för mycket från tråden nu, men jag måste fråga; är det verkligen säkert att köpa bärbar dator begagnat över internet utan att se datorn på riktigt och träffa köparen först?

Jag kollade runt lite och insåg att ibookpriserna är något högre än vad jag skrev. Korrigerat nu.

En tydlig trend är dock att gamla stationära g4-burkar är döda.. framförallt yikes och sawtooth

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 00:58

Som kalenderbitare skulle jag gärna se att listan expanderades, t.ex. enligt (ej 100% säker på nuffrorna ):

1 CPU:
Yikes/PCI (350, 400)
Sawtooth/AGP (350, 400, 450)
Gigabit Ethernet (400)
Digital Audio (466, 533, 667, 733)
QS (733, 867)
QS 2002 (800, 933)
FW800 (1000)

2 CPU:
Gigabit Ethernet (2*450, 2*500)
Digital Audio (2*533)
QS (2*800)
QS 2002 (2*1000)
MDD (2*867, 2*1000, 2*1250)
FW800 (2*1250, 2*1420)

Jag förstår att underlag för en så fin indelning av priserna saknas, men jag tror att många köpare och säljare skulle vara behjälpta av en dylik översikt. (Det är ju inget som hindrar att samma prisintervall anges för flera av raderna i tabellen.) Vidare tycker jag det skulle vara praktiskt att bryta ut dual-burkarna enligt ovan.

Bara mina EUR 0.02

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 00:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ganska snart kommer vi ha försäljningsstatistik för slutbud på alla olika Macintoshmodeller så att vi kan ta fram en realtidsuppdaterad begprislista med historik (hur har slutbudet på G5:or utvecklats under perioden juli 03 --> juli 04) som exempel.

Var då? Här på 99mac eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av LFH
Som kalenderbitare skulle jag gärna se att listan expanderades, t.ex. enligt (ej 100% säker på nuffrorna ):

1 CPU:
Yikes/PCI (350, 400)
Sawtooth/AGP (350, 400, 450)
Gigabit Ethernet (400)
Digital Audio (466, 533, 667, 733)
QS (733, 867)
QS 2002 (800, 933)
FW800 (1000)

2 CPU:
Gigabit Ethernet (2*450, 2*500)
Digital Audio (2*533)
QS (2*800)
QS 2002 (2*1000)
MDD (2*867, 2*1000, 2*1250)
FW800 (2*1250, 2*1420)

Jag förstår att underlag för en så fin indelning av priserna saknas, men jag tror att många köpare och säljare skulle vara behjälpta av en dylik översikt. (Det är ju inget som hindrar att samma prisintervall anges för flera av raderna i tabellen.) Vidare tycker jag det skulle vara praktiskt att bryta ut dual-burkarna enligt ovan.

Bara mina EUR 0.02

Kan bara säga en sak. En Dual 533 har bara sålts vid ett enda tillfälle på något begtorg i sverige. Den är extremt ovanlig. Men bara för att den är ovanlig behöver det inte innebära att priset på den är högre än en ny burk typ

Ja, vi har ju en auktionstjänst som vi lanserar snart.

Det har varit mycket jobb att integrera den med 99mac - men vi kommer alltid ha "single login" på alla nya siter.

Dvs: har du 99mac login så kan du använda det på alla kommande macsiter.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-03 01:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag hoppas jag inte avviker allt för mycket från tråden nu, men jag måste fråga; är det verkligen säkert att köpa bärbar dator begagnat över internet utan att se datorn på riktigt och träffa köparen först?

Det är faktiskt ganska osäkert, det är så många parameterar som ska bli rätt.
Hänger datorn ofta ?
Är minnen okey ?
Är hårddisken okey ?
Är display okey (inga döda pixlar?)
Det gäller att upprätta avtal mot säljaren, då är det som att köpa bil med liknande avtal.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Det är faktiskt ganska osäkert, det är så många parameterar som ska bli rätt.
Hänger datorn ofta ?
Är minnen okey ?
Är hårddisken okey ?
Är display okey (inga döda pixlar?)
Det gäller att upprätta avtal mot säljaren, då är det som att köpa bil med liknande avtal.

Jo, det är jag med på, men risken att bli grundligt blåst då?

Avtal? Typ; "pengarna tillbaka om datorn hade trasiga delar som du inte nämnt" osv?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-03 01:17

Tyvärr är det som inte inom bilvärlden.
Jag vet faktiskt inte hur det är inom begagnad datorvärlden, har man några rättigheter om köpet blir dåligt ? ?
Finns det några regleringar som liknande i begagnad bilvärlden ?

Bevaka tråden