Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ för strömsparinställningar direkt i menyraden försvann

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Innan jag börjar ska jag säga att jag inte vet om detta problem är relaterat till operativsystem eller hårdvara, men i detta forum valde jag att söka hjälp i alla fall. Jag har en MacBook med Mac OS X 10.5.6. Här är mitt problem:

Klickar man på batterisymbolen uppe till höger i menyraden bör man kunna välja vilken typ av strömsparinställning man vill ha. T.ex. ska man kunna välja alternativet "Längre batteritid" om nätadaptern inte är inkopplad eller "Högre prestanda". Dessa alternativ upptäckte jag hade försvunnit från min menyrad för ett par dagar sedan!

Jag kan fortfarande välja vilken inställning jag vill ha genom att gå in på Systeminställningar men det är praktiskt att kunna byta inställningar direkt i menyraden. Resten av menyn finns fortfarande kvar när man klickar på batterisymbolen, exempelvis kan jag fortfarande se hur mycket tid det uppskattas vara kvar på batteriet, det är endast endast strömsparalternativen som är borta. För några dagar sedan hämtade jag ut min MacBook från service där jag bl.a. hade bett dem att titta på mitt batteri då jag tyckte att batteritiden hade minskat dramatiskt. Jag fick dock tillbaka ett kvitto på att batteriet hade testats men de inte hade upptäckt något fel.

Kan det vara så att servarna har något med saken att göra? Hur ska jag göra för att få tillbaka mina alternativ? Tack på förhand.

Senast redigerat 2008-12-25 12:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 06:29

Det försvann med 10.5.6, varför vet jag inte eftersom det var sjukt smidigt. Men när jag tänker efter så använde jag det ändå inte så ofta att det inte är jobbigt att gå in i Systeminställningar.

Testa med att
ta bort din batterimeny genom att hålla ner alt + cmd och dra symbolen från menyraden.
Gå till mappen CoreServices i din Systemmapp > Bibliotek > Menu Extras och starta om Battery.menu.
Kommer batterisymbolen på fel plats i menyraden så flytta den genom att samtidigt hålla ner alt.

Tack för snabba svar.

Jag gjorde som Matrix sa men det hjälpte inte. Är det den nya versionen av operativsystemet som har tagit bort alternativen i menyn gör det ingenting i och för sig. Det är inget fel på min dator då i alla fall.

Tack och god jul!

Idag fick jag en uppdateringsvarning. Uppdateringen gällde något med batteriet(SMI?!?). Men nu har jag fått till Strömsparinställningar när man trycker på batteriikonen.

Lånar tråden lite. Varför står batteriet på 98% när man kör med laddaren? Borde väl vara 100%?

Ursprungligen av deamhan:

Idag fick jag en uppdateringsvarning. Uppdateringen gällde något med batteriet(SMI?!?). Men nu har jag fått till Strömsparinställningar när man trycker på batteriikonen.

Lånar tråden lite. Varför står batteriet på 98% när man kör med laddaren? Borde väl vara 100%?

Du menar SMC Firmwareuppdateringen. Fixar tydligen buggen i batterimenyn plus lite annat.
Om det står 100 % hela tiden när du är ansluten med laddare så är det något fel på ditt batteri. Det sitter en mikroprocessor i ditt batteri som läser av dina battericeller så att de inte överladdas eller laddas ur helt.
Batteriets livslängd hade blivit mycket kortare om det hade legat under laddning hela tiden. Därför börjar de laddas upp under nätspänning, när värdet sjunkit till ca 95 %.
Kalibrera ditt batteri en gång i månaden eller kvartalet. Batteriet börjar nämligen leverera fel värde över tiden.
http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=sv_SE

Ursprungligen av Matrix:

Du menar SMC Firmwareuppdateringen. Fixar tydligen buggen i batterimenyn plus lite annat.
Om det står 100 % hela tiden när du är ansluten med laddare så är det något fel på ditt batteri. Det sitter en mikroprocessor i ditt batteri som läser av dina battericeller så att de inte överladdas eller laddas ur helt.
Batteriets livslängd hade blivit mycket kortare om det hade legat under laddning hela tiden. Därför börjar de laddas upp under nätspänning, när värdet sjunkit till ca 95 %.
Kalibrera ditt batteri en gång i månaden eller kvartalet. Batteriet börjar nämligen leverera fel värde över tiden.
http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=sv_SE

Ja, SMC Firmwareuppdatering var det.

Tack för tipset. Är helt grön när det gäller mac och macOs X. Köpte en macbook för vecka sedan.

1
Bevaka tråden