Köpte iphone 23/12. Vill lämna tillbaka imorgon 25/12.

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EDIT-2 (final cut / directors cut):
Jättetrevligt att ni är så engagerade! Vill bara förtydliga att jag
är nöjd med alla svar jag fått och telefon har varit upplåst sedan den 1/1. Men ni är självklart högst välkomna att fortsätta diskutera

EDIT:
Nu när jag återställde iphonen så var det först jag möttes av när jag kopplade i sladden "Nu sätter vi igång: 1. Registrera din iPhone. 2. Ställ in ditt konto på iTunes Store". Så inte vet jag. Den kanske inte har blivit reggad. Dock fick jag ett mail när jag handlar på itunes store (tror det var i samband med det) där det står: "iPhone 3G är registrerad av Robert Liljedahl". Konstigt värre

=================================

Innan jag springer till Telia-butiken tänkte jag bara höra vad ni tycker.
Igår köpte jag på en iphone 8gb med refillkort. Men nu vill jag lämna tillbaka den.
Fråga inte varför. Ibland blir det som det blir. (....tomten kanske kom med en annan iphone till mig, vem vet.. en iphone uppdelat i 5 paket där kartonger och allt är trashat).

Det jag gjort är följande:
* Öppnat upp kartongen - pedantiskt och försiktigt.
* All plats finns kvar - _ALL_. Självklart fick jag skära ett litet snitt i plasten runt
kartongen för att kunna öppna den Men det är också allt.
* Jag har startat telefonen, stoppat i ett telia sim-kort, aktiverat telefonen.
* Jag har lekt lite med telefonen. Nyttjat appstore åsådär. Men det fixar återställningen.

Nu till det som talar emot mig:
* Jag RÅKADE registrera iphonen. Det kom upp så jävla fort i iTunes och innan jag han fatta vad som hänt så hade jag visst reggat iphonen till mitt itunes-konto.

* Det följde med som någon "Julspecial", ett litet kort med 600mb fri surf. Detta laddade jag på mitt telia-kort med (jag trodde ju faktiskt att jag skulle behålla luren). Jag har inte använt fri surfen - alls. Så allt finns kvar, dock ligger det på mitt telia-kort.

Vad tror ni? Kommer de ta emot telefonen?
Det finns bara två alternativ:
1. Ja, med lite tur så kan det nog gå. Eventuellt kanske jag får ersätta 600mb-grejen på något sätt om de inte kan lösa det snyggt.
2. Det går absolut inte.

Alla andra tänkbara förslag är inte aktuella i det här läget

Jag har mer eller mindre haft ont i magen hela dagen då det är en jävla massa pengar om jag inte får lämna tillbaka den. Samt om jag blir tvungen att sälja den på blocket så kommer jag direkt tappa MINST 500 spänn.

Men vad säger ni? Tror ni det "finns hopp"?
Tack på förhand.

Senast redigerat 2009-01-19 00:40
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-24 23:00

Hopp finns det alltid såhär kring juletider.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-12-25 00:16

När jag handlade min iPhone i somras så var dom väldigt tydliga med att det inte var något öppet köp på den, så om du inte köpt den över nätet så är du nog körd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 00:56

Har dom öppet på Juldagen?

som jag fattat det är det kört bara att du öppnat kartongen...

Det är kört, Teliabutiken kommer inte kunna sälja produkten vidare när kartongen är bruten, att du använt produkten spelar i det här sammanhanget ingen roll, då de endast köper tillbaka telefoner som är i en oöppnad förpackning.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-12-25 13:23

Det blir nog till att kränga på blocket är jag rädd....

Hav förtröstan, den är ju (verkar) åtminstone lättsåld!

Ja dock så känns det värdelöst att jag kommer behöva sänka priset med 500 spänn "på direkten". För det är ju knappast någon som vill betala fullpris för telefonen, då kan de ju lika gärna köpa den hos telia själva.

:/

• Oregistrerad
  • 2008-12-25 23:01

Ångervecka, någon?
Jag ser det som självklart att du kan lämna tillbaka den. Det finns något som heter ångervecka. Om inte produkten är uppenbart sliten, skadad eller använd har du rätt att häva köpet. Däremot kan det eventuellt vara så att du inte får pengar utan tillgodokvitto men troligtvis kan du begära pengarna tillbaka. Att förpackningen är bruten spelar ingen roll i sammanhanget. Du är ju tvungen att bryta den för att pröva produkten. Det finns få undantag mot denna konsumenträtt och då gäller det framför allt produkter där du anses vara fullt införstådd med vad du köpt redan innan, t.ex. CD och DVD som endast byts om plomberingen är kvar eller om skivan är skadad. Det kan också gälla produkter som inte byts av hygieniska skäl, t.ex underkläder. Vore inte kul att upptäcka att kallingarna jag har köpt har "spår" efter andra.........

Ursprungligen av imported_olli:

Ångervecka, någon?

Ångervecka finns inte längre. Däremot finns något som heter i stil med distansköpslagen som ger 14 dagars returätt vid postorder och liknande. För butiksköp gäller bara återköp/bytesrätt/öppet köp om man har kommit överens om det vid köpet. Finns alltså ingen lag att luta sig mot om man handlar över disk.

• Oregistrerad
  • 2008-12-26 02:55
Ursprungligen av Klabbsock:

Ångervecka finns inte längre. Däremot finns något som heter i stil med distansköpslagen som ger 14 dagars returätt vid postorder och liknande. För butiksköp gäller bara återköp/bytesrätt/öppet köp om man har kommit överens om det vid köpet. Finns alltså ingen lag att luta sig mot om man handlar över disk.

Helt rätt ser jag nu när jag orkar kolla upp det :">
Telia är ju å andra sidan ett ganska seriöst företag när det gäller försäljning. Skulle tro att det går bra att lämna tillbaka. Butikerna kommer säkert behöva ett par lurar att lämna ut som lånetelefon vid service och reparation o.s.v.
De flesta näringsidkare som är seriösa har "öppet köp" som fast policy men det är ju inte säkert att man får pengar tillbaka......

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-12-26 13:54
Ursprungligen av imported_olli:

Helt rätt ser jag nu när jag orkar kolla upp det :">
Telia är ju å andra sidan ett ganska seriöst företag när det gäller försäljning. Skulle tro att det går bra att lämna tillbaka. Butikerna kommer säkert behöva ett par lurar att lämna ut som lånetelefon vid service och reparation o.s.v.
De flesta näringsidkare som är seriösa har "öppet köp" som fast policy men det är ju inte säkert att man får pengar tillbaka......

Det är väl bara de stora elektronikkedjorna som erbjuder det. Jag förstår inte hur folk resonerar angående affärers "plikt" att erbjuda öppet köp, varför ska dom ta ansvar för kundernas förhastade köp?

Sant... den enda anledningen är att om det är ett konkurrensmedel så tjänar butiken (kedjan) mer på att erbjuda returrätt eftersom det lockar folk att handla mer...

Bara för att förtydliga så finns returrätten just för att man ska kunna prova en produkt utan att förbinda sig till att köpa den. I butiker har man alla möjligheter att prova före man köper så därför gäller ingen ångerrätt där; öppet köp i alla dess former är alltså ren goodwill och ingen rättighet. Det är många som inte förstått det och river upp himmel och jord när de inte får lämna tillbaka använda varor som är i helt osäljbart skick...

"I butiker har man alla möjligheter att prova före man köper.."

Ja, förutom när det gäller mobiltelefoner då..

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-27 03:33
Ursprungligen av ninjamac:

"I butiker har man alla möjligheter att prova före man köper.."

Ja, förutom när det gäller mobiltelefoner då..

Många affärer har demo ex utav mobiltelefoner.

//Rob

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-27 09:00

Jag jobbar på en hemelektronikkedja och på mobiltelefoner är det inget öppet köp om kartongen är bruten, den måste vara plomberad eller synbart oöppnad för att det ska fungera.

Tack för alla svar. Behåller luren och haxxar upp den, sen blir den förmodligen till salu.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-27 20:26
Ursprungligen av robert.liljedahl:

Tack för alla svar. Behåller luren och haxxar upp den, sen blir den förmodligen till salu.

Är det en 2.2 så går det inte att "haxxa" upp den.

Det är lite omöjligt om du har den senaste versionen.

Hur kommer det sig att du köpte den om du inte har pengarna att betala för den?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är lite omöjligt om du har den senaste versionen.

Hur kommer det sig att du köpte den om du inte har pengarna att betala för den?

Vad är det som är omöjligt?!!?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-05 14:18

Det finns ju några på 99.se köp/sälj som vill köpa iPhone 3G.

jag har inte läst igenom alla inlägg, men enligt konsumentköplagen har du rätt att lämna tillbaka en produkt som inte motsvarar förväntningarna, men det säger inte att du har rätt att få pengarna tillbaka, utan du får i så fall utnyttja dom pengarna genom ett presentkort eller tillgodokvitto. Om man köpt den via internet så gäller distansavtalslagen och då har du 14 dagars returrätt med full ersättning. Det gäller dock att den inte ska vara skadad eller rättare sagt den ska vara i samma skick som när telia skickade den till dig.

Ursprungligen av thomasknutson:

jag har inte läst igenom alla inlägg, men enligt konsumentköplagen har du rätt att lämna tillbaka en produkt som inte motsvarar förväntningarna, men det säger inte att du har rätt att få pengarna tillbaka, utan du får i så fall utnyttja dom pengarna genom ett presentkort eller tillgodokvitto. Om man köpt den via internet så gäller distansavtalslagen och då har du 14 dagars returrätt med full ersättning. Det gäller dock att den inte ska vara skadad eller rättare sagt den ska vara i samma skick som när telia skickade den till dig.

Nja...
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Ursäkta men sidan är lång, vilken del är det du menar?

Ursäkta men sidan är lång, vilken del är det du menar?

Jag menade mest att det inte står något alls om att man har"rätt att lämna tillbaka en produkt som inte motsvarar förväntningarna", som du skrev i inlägget jag citerade.

Ursprungligen av theplague:

Jag menade mest att det inte står något alls om att man har"rätt att lämna tillbaka en produkt som inte motsvarar förväntningarna", som du skrev i inlägget jag citerade.

När det gäller konsumentköplagen eller alla lagar för den delen så är det en tolkningsfråga, dessvärre är det inte konsumenten som tolkar lagen utan lagmän. Som du säkert själv kan läsa så är en vara felaktig för dom mest löjliga sakerna. Som t ex att en vara är felaktig om det saknas en instruktionsmanual, och vad jag vet så finns det ingen instruktionsmanual till iphone i förpackningen, inte en detaljerad i alla fall.

Kan ju även bara göra en notering att jag studerade handelsrätt 98, alltså över 10 år sedan, mycket har ändrats sedan dess Är inte här för att vilseleda.

Som sagt, en tolkningsfråga.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-01-19 00:02

När det gäller konsumentköplagen eller alla lagar för den delen så är det en tolkningsfråga, dessvärre är det inte konsumenten som tolkar lagen utan lagmän. Som du säkert själv kan läsa så är en vara felaktig för dom mest löjliga sakerna. Som t ex att en vara är felaktig om det saknas en instruktionsmanual, och vad jag vet så finns det ingen instruktionsmanual till iphone i förpackningen, inte en detaljerad i alla fall.

Kan ju även bara göra en notering att jag studerade handelsrätt 98, alltså över 10 år sedan, mycket har ändrats sedan dess Är inte här för att vilseleda.

Som sagt, en tolkningsfråga.

Allt i lagen är en tolkningsfråga. Men att köpa en telefon och sedan ångra sig kommer aldrig falla inom ramarna för att den inte motsvarat förväntningarna. En vara kan anses felaktig om t.ex. säljaren vilselett köparen.

Att det inte är konsumenten som tolkar lagen ser jag hursomhelst som en stor fördel...

Ursprungligen av scim:

Allt i lagen är en tolkningsfråga. Men att köpa en telefon och sedan ångra sig kommer aldrig falla inom ramarna för att den inte motsvarat förväntningarna. En vara kan anses felaktig om t.ex. säljaren vilselett köparen.

Att det inte är konsumenten som tolkar lagen ser jag hursomhelst som en stor fördel...

Man kan ljuga för försäljaren hahaha

1
Bevaka tråden