Stor PDF från Word

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-12-23 23:18

Skulle lämna in ett arbete skrivet i Word 2008 som PDF för några veckor sedan.
Arbetet var på ca 9 Mb så tänkte att PDF:en jag spara den som i Word borde bli ungefär lika stor eller mindre... men den blev istället på 29 Mb! för stort för att kunna skicka in via min mail.
Gjorde därför om den på en PC version av Word och då blev PDF:en bara ca 1 Mb.

Vad beror denna skillnaden på? Gör macversionen alla bilder större?!
Hur kan man göra PDF:er mindre via Word 2008.... hittar ingen inställning för det?

Tack på förhand & God Jul!

Jag antar att du gör PDF'en genom "Spara som...". Prova att göra en från "Skriv ut"-dialogen. Kanske blir den mindre då.

Vill man dock ha kontroll över en PDF och komprimering etc så måste man köra Adobe Acrobat Pro.

Det är alltså inte bilderna som blir "större" utan hur mycket de komprimeras i jämförelse med original-jpeggarna. En jpeg som är 1 MB på disk kan ju vara 10-20 MB "på riktigt" i öppnat tillstånd. Sparas den sedan ned i pdf med en annan komprimering än originalet tar det ju förstås inte samma plats på disk i slutändan.

Vill man ha riktigt små PDF-filer är Acrobat fullständigt överlägset, och det var med all sannolikhet det du körde i Windows.

Ett alternativ är att förhandsvisa genom Förhandsvisning och därifrån spara som PDF med reducerad filstorlek. Bilder blir oftast sämre än när Distiller påstår sig göra en så liten PDF som möjligt, men i gengäld blir filerna oftast ännu mindre.

Den troligaste förklaringen, som jag ser det, är att typsnitten bäddades in i PDF-filen och därför växte dokumentet i storlek. Vanliga dokument innehåller länkar till typsnitten, de behöver inte bäddas in i dokumentet eftersom de finns på hårddisken i datorns typsnittsmapp. Men det är inte säker att mottagaren har typsnitten installerade så därför läggs de med i PDF:en.

I PDF-menyn under Skriv ut så finns flera alternativ som man kan göra, bland annat spara som PDF-X vilket är att rekommendera om det ska tryckas. Finns även ett alternativ där PDF:en komprimeras.

Inställningarna på dessa kan man ställa in i datorn, eftersom dessa är arbetsflöden som finns medlagda i operativsystemet från början. Det är med Automator som man justerar arbetsflöden och skapar nya arbetsflöden.

Arbetsflödena för PDF finns i PDF-services i datorn.
Observera att grundinställningen för PDF-X är 72 dpi på bilderna, så de är redan rätt små. (vill man trycka ifrån PDF-X bör man justera till åtminstone 300 dpi).

Arbetsflödet heter Apply Quartz-filter to PDF-documents i Automator.
Ändra ogärna den som ligger i, bättre du gör en kopia av den som du utgår ifrån när du gör ett nytt arbetsflöde. Den finns sedan tillgänglig i PDF-meny i Skriv ut i alla program, om du har spara den i PDF-services.

Ett vanligt, västerländskt typsnitt tar inte upp måna K (ett kinesiskt tar dock ca 5-8 MB). Tror mer på att bilderna komprimerats olika hårt i original och i pdf-en - se #3 ovan.

1
Bevaka tråden