Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

typsnitt i OS X

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-02 20:59

Jag medger att jag inte är bra på det här...Men hur är det egentligen med typsnitt? Samlas alla typsnitt för olika program i en gemensam mapp någonstans? Som det nu är (hos mig) är det väldigt spretigt; jag har diverse typsnitt till Word och en del andra till Apple Works och en del andra till Dreamweaver. Hur jag för att samla allt på ett ställe så att samtliga typsnitt finns tillgängliga överallt? Och, en sista rookie-fråga, hur installerar jag nya typsnitt (som också de helst bör finnas tillgängliga för alla program)??? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-07-02 21:05

Ofta är det bara att dra typsnitten till mappen Fonts i Library på Mac OS X-skivan.

Om flera personer använder din dator kanske du vill lägga typsnitten i mappen Fonts i Library i din hemmapp. (Klicka på Hem i verktygsfältet i ett Finder-fönster om du vill se din Library-mapp.)

Direkt från hjälpcenter i OS X. Tar man sig tiden att starta det, så finns det en del intressant information där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-02 21:07

Ett svar med en halvslipad vass udd s.a.s. Min åsikt är att 99mac är bättre än alla hjälpcenter, vilket ju bevisas här.

Jag är tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-02 21:10

Om du använder Classic och vill ha typsnitten tillgängliga i både OSX och Classic, lägg alla typsnitt i Classics Systemmapp/Typsnitt. OSX Hittar dom även där. Men OpenType funkar inte i Classic.

Thomas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-02 23:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av thomas
Om du använder Classic och vill ha typsnitten tillgängliga i både OSX och Classic, lägg alla typsnitt i Classics Systemmapp/Typsnitt. OSX Hittar dom även där. Men OpenType funkar inte i Classic.

Thomas

Tackar så hjärtligt!:)

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 23:59

Om du söker på Apples supportsidor så kommer du att finna en utmärkt PDF-fil som förklarar allt om typsnittshantering i X som man som vanlig användare behöver veta. Är tyvärr på jobbet, annars hade jag kunnat skicka ett ex, har den alltid på skrivbordet.

  • Medlem
  • 2003-07-03 00:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Ett svar med en halvslipad vass udd s.a.s. Min åsikt är att 99mac är bättre än alla hjälpcenter, vilket ju bevisas här.

Jag är tacksam för svar.

Hjälpcentret är en plåga, för det är sjukt segt att starta. Men det finns en del information att tillgå. Även för alla installerade program.

Suitcase kan vara en bra investering, för mer problemfri hantering av typsnitt.

Sorry om jag verkade avsnoppande, men det är roligt att vara det ibland.

  • Avstängd
  • 2003-07-03 08:47

Lite extra om typsnitt.
Om du vill se typsnitten. Kolla hur de ser ut så är FontExplorer ett bra program.
Se versiontracker. Eller filarkivet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Suitcase kan vara en bra investering, för mer problemfri hantering av typsnitt.

Eller så sparar man de pengarna till Panther.

  • Medlem
  • 2003-07-03 09:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Eller så sparar man de pengarna till Panther.

Inte riktigt samma sak, även om Suitcase inte heller är helt idiotsäker. Suitcase aktiverar själv de typsnitt som behövs (i vissa program), något som Fontbook i Panther inte kommer att göra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Suitcase aktiverar själv de typsnitt som behövs (i vissa program), något som Fontbook i Panther inte kommer att göra.

Det har jag hört att Fontbook också klarar. Men det är klart att säker är man ju inte innan programmet har fått "ok" från någon kräsen originalare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Det har jag hört att Fontbook också klarar. Men det är klart att säker är man ju inte innan programmet har fått "ok" från någon kräsen originalare.

Fontbook skall enligt folk ha dynamisk aktivering av typsnitt.

BTW. Extensis har köpt upp FontReserve och skall bygga ett nytt program med teknik från Suitcase och just nämnda FontReserve. Kan bli något bra då jag inte är nöjd med något av dom. (FRs segeht och dåliga preview, Suictcase cp lösning att den inte körs som en dameon)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-04 13:34

Teckensnittshantering inbyggd i operativsystemmet borde ha funnits redan i Jaguar.
Så det är på tiden att det kommer i Panther.
Apple borde ha tänkt på det när det visade sig att Adobe har skrotat ATM för Mac.

Det känns som jag har väldigt få typsnitt i min dator...
Hur får man tag i Trade Gothic tex ?

Ursprungligen av Firechild:

Hur får man tag i Trade Gothic tex ?

Man köper det, här t.ex:
trade gothic « MyFonts

Eller så söker man efter gratisalternativ på nätet. Om de efterliknar kommersiella typsnitt har de ofta putslustiga namn som "Pignose" istället för "Peignot". Tyvärr brukar man få vad man betalar för – typsnitten är sällan kompletta med åäö exvis. Detta då de ofta är ihoppulade av glada amerikanska amatörer som inte vet vad bokstäver med konstiga prickar och krusiduller skall vara bra för.

Om man roar sig att googla "free font download" kan man hitta sajter som dafont.com och 1001 Free Fonts - Download Free Fonts for Windows and Macintosh. Kanske att de har ett fullgott gratisalternativ? Har inte provat, så fortsätt på egen risk.

Du kan även söka på "Trade Gothic" även på sajter som dessa, men omdirigeras då förr eller senare till Linotype eller Monotypes kommersiella nedladdningssidor.

1
Bevaka tråden