Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern FW-HDD vill inte mount'a?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte hitta nåt på detta i forumet, men gick bet..

Har en 320Gb Verbatim FW/USB-HDD som har funkat utan problem tills idag.

Jag (idiot) rycker ur den ur den stationära och får en "Device was not properly removed".

När jag nu ansluter den igen vill den inte mount'a den via vare sig FW eller USB - på vare sig MBP/MB eller nåt annat..

Vad kan jag göra?

Prata med den med ngt reparationsprogram kanske ?

Be till gud hjälper nog inte. Gud levererar så sällan.

Nä, prova Diskwarriror eller liknande.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-21 21:09

Hur länge väntar du på att den skall mount'a?

Har en hårddisk "misshandlats" datamässigt behöver den repareras av systemet, vilket kan ta en bra stund. Om du kopplar in skall du se om systemet jobbar med disken, om den gör det, låt den hålla på tills den är färdig.

OK - Diskwarrior funkar inte - den hittar inte disken.

Ljuset går på på hårddisken i ca 15 sek - sen släcks det - den arbetar inte vidare.

Den har stått tillsluten i flera timmar både på FW och USB...

Då kanske den är ... Goodbye ?

Aj

Ursprungligen av Goflorp:

Då kanske den är ... Goodbye ?

Aj aj aj

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-12-25 00:13

Data Rescue II (program) räddade mig för ca 1 månad sedan. En FW disk som inte "mountade" (tråkigt ord... kan man inte säga montera/monterade... eller varför inte landa/landade). Hursomhelst. Det programmet är jäkla bra och det har inga "laga-funktioner", så det finns ingen risk att du/programmet förstör något.

Att man het-rycker en FW-disk ska inte paja den - isåfall skulle jag ha pajat måååååånga diskar :-D. Om den håller på att skriva/läsa kanske det kan bli fel i filsystemet, men inte i annars. Jag tror att allt finns kvar på disken. Intakt. Ibland hittar en Mac - eller PC - inte en disk. Drar man ur och sätter i FW-kontakten ett antal gånger så brukar det lösa sig.
Jag har också haft diskar som haft "svag" nätdel - dom har snurrat men vägrat montera. Med ny nätdel så har dom monterat. Skumt men sant. Detta gäller t.ex. LaCie's diskar med dubbelspänning.
Ibland monterar inte en FW-disk, men pluggar man i den i Macen bredvid så monterar den. En omstart av datorn har också hjälpt några gånger - gärna omstart med disken inkopplad.
Ge inte upp. Trixa vidare.

Precis- jag har ryckt ett otal - eller folk har gått av sladdar eller dragit ur dem av misstag etc. etc. etc. Därför är jag så förvånad. När den dessutom visar att den tar emot ström och skiner blått som alltid så tror jag att det inte är så allvarligt...

Det har jag trott i 24h nu...

Får fortsätta att hoppas..

Testa med att återställa portarna.

Power down the computer
Power down any self-powered Firewire, USB, or eSATA devices attached to the computer including hubs.
Disconnect all external Firewire, USB, and eSata devices from the computer.
Disconnect the computer's external power source.
On the chance that a port that on an external device also needs resetting, disconnect the power from all self-powered external devices.
If the computer is a laptop remove the main battery
Remove the backup (PRAM) battery. NOTE: not all Macs have backup batteries but if they do it is critical that they be removed. See your user manual for instructions.
Retire to a neutral corner for a beverage or snack of your choice for at least fifteen minutes to allow sufficient time for the capacitors in the system to bleed off their electrical charge.
Replace the backup battery and close up the system.
Reconnect the external power to the computer
If the mouse and keyboard are USB devices reconnect them at this time.
CAUTION: do not reconnect the self-powered devices to the computer yet -- just in case a fault in the external device garbled the port electronics in the first place.
Boot the computer
Cross your fingers and rub your lucky rabbit's foot then one at a time reconnect each of the external Firewire and USB devices to the computer and power them up. Testing after connecting each device to be sure it and the port are working correctly.
Finally if all the Firewire and USB devices are working you can power down and reconnect the eSATA device(s).
Open System Preferences and reset the time zone and system date and time.
källa:
http://www.macfixitforums.com/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/825095/site_id/1#import

1
Bevaka tråden