Tips på projektor för Mac och PC?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en projektor som passar bra både till mac och pc (det kanske de flesta gör?). Den ska användas i stort sett uteslutande till Keynote/Powerpoint, bildvisning (fotografier) samt Merlin/MS Project-genomgångar. Viktigt är också att den är lätt/bärbar.

Funderar på en OPTOMA EW330 , verkar det vara ett vettigt val? Någon som har något annat förslag eller tips?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-21 21:13

Kan väl funka - enda tipset som jag kan ge dig är att läsa recensioner på projektorn. Då det finns ett par miljarde olika modeller så får man lov att försöka hitta recensioner av samma fabrikat.

Det är det som är så drygt, ett par miljarder modeller. Well, den blir nog ok, beställer nu så om någon har synpunkter så hojta till så använder jag ångerrätten

• Medlem
  • Haparanda
  • 2008-12-22 18:04

Jag vet inte om denna finess är vanlig i moderna projektorer men den avgjorde mitt val. Finessen är att jag kan rycka ut elsladden från projektorn utan att den behöver gå några minuter för att svalna efter att lampan släckts.

Det är inte så lite irriterande att inte kunna packa projektorn i väntan på en svalnande lampa, särskilt när det är en projektor som man flyttar med sig.

Mina fem cent....

Bra tips Pekka, jag kollade och såg att den jag valt har kort tid för "avkylning". Tur där, sparar min ångerrätt ett tag till

Tjena, installerade precis en Sanyo PLV - Z700 här hemma! Den är visar äckligt bra blid på ps3'an, full-hd för 12500... Dock när jag kopplar in min mbp 3,1 blir bilden väldigt mörk, har förmodligen med dvi-hdmi adaptern att göra!
Har inte testat pc och kommer nog inte göra det iofs;)

Lycka till med projektor letandet!

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-12-26 04:15

datortyp spelar ingen roll för valet av projektor sålänge det finns kontakter som stämmer överens.. exempelvis vga eller dvi.. macbook airen (enda macen jag har) får jag ut både dvi och vga på... på pc så har jag vissa som bara har vga, andra som har båda och vissa som har hdmi.. således får du se vad för projektor du köper.. jag skulle förslagsvis välja en som har alla dessa tre kontakter.. åtminstone dvi och vga.. för bildsignalen på hdmi och dvi är exakt samma (skillnaden är att hdmi standarden även rymmer ljud).

Det blev en Optoma EW330, de avgörande skälen var att den är lätt, tyst, snabb att stänga av (kort avkylning), wide och så verkade den vara generellt sett bra.

Har testat lite nu och är hyggligt nöjd. Ljudnivån är lite högre än jag förväntade mig men det gjorde mig mer nöjd då andra jag valde mot låg bortåt 10dB högre i ljudnivå. De låter nog alldeles för mycket för min smak, Optoman kan jag nog vänja mig med.

Har inte fått ordning på alla inställningar ännu men har inte heller haft så mycket tid över, det kom en storhelg i vägen Ska labba lite en vecka till dess jobbet drar igång igen, då kommer de skarpa genomgångarna som förhoppningsvis ska fungera bättre än tidigare (inte helt sällan genomgångar runt en pcskärm... )

Tack för tips och hjälp!

I mitt inlägg skrev jag att jag hade problem med mörk bild, det är en "color-sync" inställningen under bildskärmar om du/någon får problem=)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-16 08:57
Ursprungligen av wilhelmsson:

I mitt inlägg skrev jag att jag hade problem med mörk bild, det är en "color-sync" inställningen under bildskärmar om du/någon får problem=)

Du menar att du byter från den fördefinierade profilen för din projektor? Vilken använder du?

Jag har en Sanyo Z3 och det är lite lustigt att dess profil gör att bilden blir väldigt mörk. Använder man sRGB eller Adobe blir det bättre men känns inte helt optimalt ändå.

Ursprungligen av d99gnu:

Du menar att du byter från den fördefinierade profilen för din projektor? Vilken använder du?

Jag har en Sanyo Z3 och det är lite lustigt att dess profil gör att bilden blir väldigt mörk. Använder man sRGB eller Adobe blir det bättre men känns inte helt optimalt ändå.

Det var på datorn under systeminställningar jag pillade, kommer inte ihåg exakt nu.. Kolla runt lite under bildskärmsinställningar när du har kopplat in projjen!
Lycka till

Uppdatering: Inställningarna fick jag inte ordning på, det är ränder i bilden som inte går att få bort. Tyvärr gör detta att den inte går att använda, särskilt inte för presentationer.
Vid kontakt med Dustin hänvisar de till leverantören. Dustin gör inte DOA när de säljer trasiga produkter utan hänvisar till garantireparation. Leverantören vill ha den inskickad så det försvinner några veckor i administation av det här felet.

För min del innebär det att jag måste köpa en till projektor för att kunna arbeta. Om någon undrar så köper jag den inte från Dustin, det blir inte heller en Optoma.

Ursprungligen av akerstrom:

Uppdatering: Inställningarna fick jag inte ordning på, det är ränder i bilden som inte går att få bort.

Det är inte så att du använde en för lång kabel?

Ursprungligen av Simon Templar:

Det är inte så att du använde en för lång kabel?

Nej, det är samma problem när man kör utan kabel (direkt när man startar upp projektorn).

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 11:08
Ursprungligen av akerstrom:

Nej, det är samma problem när man kör utan kabel (direkt när man startar upp projektorn).

Låter mer som någon av speglarna inte är som dom ska. Minsta lilla där, o de förstör allt så.

Sådär, nu blev det en Infocus istället så snart kan jag recensera den också

Optoma kanske funkar bra om man får en som fungerar. Ska man använda den professionellt så ska man välja någon annan. I Sverige handlar supporten om att skicka in den, vänta någon vecka (har fått info från dem att just nu är supporttiden en vecka) och sen ska den skickas tillbaka.

Använder man den i arbetet så blir man alltså stående bortåt två veckor i bästa fall, ingen garanti för att det inte blir längre tid. Infocus och även andra mer seriösa företag ger nästa dag utbyte.

Uppdatering:
Nu har det gått en vecka sedan jag skickade in den trasiga projektorn till Projekt System AB (de som sköter garantiarbeten för Optoma). Jag har inte fått någon reaktion från dem, inte ens om de tagit emot projektorn. Det verkar vara ännu ett av de företag som inte förstår vad kundvård är. Märkligt, de har så mycket att tjäna på att ge lite service till sina kunder. Istället väljer de att köra ner huvudet i sanden och vänta på att bli utplånade av konkurrensen.

Ett ännu märkligare fenomen är Dustin. De svarar inte på mail. Det har till och med gått så långt att jag frågat dem om det är så att de inte är intresserade av mig som kund. Vad de svarade? Ingenting! De bryr sig inte ens om att svara. Borde de inte skicka ett mail för att berätta hur viktiga alla kunder är, även om det är en stor fet lögn?
Jag pratade runt med lite kolleger om just Dustin, för att höra hur de ser på dem. Svaret var entydigt; De har mycket i lager och är bra på att leverera. Men! De är usla på att ta hand om problem! Hur har de blivit så stora? Förtjänar de våra affärer? Nej, de förtjänar absolut inte mina! Jag har avslutat mitt personliga samt företagskontot hos dem. Jag har för mycket att förlora för att ha råd att handla från ett företag som jag VET kommer att strunta i eventuella problem som uppstår.

Men, det finns ljus i tunneln! För mig har det här inneburit att jag fått kontakt med två bra företag. Dels Infocus som jag är nöjd med och dels företaget jag handlade den projektorn från. Fortsättningsvis har de mina affärer. Jag längtar nästan till den gång när det kommer att bli något problem med något så att jag får se hur de agerar. Jag har svårt att tro att de kan arbeta lika korkat som Projektor System och Dustin!

1
Bevaka tråden