Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mobileMe synkar inte email

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett problem - jag har olika epost konton lokalt på min iMac. jag vill att dessa synkas mot mitt mobileme konto. Detta sker inte.. inga mail synkas upp och blir tillgängliga via me.com.

Jag har 2 dagar kvar på min utvärdering av mobile.me.. vette tusan om jag tycker det är prisvärt... eller, hjälp mig att förstå... tack.

jag tror bara du kan synka .me kontot.

- eller missupfattade jag din fråga?

Ursprungligen av powerplant:

jag tror bara du kan synka .me kontot.

- eller missupfattade jag din fråga?

jo, det verkar så.. men det står e-postkonton (plural) i systeminställningar varför jag trodde att samtliga mina konton skulle synkas...

sedan vill jag att del av min hdd skulle synkas via idisk, inte att jag måste kopiera själv till idisk för synkning - det är ju knappast praktiskt eftersom det tar en fasligt tid. Hade idisk kunnat spegla en del av din disk för replikering till annan mac eller bara för åtkomst via webben skulle det vara kalas i mina ögon... men men.. då hade det ju inte heller gjort nåt att det är långsamt.

varför betala 700/år för denna tjänst - hjälp mig att förstå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 21:57

måste säga att jag tycker mobile me är väldigt smidigt! har alla mina mail konton vidarebefodrade till min mobile me, så all mail kommer till telefonen.
Synkningen av kalendrar och kontakter är också skönt om man är borta från datorn ett tag. Skulle man kuna synka delade kalendrar vore det ju grymt...

slår man ut det på ett år är det inte så mycket pengar!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-26 12:46

MobileMe synkroniserar inga andra konton än @me.

Ursprungligen av jonpatron:

Ett problem - jag har olika epost konton lokalt på min iMac. jag vill att dessa synkas mot mitt mobileme konto. Detta sker inte.. inga mail synkas upp och blir tillgängliga via me.com.

Mobile Me synkar bara med Mobile Me konton.
Mobile Me är en IMAP-tjänst. Den gör att Mobile Me kontot på din Mac inehåller samma information som Mobile Me på webben. In och utbox, utkast och skickat samt skräp blir identiska. Skickar du ett mail från Apple Mail så hamnar den i Skickat på Mail och i Send-mappen på Mobile Me, exempelvis.

Men detta gäller enbart för Mobile Me kontot.
Du kan inte synka andra konton. Det du kan göra är att lägga till regler i Apple Mail ("Tillämpa regler") så inkommande mail från andra konton automatiskt hamnar i samma brevlåda som den som Mobile Me använder. Eller så kan du välja att dessa konton vidarebefodrar till Mobile Me-kontot, eller så kan du ställa in Mobile Me att hämta brev från dessa konton så att de hamnar direkt i Mobile Me.

Tanken med Mobile Me är att man bara har ett konto - Mobile Me.
Vill man ha åtkomst till andra konton så får man fixa via olika speciallösningar.
Jag har flera e-postkonton, men i Apple Mail har jag enbart Mobile Me.
De andra vidarebefodrar till Mobile Me automatiskt så jag behöver inte ha dem i Apple Mail.

1
Bevaka tråden