Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.6 är släppt

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hänger sig

Hmm, hänger sig redan i Programuppdatering, plockar inte ner uppdateringen alls och Programuppdatering svarar inte. Det har jag aldrig sett förut...

/macbook air

Ursprungligen av kristercnn:

Hmm, hänger sig redan i Programuppdatering, plockar inte ner uppdateringen alls och Programuppdatering svarar inte. Det har jag aldrig sett förut...

/macbook air

det hände min macbook pro också. jag tvångsavslutade programuppdateringen och startade om datorn. sen gick det bra.

Ursprungligen av karlan:

Det enda problemet jag hade var att jag var tvungen att starta Dock.app manuellt. Verkar vara något dumt hack som ställer till det.

Vad är Dock.app för något?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 11:59
Ursprungligen av klarabara:

Vad är Dock.app för något?

Dock.app finns som standard installation längst ner på skärmen.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 09:16

Installerade uppdateringen igår och märkte inga problem. MacBook Pro fungera lika bra som förut.

//Rob

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-16 11:11

Att beräkna storleken på en mapp som innehåller ganska många filer och har en storlek på några hundra gb tar fortfarande sjukligt lång tid, i Vista tar det några sekunder.

Why?

Inga referenser till någon som reparerar rättigheter innan uppdatering,
eller är detta så självklart att ingen nämner det ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 12:51
Ursprungligen av LCR:

Inga referenser till någon som reparerar rättigheter innan uppdatering,
eller är detta så självklart att ingen nämner det ?

Det behövs inte. Det är ungefär samma sak att man måste bygga om skrivbordet varje vecka i Classic Mac OS.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det behövs inte. Det är ungefär samma sak att man måste
bygga om skrivbordet varje vecka i Classic Mac OS.

Jag har alltid kört reparationer innan jag uppgraderat, och har läst
att det rekommenderas, men minns inte var jag hörde det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 13:26
Ursprungligen av LCR:

Jag har alltid kört reparationer innan jag uppgraderat, och har läst
att det rekommenderas, men minns inte var jag hörde det...

Det är, som Robo-X skriver, onödigt. Du fyller i ditt lösenord och ger därmed Installeraren root-behörigheter. Det vill säga, Installeraren har tillåtelse att skriva över vilka filer den känner för.

Ursprungligen av acke:

Det är, som Robo-X skriver, onödigt. Du fyller i ditt lösenord och ger därmed Installeraren root-behörigheter. Det vill säga, Installeraren har tillåtelse att skriva över vilka filer den känner för.

Men varför fick man rådet att köra DiskTools innan förut ?

Lite skitsamma egentligen då jag gör det med jämna mellanrum ändå...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 15:43
Ursprungligen av LCR:

Men varför fick man rådet att köra DiskTools innan förut ?

Jo för att den som gett dig det tipset har läst för mycket på MacFixIt.com eller så har du läst vad vissa skrivit här eller på macworld.se
Pedantiska mac-människor som för över liknande Mac OS 9 tricks (skriva om skrivbordet) till Mac OS X skulle man kunna sammanfatta det som. Nackdelen när folk utveckar ett personligt förhållande till sin dator. En smula osunt kan man väl säga...

Ursprungligen av LCR:

Lite skitsamma egentligen då jag gör det med jämna mellanrum ändå...
LCR

Många gör det för att det känns bra och de vill sköta om sin mac. Samma som regelbundet tömmer bort cache-filer. Ofta för att det ska se "snyggt och städat ut" nevermind att det bara är textfiler, det känns bra och då är det bra.

Ursprungligen av bollman:

Någon har kopplat in en AirPort Express på nätverket men inte konfigurerat den. Därför får du upp den där rutan. Skynda dig att konfa och sätta lösenord innan någon annan gör det, HAHA!

Är det rätt sak att säga i egenskap av nätverksadmin va? Fyyy

Ursprungligen av acke:

Jo för att den som gett dig det tipset har läst för mycket på MacFixIt.com eller så har du läst vad vissa skrivit här eller på macworld.se
Pedantiska mac-människor som för över liknande Mac OS 9 tricks (skriva om skrivbordet) till Mac OS X skulle man kunna sammanfatta det som. Nackdelen när folk utveckar ett personligt förhållande till sin dator. En smula osunt kan man väl säga...

Är Mac-addict sedan 1993 och old habits die hard...

...men jag har å andra sidan aldrig de problem som många
Windoze användare har när de planerar nyköp av PC för att
"den gamla börjar bli seg (oanvändbar)". Och när jag då
frågar hur gammal den är så pratar vi om en 3,2GHz P4
med Windows XP...

Allt funkar precis som vanligt här.Vit Macbook.

Inga referenser till Airport problem i MacBook Pro (tidigare modeller) ?...

Jag sitter i skolan och uppdaterar och fick upp den här genast efter uppstarten.. har aldrig varit med om tidigare och min skola har inte ens wireless..?

Vad ska jag göra med det här? Varför dyker den upp alls?
:">

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-16 14:30

Någon har kopplat in en AirPort Express på nätverket men inte konfigurerat den. Därför får du upp den där rutan. Skynda dig att konfa och sätta lösenord innan någon annan gör det, HAHA!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 15:46

Vad hände med time machine då? Innnan uppdateringen så brukade en säkerhetskopiering ta några minuter, kanske max fem minuter. Nu har den stått och tuggat här i 30 min och den är bara på "förbereder" än så länge :S

Inga som helst problem på den MBP08 jag använder. Ska bli otroligt intressant att uppdatera servern för att se hur AFP förbättrats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 18:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inga som helst problem på den MBP08 jag använder. Ska bli otroligt intressant att uppdatera servern för att se hur AFP förbättrats.

Ge oss lite före och efter!

Ursprungligen av acke:

Ge oss lite före och efter!

Ok.

1)
OS X Klient 10.5.6 mot OS X Server 10.5.5, 700 MB fil tog via Airport-nätverk: 2 min och 15 sek.

2)
OS X Klient 10.5.6 mot OS X Server 10.5.6, 700 MB fil tog via Airport-nätverk: 1 min 32 sek.

Så nog är det en förändring mot det bättre helt klart!
Nu ska jag uppdatera en annan server som verkligen är belastad så får vi se.

Konstigt, jag testade faktiskt men det var fel lösen etc.. ännu konstigare att det skulle finnas en airport-express på nätverket, varför skulle man ha det med sig till skolan? Människan bakom disken i skolan kände inte till det heller.. borde sånt inte komma igång bara när man har airport-kortet på?

Vad är det förresten som ska vara bättre i grafiken i iChat? Videosamtal eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 18:07
Ursprungligen av klarabara:

Konstigt, jag testade faktiskt men det var fel lösen etc.. ännu konstigare att det skulle finnas en airport-express på nätverket, varför skulle man ha det med sig till skolan? Människan bakom disken i skolan kände inte till det heller.. borde sånt inte komma igång bara när man har airport-kortet på?

Vad är det förresten som ska vara bättre i grafiken i iChat? Videosamtal eller?

Konstig skola som inte har något trådlöst alls kan jag spontant tänka. Inte så 2008.

Jag befinner mig i holland.. här är man per automatik ett par år efter...i det mesta.

lite off topic..
Jag hittade ett par skor i ett stuk som jag tyckte väldigt mycket om för ett par år sedan, nu går det inte att få tag på dem (i stockholm) men här i holland är det högmode nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-17 16:06
Ursprungligen av klarabara:

Jag befinner mig i holland.. här är man per automatik ett par år efter...i det mesta.

lite off topic..
Jag hittade ett par skor i ett stuk som jag tyckte väldigt mycket om för ett par år sedan, nu går det inte att få tag på dem (i stockholm) men här i holland är det högmode nu!

Ännu mer OT, jag försökte köpa jeans i Holland för några år sedan. Gick i 8 affärer inna jag ggav upp. Alla jeans var av modell stuprör med 25 i midja och 36 i benlängd...

Klampar inte alla i Holland runt i sådana där heltäckande träskor?

On topic...
Uppdaterade Mac Pro och inga problem så här långt.
Finder uppdaterades från 10.5.6 till 10.5.8 (men som någon kommenterade ovan är det fortfarande ofta segt att beräkna mappstorlekar med cmd-I)

Strömsparinställningar går inte att nå via menyraden längre. Lite surt tycker jag...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Strömsparinställningar går inte att nå via menyraden längre. Lite surt tycker jag...

?
Det fungerar bra här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 22:35
Ursprungligen av EricBradley:

?
Det fungerar bra här.

Här med.

Ursprungligen av EricBradley:

?
Det fungerar bra här.

Tidigare har jag kunnat välja om jag vill ha Bättre prestanda, Normalt eller Längre batteritid. Det kan jag inte göra via menyraden längre utan måste gå in i strömsparinställningar. Är det inte så för er?

Bevaka tråden