Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.6 är släppt

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 18:20

Apple uppdaterar Mac OS X till version 10.5.6 för både klient och serverversionerna. Uppdateringen finns i programuppdatering nu. Så här skriver Apple:

  • Includes Mac OS X security improvements. See this website for more information.

  • Addresses inaccuracies with Calculator when the Mac OS X language is set to German or Swiss German.

  • Improves DVD Player performance and reliability.

  • Performance improvements for iCal are included.

  • Fixes an issue when running the New iCal Events Automator action as an applet.

  • Adds a Trackpad System Preference pane for portable Macs.

  • Improves compatibility with smart cards such as the U.S. Department of Defense Common Access Card.

  • Updates time zone data and Daylight Saving Time rules for several countries.

  • Fixes issues that could cause Time Machine to state the backup volume could not be found.

  • Improves Time Machine reliability with Time Capsule.

  • Improves printing for the Adobe CS3 application suite.

  • Improves printing for USB-based Brother and Canon printers.

  • Includes general improvements to gaming performance.

  • Includes graphics improvements for iChat, Cover Flow, Aperture, and iTunes.

  • Includes fixes for possible graphics distortion issues with certain ATI graphics cards.

Apples lista över förbättringar i 10.5.6

Hah, snabbare än Acke! I love u!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 18:49
Ursprungligen av Snabeldrake:

Hah, snabbare än Acke! I love u!

Vafan! Kan jag inte ens åka från jobbet och hem. Apple, our deal is off!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 18:25

Sitter precis och installerar om en dator, körde systemuppdateraren och fick hem 10.5.5, startade om och körde systemuppdateringen igen och då fanns 10.5.6! Tror inte man kunde ha varit snabbare än så! HAHA!

Här går det undan.
Alltid trevligt med uppdateringar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-15 18:30

Går rätt segt att ladda ner. Det är väll sugmärken på servrarna hos Apple:)

Ursprungligen av onnyt:

Går rätt segt att ladda ner. Det är väll sugmärken på servrarna hos Apple:)

bättre sent än aldrig: fick ner uppdateringen på strax under 900 mb på ca två min. inte så slött hah.

"Includes fixes for possible graphics distortion issues with certain ATI graphics cards."

Har inte uppdaterat G5-Quaden än - den renderar för fullt - men om detta är fixen så kysser jag Apple
(det grymma med denna grafikbugg är att den korrupta bilden också fastnar när man t.ex. proddar en DVD med DVD Studio Pro. Alltså - det är inte bara skit man ser - det följer (i vissa fall) med ut på produkter (!).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-15 18:41

Trevligt.. Installerar när datorn börjar bli slö Vilket kan ta ett par dagar, eller månader.. Hähä.

Ja, hur är det nu. Ska man vara smart och vänta och se om det blir något problem med den här uppdateringen eller köra på ? Brukar ladda ned alla uppdateringar som kommer men nu när jag har haft Mac ett år så förstår jag att det ibland kan vara bra att vänta. Har aldrig haft något strul med en uppdatering men vill ju inte heller råka ut för något framöver. Så ni som är erfarna Mac-användare; köra på eller vänta lite ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 18:53

Karo > Räcker med att du väntar 15 min. Här finns det gott om kamikaze-piloter som testar vattnet.

• Fixes an issue that could cause Mail to append a character to the file extension of an attachment.

•Improves Apple File Service performance,

Känns fint. Den har ställt till det en hel del.

Vad är det? Tell me more...

Ursprungligen av acke:

•Improves Apple File Service performance,

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 18:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad är det? Tell me more...

Det är AFP-servern i OSXS som blivit uppdaterad. Ska bli kul att se om prestandan snäpper upp sig lite!

Ursprungligen av acke:

• Fixes an issue that could cause Mail to append a character to the file extension of an attachment.

Där ser man... jag fattade inte varför mina mottagare klagade på att de fick konstiga filer... tex ".pdff " eller ".pdf0" mm. Inte så kul när man söker jobb via mail och de klagar på filerna... Trodde kanske det var någon windows grej t o m

hoppas det är löst nu...

190 MB, väntar tills jag kommer till jobbet, bredbandet är bredare där, dessutom verkar nerladdningssiten mer än lovligt seg just nu.

Rapportera alla glada och ev mindre glada överraskningar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-15 23:40
Ursprungligen av acke:

• Fixes an issue that could cause Mail to append a character to the file extension of an attachment.

MYCKET BRA! har satt käppar i hjulen för mig alltför många ggr. hoppas det är helt löst nu.

Annars funkade uppg. bra på min Macbook CD första rev. 2 omstarter krävdes dock.

Improves the reliability of AirPort connections, including improvements when roaming in large wireless networks with an Intel-based Mac.

Hoppas även på denna för Airporten. Vore kul om airporten någonsin kunde komma upp i samma kapacitet som den gjorde i Tiger. Back in the days med Tiger, kunde jag låta DVDn spinna i PCn i garderoben och streama den till vardagsrummet, idag kan jag inte ens se ett xvidat simpsons trådlöst..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 18:57

Tilläggas kan att även OSXS har blivit uppdaterat:
About the Mac OS X Server 10.5.6 Update

ska kötta dataspelsmonster i WOW ikväll, får se om jag får några hangups..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 19:12

Känns som en bra och solid uppdateringar med lite fler optimeringar än i tidiga Mac OS X 10.5.x-uppdateringar. Tyder på att de börjat få slut på buggar och fixa.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 19:44

FTP-klienten i Findern suger minst lika mycket som innan

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 19:47

Kopiera en fet fil från vår MacPro OSXS till min MBP 2008 ger sustained 55MB/sek vilket väl får anses som gott.

10.5.6 på båda.

Full fart här, inga problem upptäckta än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 19:54
Ursprungligen av bollman:

Kopiera en fet fil från vår MacPro OSXS till min MBP 2008 ger sustained 55MB/sek vilket väl får anses som gott.

10.5.6 på båda.

Vad hade du innan? Det är man ju nyfiken på.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-15 20:01
Ursprungligen av acke:

Vad hade du innan? Det är man ju nyfiken på.

Tyvärr har jag inga siffror på det eftersom vi nyligen bytt switchar också, men det känns inte som någon större skillnad. Vi ska se när jag drar igång alla 51 NetBoot-datorerna samtidigt, då blir det last på serverns AFP-del Närmar man sig 100MB/sek då så får man anse det bra Innan har jag väl toppat på runt 70.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 19:52

Contacts, calendars, and bookmarks on a Mac automatically sync within a minute of the change being made on the computer, another device, or the web at me.com.

Hur var det innan?

Annars funkar det utmärkt som vanligt.

Ursprungligen av acke:

Contacts, calendars, and bookmarks on a Mac automatically sync within a minute of the change being made on the computer, another device, or the web at me.com.

Hur var det innan?

Annars funkar det utmärkt som vanligt.

Förut handlade det om en kvart eller så, så helt klart en stor förbättring. Nu kan man kalla det push igen!

Ursprungligen av acke:

Contacts, calendars, and bookmarks on a Mac automatically sync within a minute of the change being made on the computer, another device, or the web at me.com.

Hur var det innan?

Annars funkar det utmärkt som vanligt.

Ändringar på Macen synkades inom 15 minuter. Ändringar från webben eller iPhone synkades inom minuten.

"MobileMe automatically syncs your Mac and PC applications with me.com every 15 minutes.* Or you can sync on demand with a click."
Apple - MobileMe - Features

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 20:32
Ursprungligen av mikotekniko:

Ändringar på Macen synkades inom 15 minuter. Ändringar från webben eller iPhone synkades inom minuten.

"MobileMe automatically syncs your Mac and PC applications with me.com every 15 minutes.* Or you can sync on demand with a click."
Apple - MobileMe - Features

Ja det var ju kanske en av de bästa nyheterna i 10.5.6. Inte för mig men för mac-världen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-15 19:56

Uppgraderat och funkar bra, inga problem.

Ja, mobileme-nyheter är alltid välkomna.

Bevaka tråden