Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vibrerande chassi Macbook Pro 2.53

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sent i fredags eftermiddag fick vi in två helt nya Macbook Pro 2.53 med 250gb 7200 hårddiskar. Båda datorerna är identiska i sin konfiguration. Problemet är att min dator vibrerar rätt mycket, samt att hårddisken är väldigt högljud. Den dator min kollega fick är helt tyst och vibrerar ingeting alls. Efter diverse sökningar på google så verkar det vara ett återkommande problem. Själva chassit är i sig också lite skevt, så att högra nedre hörnet hänger lite i luften, så att datorn vickar när man trycker på hörnet.

Var inne på Macsupport i Malmö i lördags och pratade med dem, de hade inga tekniker inne och de menade att det vara bara att komma in så kollar de på det eftersom datorn är helt ny. Dock bor jag inte i Malmö, så på måndag morgon ringer jag Apple support och ser vad de har att säga samt det företag som levererade datorn.

Är det fler som har råkat ut för samma sak? Hittade denna posten i forumet och ett par liknande på andra forum. Det är inte min första laptop och varken den dyraste eller billigaste, men det är första gången jag är lite besviken på en dators kvalite och särskilt när den kommer från Apple och särskilt när det är den grymmaste bärbara de har att erbjuda, om man bortser från skärmen då den "bara" är 15 tum

Eftersom den andra datorn som levererades är exakt likadan och är knäpptyst samt inte vibrerar alls samt att det är många andra som har rapporterat samma och liknande symtom. Så känns det rätt uppenbart att det är något som är fel på min dator.

Vi har valt att inte öppna upp och kolla hårddisken eller byta ut den för att inte riskera att garantin ryker. Men allt som verkar behövas är att byta hårddisk och rätt till släden som hårddisken sitter i. Tyvärr känns det som att det hela kan ta rätt lång tid då datorn antagligen måste skeppas hit och dit. Hur fungerar det med ersättningsdatorer? Skickas de direkt och man byter datorer vid leverans? Någon som vet?

Ring dom du köpte den av och beskriv dina problem med den.. Du har öppet köp i några dagar och garanti i ett år av mac. Dom kommer att byta ut den direkt utan snack..
När jag köpte min så upptäckte jag att cd spelaren inte funkade som den ska.. Den blockerade skivan att gå in ibland. Jag gick till butiken och lät en tekniker titta på den och jag fick en ny direkt.. Du ska inte behöva ha en skev burk som vibrerar när du har lagt ut över 20pap... Oroa dig inte du får en ny direkt...

Hårddiskbyte skadar inte garantin, bara så du vet.
Men jag tänker följa trådens utveckling. Intressant och jag önskar dig lycka till.

Pratade med företaget som levererade datorn igår. De sa att jag kunde komma förbi när som helst idag så kollar deras tekniker på det. Om det behövs så byter de ut disken, om det inte hjälper så skeppar de iväg den till Apple. Jag behöver inte stå för några kostnader enligt dem. Vi får se om de kan fixa det eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-16 10:18

Nu har jag iofs en Macbook, men hade samma problem. Fick hårddisk och "plattan som sitter vid tangenterna" (topcase?) bytt - efter det försvann alla vibrationer.

Om den är sådär från början så varför ska du ta dig tiden, åbäket och pengarna för att byta till en ny disk. Kräv en ny på stört, det låter inte som en bra start det där...

Snälla mäniska du har öppet köp om du nyligen har köpt datorn... Vadå skeppa iväg datorn?? Be om att få tala med deras chef och slå näven på bordet för guds skull..
Du köpte en sprillans ny dator och det är fabriks FEL på den.. Även om det skulle öppna den och byta ut en massa saker på den så skulle jag aldrig vilja ha med den datorn att göra.. Vem vet nästa ggn kanske din moderkort lägger av.. Verkar som att du har fått ett måndags exemplar..Du ska be om en ny dator annars häver du köpet och kräver tillbaka dina pengar... Jag blir så förbannad när jag läser sånt.. Du ska inte låta dem göra som de vill med dig...

Öppet köp

Från KO

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

1
Bevaka tråden