Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBP blir tokvarm i XP

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen installerat XP mha Boot Camp på min nya dator då jag inte kan släppa alla mina spel efter switchen. Vågar dock inte spela något då datorn blir jättevarm trots att jag inte belastar den alls. Fläktstyrning verkar helt saknas. I OSX håller den sig sval och fin och fläktarna susar på runt 2K rpm och blir det varmare kompenserar de med att varva upp. Detta vore såklart önskvärt även i XP... Installerade alla drivrutiner som OSX-skivan bjöd på men ingen skillnad.

Går detta att lösa? Fläktkontroll eller andra drivrutiner? Hoppas någon kan hjälpa!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-14 23:25

Har du installerat Bootcamp drivrutinerna och uppdaterat?

Såg att det fanns en SMC uppdatering för Macbook-Pro för ett tag sedan också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 23:28

Spelar du någon FPS så är det nog gubben som springer och svettas som gör att datorn blir varm

Alla uppdateringar som kom i veckan är installerade och alla Boot Camp-rutiner likaså.

Har inte vågat starta något med någon gubbe som springer och svettas, än. Bilspel som är mitt gift har jag inte heller vågat dra igång. Den blir som sagt jättevarm utan belastning helt enkelt. Tänkte att jag måste få bukt med det innan jag installerar något spel något över huvud taget.

Ingen som har någon bra lösning? Jag har sökt som en tok men hittar inget. Kanske är jag värdelös på att söka också...

Har du kollat hur det ser ut i aktivitetshanteraren?
Om det ligger någon elak process och krämar skiten ur processorn eller så?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-16 03:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Har du kollat hur det ser ut i aktivitetshanteraren?
Om det ligger någon elak process och krämar skiten ur processorn eller så?

Problemet är inte att processorn skenar utan att fläktkontrollern inte fungerar som den ska (om jag förstår det rätt). Dvs fläktarna går inte upp i varv när temperaturen gör det.

Köörmit jag hade provat en ominstallation av windows (ren).

Du har inte installerat någon drivrutin från ex Nvidia som kan spöka? kör du ENBART med bootcamp drivrutinerna?

Ursprungligen av Csoft:

Problemet är inte att processorn skenar utan att fläktkontrollern inte fungerar som den ska (om jag förstår det rätt). Dvs fläktarna går inte upp i varv när temperaturen gör det.

Köörmit jag hade provat en ominstallation av windows (ren).

Du har inte installerat någon drivrutin från ex Nvidia som kan spöka? kör du ENBART med bootcamp drivrutinerna?

God Jul!

Du greppade helt rätt. Det finns inga processer som belastar proppen utan det är fläktarna som inte gör sitt jobb. Jag hade från början en helt ren installation och körde sedan bootcamprutinerna som följde med min MBP av senaste modell. Inget annat var installerat och ändå blev burken het (den var varm under installation av XP också, men väldans tyst =). Därför installerade jag drivrutiner från laptop2go för att förhoppningsvis bli av med problemet, utan framgång. Jag har inte ens testat något spel än då jag gärna vill att tempen ska vara sansad i idle först.

Vet fortfarande inte hur jag ska lösa det. Hoppas tomten har några tips...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 18:05
Ursprungligen av Köörmit:

God Jul!

Du greppade helt rätt. Det finns inga processer som belastar proppen utan det är fläktarna som inte gör sitt jobb. Jag hade från början en helt ren installation och körde sedan bootcamprutinerna som följde med min MBP av senaste modell. Inget annat var installerat och ändå blev burken het (den var varm under installation av XP också, men väldans tyst =). Därför installerade jag drivrutiner från laptop2go för att förhoppningsvis bli av med problemet, utan framgång. Jag har inte ens testat något spel än då jag gärna vill att tempen ska vara sansad i idle först.

Vet fortfarande inte hur jag ska lösa det. Hoppas tomten har några tips...

Jag har läst på rätt många forum att det är ett vanligt problem men har inte riktigt fått klart för mig om det gäller alla unibody mbp eller om ett service ärende faktiskt skulle kunna lösa problemet. Det är inte bara att fläktkontrollen inte fungerar: jag ställde upp fläktarna till 3500rpm (med fan control) och startade om i windows. Utan att jag hade ett enda ytterligare program igång blev datorn fortfarande rätt varm. Fläktarna rusade när jag startade om den i OS X och tempen visade på närmare ca 60 grader.

Inte heller jag har några problem med tempen i OS X, även om jag kör med 9600M (vilket är det enda kortet som funkar i windows).

Hur gick det med det här egentligen? Finns det någon som inte har det här problemet? Någon som ett serviceärende har löst problemet för? Har också en 2.4GHz/4GB/Nvidia 9600M.

Ursprungligen av sodemus:

Jag har läst på rätt många forum att det är ett vanligt problem men har inte riktigt fått klart för mig om det gäller alla unibody mbp eller om ett service ärende faktiskt skulle kunna lösa problemet. Det är inte bara att fläktkontrollen inte fungerar: jag ställde upp fläktarna till 3500rpm (med fan control) och startade om i windows. Utan att jag hade ett enda ytterligare program igång blev datorn fortfarande rätt varm. Fläktarna rusade när jag startade om den i OS X och tempen visade på närmare ca 60 grader.

Inte heller jag har några problem med tempen i OS X, även om jag kör med 9600M (vilket är det enda kortet som funkar i windows).

Hur gick det med det här egentligen? Finns det någon som inte har det här problemet? Någon som ett serviceärende har löst problemet för? Har också en 2.4GHz/4GB/Nvidia 9600M.

Jag har inte lyckats lösa det än. Har precis som du kört smc men jag vrider upp till 5000 och ställer upp datorn på små förhöjningar så luften får lite mer spelrum. Fortfarande blir det varmt så spela vågar jag inte göra alldeles för länge i sträck. Väldigt irriterande problem! Hoppas någon kommer på någon lösning får jag har inga idéer längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 03:32

det tycks vara ett fel som är individuellt och som apple åtgärdar (ibland).

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1791088&tstart=0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 23:01

Jag har testat att lägga över vista ultimate 32b på min mb,a, men den blir ju cpvarm, hur många har samma problem, Alla eller?

snukke

Ursprungligen av snukke:

Jag har testat att lägga över vista ultimate 32b på min mb,a, men den blir ju cpvarm, hur många har samma problem, Alla eller?

snukke

...cpvarm... pcvarm!;)

Uppenbarligen något som inte fungerar med fläckstyrningen i Windows. Eller så klockar inte Windows ned CPU:n på halvfart utan kör full rulle (eller vad man nu kör för inställning).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 22:11

De e ju ngt med fläktstyrningen som e tokfel!
Vågar ju inte köra vista på en maskin som blir varm som en stekpanna!:$

cpvarm=varm som O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-03 18:53

Jag har installerat alla uppdateringar och drivrutiner, ringt Apple Care och fått den inlämnad på felsökning. Jag har dessutom installerat om båda OS X (för säkerhets skull), Windows och boot camp 3 gånger.

3:e gången laddade jag ned XP för att försäkra mig om att det inte var mitt exemplar av Windows som var felaktigt, men problemet kvarstår. När jag lämnade in den sa jag uttryckligen att temperaturen/fläktstyrningen var bra i OSX men inte i XP. Det första (och enda) de gjorde var då att stress-testa den i OSX och mycket riktigt hittades inget fel och jag fick tillbaka datorn i samma skick.

Eftersom temperaturregleringen fungerar bra i OS X så hävdar Apple Care att det inte är något hårdvarufel på datorn. Jag säger då att kanske de olika operativsystemen använder komponenterna på olika sätt och att ett hårdvarufel kanske kan visa sig i Windows utan att visa sig i mac OS X. "Det är helt fel, Win och OSX använder hårdvaran på EXAKT samma sätt", för att citera supporten.

Fruktansvärt irriterande när supporten inte verkar lyssna på mina argument utan bara enträget upprepar "it's simply a limitation of the technology, it's simply a limitation of the technology" och menar att det inte går/Apple inte kan skriva Windows drivrutiner som fungerar fullt ut. Fruktansvärt irriterande när brorsan säger att han sitter och spelar det ena krävande FPS efter det andra utan något som helst problem med fläktar eller dylikt.

Temperaturen går alltså upp till en bra bit över 70°C utan att jag har något program igång över huvud taget. När jag t.ex. använder CAD i XP börjar processorn throttla efter en stund och datorn börjar frysa mer och mer. Helt oanvändbar alltså. Jag har inte ens provat att spela något spel. Jag börjar bli något desperat men vill inte ödsla mer tid på meningslösa ominstallationer av bootcamp/OS/drivare. Vad kan jag göra?

Ursprungligen av sodemus:

Temperaturen går alltså upp till en bra bit över 70°C utan att jag har något program igång över huvud taget. När jag t.ex. använder CAD i XP börjar processorn throttla efter en stund och datorn börjar frysa mer och mer. Helt oanvändbar alltså. Jag har inte ens provat att spela något spel. Jag börjar bli något desperat men vill inte ödsla mer tid på meningslösa ominstallationer av bootcamp/OS/drivare. Vad kan jag göra?

Be att få reklamera datorn då den uppenbarligen inte fungerar till de du tänkt använda den till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-04 16:48
Ursprungligen av Gilbert 2:

Be att få reklamera datorn då den uppenbarligen inte fungerar till de du tänkt använda den till.

Gilbert 2: Visst, det ska jag göra. Tyvärr så finns inget motsvarande i USA vad jag vet.
Undrar om Apple Care i Sverige är generellt mer tillmötesgående än i USA just på grund av reklamationsrätten? Hur som helst så hinner jag nog nätt och jämnt hem till sverige efter att skolan slutar, så att jag är på rätt sida om de där 6 månaderna.

Någon som vet något om hårdvaruanvändning när det kommer till XP vs. OSX. Min erfarenhet säger ju att det definitivt finns en skillnad men jag vet liksom inte mer specifikt några punkter där de skiljer sig. Hur kan drivrutinen till fläktarna fungera på en dator men inte en annan t.ex.?

Kört alla mina Macar med XP och alla har blivit mycket varmare i XP.
i OSX runt 40 grader men i XP över 50. Vi spelande runt 65.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-05-06 07:41

Om man kör med 9600gt-kortet i OSX, blir den inte lika varm där som i XP?

Märker själv att min MBP blir ruskigt varm i XP, men har inte testat att köra i high pref. i OSX. Om datorn hanterar hårdvara likadant så borde den bli minst lika varm där som i XP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 16:53

I windows blir det varmare för mig hur som helst. När jag ställde upp fläktarna med SMC fan control till 3500rpm blev den närmare 70°C utan att jag hade något annat program igång än XP. I OSX håller den sig till ca 2000rpm utan att den går över 50°C med 9600gt-kortet.

Att XP kör full 3d-acceleration på 9600gt-kortet tillsammans med att fläktkontrollen inte fungerar skulle möjligtvis kunna förklara det hela. Jag är dock fortfarande tveksam då min tidigare nämnde bror säger att temperaturen håller sig under 50°C för honom. Han har alltså en mbp med samma specs bortsett från att han har en 7200rpm hårddisk istället för 5400rpm som jag har.

Ursprungligen av sodemus:

I windows blir det varmare för mig hur som helst. När jag ställde upp fläktarna med SMC fan control till 3500rpm blev den närmare 70°C utan att jag hade något annat program igång än XP. I OSX håller den sig till ca 2000rpm utan att den går över 50°C med 9600gt-kortet.

Att XP kör full 3d-acceleration på 9600gt-kortet tillsammans med att fläktkontrollen inte fungerar skulle möjligtvis kunna förklara det hela. Jag är dock fortfarande tveksam då min tidigare nämnde bror säger att temperaturen håller sig under 50°C för honom. Han har alltså en mbp med samma specs bortsett från att han har en 7200rpm hårddisk istället för 5400rpm som jag har.

http://www.99.se/1741552-post76.html

  • Oregistrerad
  • 2009-05-17 13:56

Är själv belamrad med liknande problem men har inte hunnit med Boot Camp ännu. Min MBP pallade inte värmen när man pressar GPU'n längre än någon timme under OSX. Fan Control (ej SMC Fan Control) har hjälpt en aning med färre frysningar som resultat. Det liknar SMC Fan Control i funktion men rampar automatiskt fläktarna efter temperatur och inställningar mer aktivt än motsv inbyggda. Dvs. om Apple gjort det rätt från början så hade det nog besparat mången huvudvärk för jag tycker det är kasst för en så här dyr dator att behöva tredjeparts program för att kunna användas...

Har läst en del inlägg om goda resultat med senaste grafikdrivrutinerna från nVidia under Windows. Någon hade behövt att installera om chipset drivrutinerna från boot camp cd-n också. Kanske har Apple litat för mycket på vad nVidia har sagt på pappret och vad som sedan gäller i praktiken ang. chip-specifikationerna?

Det verkar också som om det kan skilja sig mycket mellan olika exemplar av MacBook/Pro - en fungerar medan maskinen bredvid gör det inte och det är inte rätt.

Sodemus, ditt inlägg liknar väldigt de svar jag också fått av Apple. Vidare pratar du om samma modell av två datorer, skall det inte skilja sig såpass att det fungerar med den ena men inte med den andra, under förutsättningen att bägge exemplaren är hela. Självklart skall det gå att reklamera den under konsumentköplagen om den inte klarar av boot camp (en funktion som utlovas av Apple att produkten skall klara av i deras marknadsföring). Apple hävdar ju att boot camp skall fungera med en Unibody-modell och valfri version av Windows enligt deras webb-sida... Se här --> http://support.apple.com/kb/HT1899?viewlocale=en_US

Om nu inte Apple kan fixa riktiga drivrutiner till WIndows kanske de kan fixa ett vettigt CAD-program till oss stackare som är beroende av det för vårt levebröd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-17 17:42
Ursprungligen av AxO:

Sodemus, ditt inlägg liknar väldigt de svar jag också fått av Apple.

Det låter ändå som att du borde ha en något enklare uppgift... I mitt fall baseras deras argument på att det fungerar i OS X och att det då inte är fel på datorn. Hur tusan argumentar dom i ditt fall? Jag har iofs inte provat att belasta grafikkortet 9800gt under någon längre tid i OSX. Kanske skulle prova det och hoppas på en liten krasch.

Ursprungligen av AxO:

Om nu inte Apple kan fixa riktiga drivrutiner till WIndows kanske de kan fixa ett vettigt CAD-program till oss stackare som är beroende av det för vårt levebröd?

Det vore helt klart önskvärt (även om mitt levebröd är oavhängigt CAD...)!

  • Oregistrerad
  • 2009-05-18 00:21
Ursprungligen av sodemus:

Det låter ändå som att du borde ha en något enklare uppgift... I mitt fall baseras deras argument på att det fungerar i OS X och att det då inte är fel på datorn. Hur tusan argumentar dom i ditt fall? Jag har iofs inte provat att belasta grafikkortet 9800gt under någon längre tid i OSX. Kanske skulle prova det och hoppas på en liten krasch.

Gör det så du kan få en maskin att lita på. Se om du inte kan få tag på någon demo av något senare spel och dra t.ex. upp detaljnivån till max. Låt den gå ett tag. Glöm inte bort att återställa SMC-CPU'n (efter att du stängt av SMC FC eller Fan Control) innan du testar annars ligger dessa inställningar kvar i minnet. Min klarar sig inte direkt länge utan någon F.C. och hänger/fryser efter någon timme eller två. Uppenbara värme-relaterade problem.

Oavsett det hade jag inte accepterat det argumentet av Apple. Datorn skall klara av att köra boot camp påstår de och de har inte skrivit något som utesluter våra maskiner från den funktionen. Leta upp och skriv ut (till PDF om inte annat) den information du kan hitta om boot camp på deras webbsidor och stå på dig! Jag är på väg att ta detta med Apple på allvar men kan bara inte vara utan min burk just nu. ÄR förbaskat trött på företag som inte tar sitt ansvar för sina produkter. Det var därför jag vände mig till Apple när jag skulle ha en dator denna gången eftersom jag trodde deras QA var bättre än så här. Jämförelsevis så har inte farsans SE/30 överhettat ännu... Den är dock ännu värre på CAD tyvärr!

Ursprungligen av sodemus:

Det vore helt klart önskvärt (även om mitt levebröd är oavhängigt CAD...)!

Gud, vad skönt det hade varit men som arkitekt är man sänkt om man är utan CAD/dator idag tyvärr. 99% av det man gör är mer eller mindre via datorn! Såg alldeles för många som var duktiga på både måla och teckna som gav upp det för att ersätta sina mycket snygga bilder med sterila nybörjar-3D-vyer från SketchUp och liknande under utbildningen. Trist som bara den. Att göra fina ritningar är ett hantverk som inget BIM klarar av (då även de kräver handjustering innan de blir dokumentation).

  • Oregistrerad
  • 2009-05-21 12:41

Så har man till slut installerat Boot Camp för första gången då, med Windows 7. W7 är en mycket trevlig och helt ok version av Windows, ta i trä. Gott för oss som måste hålla till där ibland. För tillfället ser det även mer modernt ut än OS X men nog om det nu innan jag är helt ot här.

Ok, med senaste drivrutinerna för rubbet, men särskilt grafikkortet ligger det på 80 °C utan belastning!! Nästa steg blir väl att dra igång något spel men man kan ju undra SMC'n håller på med?! Inte verkar den bry om att resten av datorn håller på att brinna upp.

Varm är en sak men jag gillar inte stekta chips, tack. Vad härligt det känns med en dator för 19 kkr som beter sig som något från ElGiganten...

Stryper Apple prestandan på GPU och CPU i Mac-OS medvetet så de inte ska överhetta eller är drivrutinerna dåligt skrivna så de inte utnyttjar all kraft på Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 17:42
Ursprungligen av Gilbert 2:

Stryper Apple prestandan på GPU och CPU i Mac-OS medvetet så de inte ska överhetta eller är drivrutinerna dåligt skrivna så de inte utnyttjar all kraft på Mac?

Det kan väl vara både och. Jag vet i alla fall att grafikkortet på första revisionen av Macbook Pro C2D (Late 2006?) var nedklockat på 15" modellen men inte på 17". Man kan väl anta att 17" har bättre kylning än 15" (större area/effekt ratio, möjligtvis "luftigare" osv).

  • Oregistrerad
  • 2009-05-21 19:20
Ursprungligen av Gilbert 2:

Stryper Apple prestandan på GPU och CPU i Mac-OS medvetet så de inte ska överhetta eller är drivrutinerna dåligt skrivna så de inte utnyttjar all kraft på Mac?

Man kan ju undra, tyckte den var rappare under Windows 7 än OS X men har inte vågat bränna på något seriöst än. Kan inte riktigt fatta vad Apple har gjort måste jag säga. Eller att de har gjort det.

@ sodemus - Jo tack, tysta, starka sillhuetter mot den röd-glödande GPU'n bakom!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 17:46
Ursprungligen av AxO:

Ok, med senaste drivrutinerna för rubbet, men särskilt grafikkortet ligger det på 80 °C utan belastning!! Nästa steg blir väl att dra igång något spel men man kan ju undra SMC'n håller på med?! Inte verkar den bry om att resten av datorn håller på att brinna upp.

Men, märk väl hur tyst fläktarna går.

1
Bevaka tråden