Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka diskar fungerar med Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om det är någon som kan rekomendera 3,5" / 2,5" diskar som dom vet fungerar ihop med Airport Extreme. Har haft en del problem med hårddiskar som jag pluggat in i denna. Så om någon har några bra tips så här inför julen så...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-12-15 09:49

Jag har testat med ett flertal diskar 3,5 2,5 samt USB minnen och min erfarenhet att det inte varit problem att läsa eller kopiera filer till någon av dessa diskar oavsett vilket fabrikat dessa haft. Trots att det alltid fungerat och filerna har verkat helt ok är jag ändå skeptisk till att använda någon disk på USB porten på extreme. Anledningen är att om jag
använt disken till min extreme och därefter flyttar den till datorn, kontroller den med diskvertyg så ser det ut på följande sätt:

Kontrollerar enhet ”Compacf”
Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Felaktigt antal Access Control-listor
(det ska vara 0 istället för 3)
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enheten Compacf behöver repareras.

Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.

Felet försvinner vid reparation av disk men återkommer så fort disken har kopplats till extreme och 1 eller flera filer kopierats till disken och samma fenomen uppträder alltså
oavsett vilken Mac formaterad disk jag testar med.
( Apple support har inte kunnat ge någon förklaring)

Trots att jag inte märkt något fel på filerna så känns det inte bra att använda funktionen så länge diskverktyg klagar på att det finns fel på disken så fort den har använts.
Anm. Om jag formaterar disken till FAT och gör samma test så rapporterar inte diskverktyg några fel.

1
Bevaka tråden