Uppgradera grafikminne på iMac 24"?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en imac 24" från senare hälften av 2007.. kan man uppgradera grafikminnet på en sån från 256 till 512? eller är det bara på de nyare 24:orna man kan det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 01:13

testat söka här på forumet? ruta som ligger högst upp till höger, precis nedanför bannern till höger om 99mac logotypen?

• Medlem
  • 2008-12-13 12:06
Ursprungligen av 20hz:

testat söka här på forumet? ruta som ligger högst upp till höger, precis nedanför bannern till höger om 99mac logotypen?

Det finns en mer heltäckande sökmetod.
20hz aktiv site:99.se - Google-sökning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 19:03
Ursprungligen av Baron:

Det finns en mer heltäckande sökmetod.
20hz aktiv site:99.se - Google-sökning

smart! visste om google sökningen men inte att det gick att söka per user.. nice!

jag testade söka men inte fann jag något relevant..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 00:34
Ursprungligen av Smalltownboy:

jag testade söka men inte fann jag något relevant..

btw... sökte en gång och hittade denna... vet att det finns fler.

http://www.99.se/emac-imac/252451-byta-grafikkrets-processor-i-imac.html

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-13 08:23

Du kan inte uppgradera minnet eller byta grafikkort.

tell me why?

Därför att grafikkortet med dess minne är så in i bonken insmockat i din iMac att du får i princip vara kärnfysiker för att få isär det hela.

Vidare tror jag att det minne som finn inte är expanderbart på kortet, det finns ingen lediga slots på det för minneskretsar. Då måste du byta hela grafikkortet till ett med utökat minne (om det finns) och det blir rätt svårt att få tag i eftersom det inte säljs i affärer...återstår jaga ett från en trasig mac, och det blir inte heller lätt..

Möjligen hittar du ett från en skum figur i forna östblocket på eBay som vill att du skickar ett par tusen i förskott....

Så, mitt tips. Glöm det.

men det går på dom lite nyare modellerna?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-13 15:02

men det går på dom lite nyare modellerna?

Inga imacs kan expandera grafikkortets minne. Inga grafikkort öht kan expandera minnet vad jag sett, om det finns någon är det ett extremt ovanligt kort. Däremot sitter alla 24" imacars grafikkort på en MXM-buss. Vilket gör att du kan montera av grafikkortet från datorn ungefär som vilken dator som helst. Problemet är bara att få tag på MXM-grafikkort med rätt firmware.

Så jag skulle tro att om du får tag på ett grafikkort till senaste imacen och stoppar in det i modellen tidigare, så kan du faktiskt få det att fungera. Svårigheten uppstår om kylningen är monterad annorlunda dock.

jag var inne på jansson data i hbg där kunde man på de nyare modellerna byta grafikkort från standard kortet på 256 till ett invidia på 512.. grabbarna i butiken sa att jag skulle höra med grabbarna i verkstan(som inte var öppen vid tillfället jag var hos jansson, öppnar på måndag morron) om jag kunde göra på min 24:a som på dom lite nyare, jag skulle ge grabbarna mitt serie nummer så skulle dom veta om det gick eller inte.. så det finns kort att köpa men om man kan stoppa in ett i min lite äldre burk är frågan.. jag lär (om ingen här på 99 vet exakt) få svaret på min fråga på måndag..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-13 16:30

jag var inne på jansson data i hbg där kunde man på de nyare modellerna byta grafikkort från standard kortet på 256 till ett invidia på 512.. grabbarna i butiken sa att jag skulle höra med grabbarna i verkstan(som inte var öppen vid tillfället jag var hos jansson, öppnar på måndag morron) om jag kunde göra på min 24:a som på dom lite nyare, jag skulle ge grabbarna mitt serie nummer så skulle dom veta om det gick eller inte.. så det finns kort att köpa men om man kan stoppa in ett i min lite äldre burk är frågan.. jag lär (om ingen här på 99 vet exakt) få svaret på min fråga på måndag..

Enda sättet att byta grafikkortet i senaste iMac 24" är att välja Nvidia GF 8800 GS 512 MB vid beställning istället för Radeon 2600. Jag tror Jansson Data har inte varit tydliga i sin förklaring och menat nog också att man kan göra det vid beställning. Jag har aldrig hört talas eller läst om att några serviceverkstäder uppgraderar kortet i efterhand. Som andra har redan förklarat installeras Nvidia-kortet vid tillverkning när datorn inte är färdigmonterad. Det säljs inga lösa grafikkort till iMac.

Dessutom är din dator inte den senaste utan den förra modellen och Apple hade aldrig ett uppgraderingsalternativ för grafikkortet i iMac 2007 vid beställning utan Radeon 2600 var det enda man kunde få och det är en annan faktor som talar emot för att man skulle kunna sätta ett nyare hetare kort i en äldre version av iMac. Om Jansson Data skulle ändå påstå att de kan göra det skulle det vara första gången i iMacs historia som det utförs och det skulle inte bli billigt heller. Räkna i så fall med flera tusen kr.

det enda dom var tydliga med i butiken var att dom inte riktigt visste.. så dom tyckte att jag skulle fråga grabbarna i verstan.. men homy jag tror absolut att du har rätt i det du skriver, så jag får helt enkelt nöja mig med radeon kortet..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-13 20:05

det enda dom var tydliga med i butiken var att dom inte riktigt visste.. så dom tyckte att jag skulle fråga grabbarna i verstan.. men homy jag tror absolut att du har rätt i det du skriver, så jag får helt enkelt nöja mig med radeon kortet..

Ja, butikspersonalen kan ibland ha sämre koll på det tekniska.

På den gamla goda tiden då Apple tillverkade en massa Performa så kunde man "uppgradera" genom att hela moderkortet byttes.

Man kunde ha en 100MHz ppC 603e och beställa kortet som var från en 160MHz-modell.
Där jag arbetade då så gjorde vi en massa byten.

Vad som egentligen skedde var att man beställde en reservdel från Apple som de liksom inte hade så bra koll på. T ex skulle ju 100MHz bytas ut mot en likadan.. men istället beställdes ett på 160... hoppsan.

detta stoppades av apple efter ett tag, men säkert 100 kunder blev väldigt nöjda.

Det som en Serviceverkstad kan göra är att FULA på detta sätt, att de beställer ett fetekort som reservdel på en annan maskins serienummer och sedan stoppar i din dator, sedan returneras det som de plockat ut till Apple. "Sedan blev det väl nåt fel på vägen" eftersom serienummer och arttiklar stämmer väldigt dåligt....

1
Bevaka tråden