Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röntgenplåtar på CD går ej att öppna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är nyopererad och beställde en CD med mina plåtar från röntgen. För 120:- fick jag en skiva med autorun.inf, dvs Windows-anpassad. Men det brukar ju gå bra ändå om man letar i alla (onödiga) mappar, dock inte nu.
Filnamnen är konstiga. Jag hittar några mappar med vad jag förmodar är bilderna.

"Im_1" är dock ingen fil utan en mapp med två filer. en på 6 kb som har en sifferkod med rund 60 siffror och punker, ingen filändelse
Den andra heter "i0000_0000b.dcm" och är på 15 mb. Detta borde vara en av bilderna. Men vad katten använder man för program att öppna (eller bryta upp) den?

Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-12 17:20
Ursprungligen av joakimo:

Tack, jag måste med andra ord leta reda på en Viewer-applikation som funkar.
Det blir Google då... (den på skivan vill inte)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-12 17:55

Prova programmet som omnämns på sidan jag länkade.
OsiriX - DICOM Viewer
Jag har bara snabbläst sidan och kan inget om detta, jag fattar iaf som om det fungerar att konvertera bilden med.

Ursprungligen av joakimo:

Prova programmet som omnämns på sidan jag länkade.
OsiriX - DICOM Viewer
Jag har bara snabbläst sidan och kan inget om detta, jag fattar iaf som om det fungerar att konvertera bilden med.

Ja, installerade just version 3.3.2 på min Intel core duo Mini 2 GHz 2 GB RAM, och det funkar, men segt som sirap. Testar med en omstart och ser om det hjälper. 5 min badboll för varje kommando är ju inte rimligt....

Och ja, efter omstart och nedladdning av nya plugins (på programmets anmodan) så kan jag nu sitta och studera mina plåtar på 42" HD-TV, haha, inte illa såhär på Lucia.:cool:

Undrar om inte Graphicconverter skulle kunna ta det ?
Det läser väl ett par hundra olika skumma grafikformat....

Då kan du ju spara om den i ngt begripligt dessutom....

Jodå, snabb koll på Lemke Software - Mac Fotobearbeitung, Mac Diashow, Mac Grafikprogramm, Mac Bildbetrachter säger att de läser ca 200 olika grafikformat bland annat:

DICoM , Medical format, Import only.

Du kan alltås läsa DCM, men inte spara i det.

Ursprungligen av Goflorp:

Undrar om inte Graphicconverter skulle kunna ta det ?
Det läser väl ett par hundra olika skumma grafikformat....

Då kan du ju spara om den i ngt begripligt dessutom....

Jodå, snabb koll på Lemke Software - Mac Fotobearbeitung, Mac Diashow, Mac Grafikprogramm, Mac Bildbetrachter säger att de läser ca 200 olika grafikformat bland annat:

DICoM , Medical format, Import only.

Du kan alltås läsa DCM, men inte spara i det.

OsiriX känns som ett professionellt "röntgenbildsprogram", det innehåller all info som fanns i databasen, inte bara själva bilden - men kul att Graphic Converter fixar det också.

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden