Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildbehandlingsprogram för privat bruk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-07 08:37

Efter uppgradering till 10.5 har mitt gamla Photoshop 7 gått i graven. Min ännu äldre Graphic Converter fungerar dock, men behöver förnyas.

Vad skall jag satsa på - Photoshop Elements eller en ny Graphic Converter? Eller finns det andra program under tusenlappen som är lätt att använda?

Jag gör inga jättestora jobb med bilderna, men ibland behövs lite mer än iphoto.

Jag har också XP professional om det finns ett bra program som fungerar där?

Eftersom som rubriken frågar efter ett bildbehandlingsprogram så Elements alla gånger!
Du får ett mycket kompetent bildbehandlingsprogram som idag inte står lång efter stora Photoshop. Samtidigt är det lätt att använda för ovana och sällananvändare. Du kan också på ett enkelt sätt tillgodogöra dig alla dessa tutorials som finns på webben och i tidningar om du vill utvecklas.
Vill du köra gratis så prova Gimp. Lite bökigare men kompetent.
Allt ovan gäller både Mac och PC

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-07 09:42

Tack för svaret!
Betyder det att du anser att Graphic Converter skall inte klassas som bildbehandlingsprogram?

Graphicconverter är bra, men det är en fena på att läsa några hundra knäppa grafikformat och skriv nästan lika många, här ligger programmets styrka.

Vill du kunna t ex köpa en fototidning och läsa hur du jobbar med en bild så är Elements att rekommendera.

Struntar du i alla andra utan bara vill ha ngt enkelt,snyggt, billigt och orkar lära dig helt själv så finns Pixelmator pixelmator

Här känner jag att det är bästa att jag förklarar mig innan jag får några hard core GraphicConverter fans på mig.

GraphicConverter är ett mycket kompetent program. Det läser tex fler filformat än något annat och kan gör många automatiserade funktioner. Du kan justera de flesta parametrar i en bild (det kan du iofs även göra i Förhandsvisning) men det är lite bökigt och inte speciellt modernt. Det är väldigt "tekniskt" kanske man kan säga men tyvärr omodernt.

Men vill du ha ett MODERNT bildbehandlingsprogram för dina foto från digitalkameran är det Elements som gäller. (Såvida du inte vill betala för stora Photoshop...) Det är intuitivt, har många moderna och användbara funktioner, kan växla mellan olika lägen beroende på hur avancerad du är, katalogisera, batchändra, hantera panorama osv.

Sedan finns ju Gimp och en massa andra mer udda program som Pixelmator osv.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-07 12:02

Jag var en stund på väg att beställa Elements, men upptäckte att Adobe diskriminerar Mac med att leverera version 6 när det finns en sjua för windows.

Jag har nu laddat ner Gimp 2.6.1 och tänker testa den. Möjligheten med Elements finns ju kvar, kanske sjuan kommer innan jag tröttnat på Gimp

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-07 15:10
Ursprungligen av Stig R:

Jag var en stund på väg att beställa Elements, men upptäckte att Adobe diskriminerar Mac med att leverera version 6 när det finns en sjua för windows.

Du ska inte gå så mycket på nummerna. Elements 6 började säljas i maj i år 2008 så den är färsk.

Bra tänkt!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-07 15:28

När kom sexan för windows?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-07 15:47
Ursprungligen av Stig R:

När kom sexan för windows?

hösten 2007

Om du känner lite tvekan för att ta fram stora plånboken för Photoshop elements så kan du ju testa pixelmator, det är sjukt snyggt och väldigt lättjobbat.
Ladda ner och kör i Trial-mode ett par dagar.

Vill du ge dig på Photoshop elements så kostar det en tusenlapp ungefär.
Inga miljoner direkt.... och värt varenda spänn.

Sen kan man ju ofta ha fördel av lite olika program för att fixa med sina bilder. De har ju lite olika fördelar, och inget av de nämnda kostar ju särskilt mycket. Mycket är ju en smaksak...

1
Bevaka tråden