iPhone trasig direkt ur kartong - får inte en ny direkt

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-12-04 21:16

Hej hopp

Hämtade ut min iPhone 16gb idag. Micken visade sig vara trasig, så jag traskade tillbaks till Telia. Inte fick jag en ny nej. Var tvungen att skicka in den, vilket innebär att jag får sitta och vänta 1-2 veckor på en ny. Borde jag inte ha rätt till en ny telefon direkt?

Jag tycker det, men kan inget.

Du har mitt medlidande!!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-04 21:40

Förstår att du är irriterad.

När jag handlade min på Telia så tipsade snubben om att vi gemensamt skulle testa den (dock testade han ej micken), eftersom vissa lurar varit DOA och att de inte kunde byta direkt om jag gått ut genom dörren.

Trist att din säljare inte gjorde samma sak!

Hoppas de 1-2 veckorna går snabbt!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-04 22:55
Ursprungligen av hrakna:

Hej hopp

Hämtade ut min iPhone 16gb idag. Micken visade sig vara trasig, så jag traskade tillbaks till Telia. Inte fick jag en ny nej. Var tvungen att skicka in den, vilket innebär att jag får sitta och vänta 1-2 veckor på en ny. Borde jag inte ha rätt till en ny telefon direkt?

Lämna tillbaka den och häv köpet. Sedan köper du en ny....

Ursprungligen av kenjon:

Lämna tillbaka den och häv köpet. Sedan köper du en ny....

Det hade jag också gjort. Jag tycker det är fel när man ska få
en DOA grej reparerad. Har man använt den ett tag och gjort
den sin så kan jag acceptera det, men inte ny.

Inte lag men normal sed är att få en ny om fel upptäcks inom en vecka.

Är tveksam till att det är normal sed... Jag råkade ut för samma sak när jag köpte en dator på Phonehouse... de fick byta moderkortet och det tog en stund...:tveksam:

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-12-05 10:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Är tveksam till att det är normal sed... Jag råkade ut för samma sak när jag köpte en dator på Phonehouse... de fick byta moderkortet och det tog en stund...:tveksam:

Jag jobbar själv i datorbutik, och om jag säljer en sak som visar sig vara trasig när den packas upp, så byter jag den på plats - förutsatt att jag har en likadan på hyllan då.

Anyway, jag orkar sällan bråka om sånt här, så jag väntar snällt och bidar min tid.

Telia plockar ju inga pluspoäng hos mig just nu.

Ursprungligen av hrakna:

Något dom tyvärr struntar i, problematiken med för stort företag anser jag.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 16:28
Ursprungligen av hrakna:

Jag jobbar själv i datorbutik, och om jag säljer en sak som visar sig vara trasig när den packas upp, så byter jag den på plats - förutsatt att jag har en likadan på hyllan då.

Anyway, jag orkar sällan bråka om sånt här, så jag väntar snällt och bidar min tid.

Well, du testade ju aldrig den på plats..

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-12-09 09:15
Ursprungligen av zappee:

Well, du testade ju aldrig den på plats..

Menar du på fullaste allvar att du testar allt nytt du köper på plats i butik?

Ursprungligen av hrakna:

Så här är det ju, är telefonen trasig direkt får du en ny direkt men enda sättet för butiken att veta att den är trasig direkt är ju att du testar den i butik. Så fort du gått ur butiken så kan ju något ha hänt och då måste de kolla så att den verkligen var trasig från början och att du inte har tappat den eller något sådant. Visst kan man tycka att lite goodwill inte hade skadat i det här fallet men jag antar att du förstår poängen.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 20:19
Ursprungligen av hrakna:

Nej, men det är enda sättet att bevisa för affären att det är en DOA.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 11:07

Häv köpet och köp en ny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 09:41

Men häv köpet, lämna tillbaka varan, och köp en ny.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 10:25

Köpte en digitalkamera på on/off. Blixten visade sig inte fungera. Fick en ny tre veckor senare efter det att kameran gått för koll. Då hade barnet som skulle ha kameran redan åkt på resan där kameran skulle varit med.

Det finns allt skäl för kunden att pröva varan i butik, men då måste man ju först passera kassan och sedan gå in i gen. Dessutom måste ofta ett batteri laddas och då gäller det att butiken ställer upp med ett strömuttag. Försök det på MediaMarkt. Som kund kommer man att utsättas för starkt tryck att dra.

Köper man mycket elektronik så vet man att en viss andel är bristfällig vid leverans. Om man då väljer att gå ur butiken med varan oprövad så är det en kalkylerad risk vägd mot obehaget av att tvinga sig till testning. Kan även tänka mig att butiker skulle vägra sälja om kunden kräver att varan ska testas i butik i samband med försäljningen. Alltså: Kunden ska stå hela risken.

Går det att häva köpet av en uppackad och testad vara? Det är ju omöjligt att komma in i förpackningarna utan att skada dem.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-12-09 11:33

Jag förstår allas poänger, och jag köper att jag får vänta på min iPhone. När jag skrev inlägget ville jag bara ha lite feedback - och jag tackar för alla svar jag fått!

Jag köper ju själv in väldigt mycket elektronik till min egen affär och vet att en del produkter är trasiga när dom anländer hit. Tur att man styr över sin egen skuta iaf

var inte så glad när jag fick min macbook, bara för att få sitta lääänge i apples värdelösa telefonsupport ("har du provat att starta om datorn?" osv), och få ränna tvärs genom stan och vänta en vecka.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-12-28 22:44

Samma gamla vanliga historia. Byter de inte ut direkt ska man bara göra sig till en jobbig jävla kund och vägra gå därifrån utan en ny, då får man det i 9 fall av 10.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 21:21

Inte iPhone, men har ni funderat över hur svårt det är att testa om man gillar en ny mus? Den går inte att testa i butik, och så får man beskedet att man kan köpa den, Och så gjorde jag, och då ville butiken inte byta den för att den hade ackumulator och inte batterier, och för att få den att funka var jag ju tvungen att ladda den. Moment 22....

1
Bevaka tråden