Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimalt system på Powerbook G3

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har tänkt att använda min gamla PowerBook G3 som navigationsdator i båten tillsammans med GPSNavX. Den har 192 Mb internminne och kör 10.4.6 Har någon tips på hur man ska göra för att ha ett så minimalt system som möjligt. Jag har inte tänkt att använda den till något annat. Jag vill också att den ska dra så lite ström som möjligt.
Tack på förhand
Segla mera

Med så lite minne borde du inte ha Tiger på den, utan 10.3 Panther.

Kanske det, men jag har 10.4.6 inlagt.

Okej.

Det gamla vanliga - rensa bort alla skrivardrivrutiner du inte behöver, extragrejor till iLife (slingor till GarageBand tar en förskräckligt massa plats osv. Sen är det väl inte fel att uppdatera till senaste 10.4.11.

Vad gäller strömförbrukning kan du ju gå in i Systeminställningar och justera processorkraft, viloläge, nedspinning av hårddisk mm. Dra även ner ljusstyrkan på skärmen. Inga konstigheter alltså.

Men blir inte datorn oanvändbar som navigationshjälpmedel om den hela tiden går ner i vila och måste väckas bara för att titta på GPSen? Och hur är det med en gammal PB-skärm i sol-/dagsljus? Oläsbar?

Den är bara tänkt som reserv nere i ruffen. (om jag alldeles villat bort mig).
Hur ska jag skruva ner processorkraft och nedspinning av hårdisken i systeminställningar?
Är det vits att plocka ur batteriet ur datorn om det är gammalt och dåligt?

Det är ju bara att öppna Systeminställningar för bövelen! När man skall spara på strömmen tittar man väl lämpligen vad som ställs in under "Strömsparare"?...

Nåja:
Systeminställningar -> Strömsparare -> "Sätt hårddiskarna i vila när det är möjligt" under Vila och "Processorhastighet - reducerad" under Alternativ. Skärmens ljusstyrka ställer du in med tangentbordets funktionsknappar.

Varför skall du plocka ur batteriet? Strömmen den drar för att underhållsladda är försumbar. Och om det bara håller aldrig så lite laddning är det ju en bra försäkring för att kunna spara och avsluta på rätt sätt om strömmen skulle gå eller kabeln av misstag ryckas ur.

Med program som Onyx kan man också stänga av Spotlights indexering. Det kan spara lite även om det är marginellt. Om inte GPSNavX kräver 10.4.6 så skulle jag som det redan sagts rekommendera 10.3.9 som bara kräver 128 MB RAM. Ett par begagnade installationsskivor är rätt billiga.

1
Bevaka tråden