iMac eller G5??

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallojsan...har en pc hemma men skall skaffa en dator till. Har varit sugen på iMac 1Ghz 17"-aren. Men med tanke på nya g5(minstingen) så blir det samma pris+skärm förstås. Frågan är vad som är bäst att köpa? Vi skall ha den till digifoton , pyssla med musikfiler bygga hemsidor samt spel( har 2 ungar som är spelberoende , ja jag börjar också bli det:-)...några tips?. iMace:en är ju grymt snygg samt tar inte så mycket plats , men G5:an är ju uppgraderingsbar samt snabbare. Tacksam för tips och råd.:p

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 22:33

Jag valde idag en iMac 17 tum Den är såå snygg... Skärmen är riktigt bra.

/Jens

Peronligen skulle jag välja iMacen att ha hemma. Dels pga det coola utseendet och tystheten, men också därför att kraften gott och väl räcker till för det du säger att ni ska använda den till. Det som ni ska ha den till är just det som flertalet använder sin dator till hemma. Frågan är om du ens har behov av att bygga ut datorn ändå. Det finns ju allt i imacen redan! Snabb är den, det vet jag. Kvinnor brukar gilla prylar som pryder hemmet, så har du en fru lär hon gilla imacen bättre. På mitt jobb blir det en G5:a och inte en iMac, men det är bara på jobbet.

Ha-ha...ok Ian Curtis , jag har ingen fru men ditt inlägg samt det innan om skärmen är väl ungefär det jag hoppades på att höra. Tror ni att priset på 1Ghz/17" kommer att sjunka inom kort?(med tanke på nya G5:an)??

• Medlem
  • 2003-06-30 22:44

G5!! Om du ska spela på den och vill kunna byta grafikkort i framtiden.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-07-01 01:06

Jag skulle personligen aldrig köpa en imac om man vill spela spel.

Grafikkortet är för kasst

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-07-01 01:49

iMacen! men vänta några veckor jag sätter min ___ på att det kommer uppgraderade konsument iMac m.fl eller sänkta priser när G5 kommer att finnas att köpa.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-07-01 07:42

Om desig och skrivbordsdekoration är viktigast, välj imac.Vill du ha prestanda och en burk som räcker ett tag så välj G5.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Jag skulle personligen aldrig köpa en imac om man vill spela spel.

Grafikkortet är för kasst

I den pc:n jag har nu , och som räcker till dom spel som vi pysslar med , så sitter det ett Geforce Mx 440. är inte det ett sånt som sitter i iMacen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Hallojsan...har en pc hemma men skall skaffa en dator till. Har varit sugen på iMac 1Ghz 17"-aren. Men med tanke på nya g5(minstingen) så blir det samma pris+skärm förstås. Frågan är vad som är bäst att köpa? Vi skall ha den till digifoton , pyssla med musikfiler bygga hemsidor samt spel( har 2 ungar som är spelberoende , ja jag börjar också bli det:-)...några tips?. iMace:en är ju grymt snygg samt tar inte så mycket plats , men G5:an är ju uppgraderingsbar samt snabbare. Tacksam för tips och råd.:p

Själv har jag allvarliga funderingar på att köpa den nya G4:an (singelprocessor-1,25GHz-varianten). Känns bättre än en iMac och billigare än en G5.
Med Mecenatkort (studentrabatt) går den på 12145 på Applestore, ca13500 utan rabatt. Då har du 8000 kvar upp till priset för iMacen vilket borde räcka både för att hitta en lämplig skärm och få lite pengar över.

Nackdelen är att den kanske inte pryder skrivbordet lika bra, men det är ju en fråga om vad man vill lägga pengarna på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Själv har jag allvarliga funderingar på att köpa den nya G4:an (singelprocessor-1,25GHz-varianten). Känns bättre än en iMac och billigare än en G5.
Med Mecenatkort (studentrabatt) går den på 12145 på Applestore, ca13500 utan rabatt. Då har du 8000 kvar upp till priset för iMacen vilket borde räcka både för att hitta en lämplig skärm och få lite pengar över.

Nackdelen är att den kanske inte pryder skrivbordet lika bra, men det är ju en fråga om vad man vill lägga pengarna på.

Bra förslag...man blir lätt blind när det kommer nya grejjor...1.25 ghz med ATI Radeon 9000 Pro är värre prestanda än jag har nu på pc:n, som duger gott till vad vi pysslar med. Sen kan man ju kasta in 512 mb ram till och ändå ha råd med en rejäl skärm.

Citat:

Bra förslag...man blir lätt blind när det kommer nya grejjor...1.25 ghz med ATI Radeon 9000 Pro är värre prestanda än jag har nu på pc:n, som duger gott till vad vi pysslar med. Sen kan man ju kasta in 512 mb ram till och ändå ha råd med en rejäl skärm.

Instämmer med ovanstående, passa på nu att köpa "förra" generationen och spara massor!
Tänk de stackarna som gett 20 papp och mer för liknande maskin...

Kul med en Switcher! Välkommen till Mac
världen:)
tell your friends..

Det lutar åt det hållet ja men jag blir lite konfunderad när det är så olika maskiner beroende på vart man tittar. På Apple.se så är det en 1.25 Mhz med radeonkort och på Macoteket så är det en 1 Mhz med Gforcekort. Vilken skall man välja om man vill ha den tystaste samt "mest fart för pengarna"?

Ett alternativ som jag personligen tycker ser mycket trevligt ut är att klicka på den billigaste konfigurationen och sedan uppgradera till 2X1,25 mhz. Man kanske inte tänker på att det är möjligt att göra så. Man får alltså en dual 1,25 för ynka _16.635 kr! Sedan kanske det känns som om 256 MB ram och det enklaste grafikkortet mm är ganska futtigt för modellen, men sådant kan man ju uppgradera efter behov och budget när det passar.

Själv känner jag mig lite bitter eftersom jag köpte en 1 ghz singel för 3-4 månader sedan. Nu är dubbelproppen nästan lika billig!

Jo , men då kan man ju lägga till 4 papp och få en ny G5:a lika bra:D

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-03 10:56

Jag skulle gjutet köra G5an+skärm. Tekniken är såpass mycket bättre i den jmf med en iMac och därmed håller den längre. Du skall ju sitta med den ett tag gissar jag...

Det enda som talar för imacen är ju formatet, men en G5a under bordet skäms ju inte för sig heller...

Allt det roliga i 10.3 som SJ visade på keynoten lär inte gå supersnabbt på en 1 GHz iMac.

Ja , även minstingen av G5:an är väl betydligt vassare än både PM G4 och iMac tillsammans antar jag:D

Lyssna på båda burkarna och fundera på vilken som låter trevligast att sitta vid. Ljudstress är ett elände.

Jag tycker det är ett svårt val. G5 skulle kännas tryggast. Maskinen är på topp nu och tål nog en uppgradering. iMac Globe kan man väl inte göra mycket med? Inte ens flytta vidare skärmen till nästa maskin.

Å andra sidan är iMacen så mysig. Redan gamla iMac är väldigt mysig, och lättplacerad. Den håller länge bara genom ren användbarhet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 12:15

Powermac G5. Så pass mycket bättre teknik än i Powermac G4 och spelar i en helt annan liga än iMac.
Andra fördelar:
*Tyst (inte lika tyst som iMac men tystare än Power Mac G4)
*Kraftfull
*Uppgraderbar
*Kan byta grafikort
*Kan använda större skärm

Har du pengar så skulle jag inte välja en Power Mac G4 eller iMac. Man blir alltid mer eller mindre rövad när man köper elektronik men i fallet med Power Mac G5 så kommer du kunna sitta ned bekvämt mycket snabbare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Powermac G5. Så pass mycket bättre teknik än i Powermac G4 och spelar i en helt annan liga än iMac.
Andra fördelar:
*Tyst (inte lika tyst som iMac men tystare än Power Mac G4)
*Kraftfull
*Uppgraderbar
*Kan byta grafikort
*Kan använda större skärm

Har du pengar så skulle jag inte välja en Power Mac G4 eller iMac. Man blir alltid mer eller mindre rövad när man köper elektronik men i fallet med Power Mac G5 så kommer du kunna sitta ned bekvämt mycket snabbare.

Även om jag väljer minstingen som är som jag förstår det en 1.4 GHZ processor?

Sorry...fel av mig . jag menar 1.6 Ghz.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 12:24
Citat:

Sorry...fel av mig . jag menar 1.6 Ghz.

Precis. Får då iofs "bara" en 800mhz bus och har en gräns på 4GB för minne. Men jag tror inte att det ska vara några problem eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Har du pengar så skulle jag inte välja en Power Mac G4 eller iMac.

Även om man har pengar så är frågan man måste ställa sig:
Är den skillnad i prestanda som är mellan PM G4 och G5 värd skillnaden i pris?
Trots allt så är skillnaden i pris 7500 på grundkonfigurationen (Applestore). I den värld jag lever så är ett 55% högre pris något som kräver en riktigt bra motivering. Självklart finns det de som verkligen behöver denna prestandaökning, men om man ens har funderat på att välja en iMac istället så känns inte det som en absolut nödvändighet.

Undrar hur stor prestandaskillnaden är mellan en 2*1,25MHz G4 och den billigaste G5, den med 1,6 GHz processor?

Men om man nu ska få drömma lite... så är faktiskt G5 med 2*2,0GHz otroligt prisvärd....

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-07-03 23:41

Hur snygg iMacen än må vara så kan man väl knappast gå och köpa en mac som innehåller så mycket gammal teknik. Inte nu när drömmaskinerna är på G!

Jag är fortfarande exalterad över att Apple kunde få fram dessa maskiner. Hade gett upp hoppet. Därför sålde jag min QS 800 med 64MB GF4 MX kort (som inte verkar duga till nå't i en mac, men räcker långt i en PC) , 768MB RAM...

Det jag vill säga är: Köp självklart en G5:a.

Det vet jag att jag kommer att göra när jag får råd i alla fall.

Mondo65, om du är intresserad så vet du vad jag har till salu då, eller har du redan skaffat en kanske?

• Medlem
  • 2003-07-04 04:13

Jag är mycket nöjd med min Globe 17"/1GHz/768MB!

Snabb, snygg och med mycket trevlig skärm. Nu kör jag inte några tyngre program så vad gäller prestanda så är den nästan väl lyxig (har inte ens bränt någon DVD än). Men jämfört med den iMac G3/600/512MB som jag hade innan så märks det att den är rejält bättre i alla avseenden förutom ljudnivån. Hade den varit fläktlös så vore det perfekt.

Nästa burk får bli Cube II när den nu kommer. Januari kanske *drömmer*

/jas
Som inte tackat nej till värsting G5'an men nu har jag lite pengar över till en iSight och programvara;-)

1
Bevaka tråden