Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av Macbookens skärm när man kör extern?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 08:49

Hej!

Jag brukar koppla in min MacBook (Vita, men en ny alu i jul! till en 24"-skärm via en KVM-switch. Kan man på något sätt stänga av Macbookens skärm och BARA köra med den externa? Det känns onödigt att slösa både datorkraft och livslängd på skärmen... Just nu kör jag utan någon brightness på istället så det fungerar ju lite halvt.

Har sökt en del men inte hittat någon bra lösning. Hittade även ett ställe där det stod att man kunde göra det men bara på Macbook Pro.

Är det någon här som har koll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 09:02

Stäng locket och väck med extern mus eller tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 09:15

Yes! Det fungerar hur bra som helst! Tack otroligt mycket!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-12-04 11:57

Jag är kanske på gränsen till lite för försiktig, men jag kör med locket öppet för att förbättra kylningen av Macbooken. Det känns som att fläktarna snurrar långsammare med locket öppet i alla fall.

Hur har jag då löst detta, för skärmen är nämligen helt avstängd? Jo! I locket på Macbooken sitter det kraftiga magneter som ser till att datorn fortsätter vara stängd när man slagit ihop den. Så jag tog en ganska svag magnet och lokaliserade var magneterna i locket sitter någonstans. Sedan förde jag ner samma magnet på motsvarande ställen på underdelen. När jag kom nära den vänstra shiftknappen så gick datorn i vila. Jag lät magneten ligga kvar och väckte sedan datorn med extern mus och tangentbord.

Voila! Nu är alltså datorn öppen samtidigt som skärmen är helt avstängd. Var dock försiktig med magneten då givaren som stänger av skärmen samtidigt sitter väldigt nära hårddisken. Men så länge man har en svagare magnet än Apples egna inbyggda i locket borde man vara säker. Jag har kört så här i ett halvår utan problem i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 12:28

n.o'ds tips fungerar även om man sedan i efterhand öppnar locket för att t.ex. komma åt tangentbordet. Skärmen är fortfarande avstängd men tangentbordet fungerar och så. Har ingen aning om hur man ska få igång skärmen om man nu får lust med det dock. F7 perhaps?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-12-04 12:30
Ursprungligen av Raven6z:

n.o'ds tips fungerar även om man sedan i efterhand öppnar locket för att t.ex. komma åt tangentbordet. Skärmen är fortfarande avstängd men tangentbordet fungerar och så. Har ingen aning om hur man ska få igång skärmen om man nu får lust med det dock. F7 perhaps?

Sant, men då nöter man istället på gångjärnen genom att man måste öppna och stänga locket hela tiden. Jag har lagt en magnet där och behöver inte röra datorn längre.

Locket på MBn ska man definitivt inte ha stängt när den används.... Detta har jag blivit avrådd från av bland annat Macsupport, då de fått in macbookar med bränd CPU på grund av det... Enklare är att ta och sänka brighetness (med knapparna) helt på Macbooken, då slocknar den tillslut och man slipper stänga locket.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-12-05 14:40

Där ser man... visst kan man dra ner ljuset på skärmen men om man har två skärmar så kan ju pilen försvinna iväg utanför kanten, vilket är lite irriterande. Därför föredrar jag min magnetlösning. Datorn tror den är stängd och fungerar därefter, men den är egentligen öppen och får massor av sval luft.

Jag kör stängt det funkar hur fint som helst, visst blir den varm men det blir den ändå. Mycket snyggare än att ha den öppen tycker jag... men man kan ju köpa extern fläkt o ha under om det skulle vara nödvändigt

1
Bevaka tråden