Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker segt och repareras

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 11:26

Mitt Filemaker har blivit segt, och vill reparera sig flera gånger om dagen.
Vad kan det här bero på, och hur löser jag det isf?

Använder FM 8,5. Filen är totalt 2884 kb.
Använder ca 15 layouter totalt, och varje layout har mellan 5 och 3300 poster.

Vi är två som använder filen, med varsin licens.

Tina

Om två användare försöker jobba med samma fil via fildelning (inte via fm delning), så kan den skadas så den inte går att laga. Kan det ha hänt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 08:14

Vi brukar göra som så, att den som kommer först på morgonen öppnar filen först, och den andra fjärröppnar, men nu har jag förstått att det bästa är att filen alltid öppnas på den dator som vi använder som server, och den andra fjärröppnar?

Vi har gjort endast gjort så nu, och problemet -hoppas jag- försvann.

Tack ändå, jag blev orolig något större hänt.
Tar en kopia nu och då på filen, men man borde kanske ordna så den gör det automatiskt dagligen...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 08:41

=(

Nehej, kontakt med värddatorn avbryts. Ja då kanske det inte är FM det är fel på, utan nåt annat. Sånt här gillar jag inte. =(

Ok, förmodligen nätverksproblem. Om tex filöverföring via appletalk också är långsamt, så är någon nätverksenhet, tex switch eller hub trasigt. Det är alltså fullt möjligt för en sådan att bli långsam när den är paj, istället för att man inte har kontakt alls. Nya är så billiga, så, leta inte fel i flera dagar, bara byt.

Kan inte kontakten också brytas om datorn (servern) går i vila? Eller går server-datorn inte i vila när FileMaker är igång? En av våra användare klagade över att hon blev utsparkad från FileMakerservern hela tiden, men det visade sig bero på att hennes dator gick i vila när hon inte petade på den på 15 min.

ninjanja: Det är en alldeles utmärkt iakttagelse, visst kan det vara så! Jag förutsätter att ingen av de inblandade datorerna går i vila, FileMaker-klienter gillar verkligen inte det. Man skall heller inte sätta datorn i vila med en databas öppen, för det gillar inte servern, även om den är något bättre på att hantera situationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 07:32

Hej,
och tack för era svar och er tid.

Vi har precis nyligen flyttat kontoret, och tydligen är lösningen så enkel att min nätverkskabel är dålig. Iaf hoppas jag det, har precis bytt och allt verkar normalt igen...

Hur sa man...
"simplicity is difficult to accomplish"...

1
Bevaka tråden