Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VMware med två användare i OSX

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 16:53

Hej
Har precis inst. VMware på min intel iMac och allt fungerar super. Dock trodde jag att när min sambo loggar in på sin sida på iMacén att hon när hon startar VMware skulle få upp samma windows inst. som jag.

Kan man få VMware att på båda användarna i macen använda samma windows inst?

Hajjar ni frågan ?

Din virtuella maskin ligger sparad som en fil någonstans i filsystemet, troligen i din hemkatalog. Din sambo ser den inte, för VMWare letar efter virtuella maskiner i hans/hennes hemkatalog. Lägg därför den virtuella maskinen på en delad yta som ni båda kommer åt och ställ in programmet från båda konton att använda den delade maskinen.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 19:53

tackar, skall genast testa det. Lägger den i vår delade mapp. borde ju fungera.

Det där har jag försökt, men fastän jag lägger filerna i Shared så får bara det "skapande" kontot access. Det kanske är något lokalt problem jag har, basic, berätta gärna hur det går, om du får igång det!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 21:12

Får inte heller det att fungera. Jag la "windows" i mappen Delat under Användare.
Men när jag sen ska välja just den "windows inst." i VMware säger den bara att jag inte har nog med behörighet !?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 21:16

men det låter ju HELT sjukt om man skall behöva lägga in windows en gång för varje användare . . .

Markera filen och välj >Visa info< från Arkiv-menyn. Kontrollera att båda användarkonton har läs- och skriv-rättigheter för filerna. Det är möjligt att det enbart är det ena användarkontot som har tillräckliga rättigheter för att använda filerna.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 21:47

Ja det verkar som du har rätt. Bara jag hade skrivbehörighet på den av VMware skapade "windowsfilen". Så tack för det !

Dock återstår en fråga, när jag nu växlar över till min sambos sida och i VMware ska välja den befintliga VMwarefilen ser jag fler ! windowsXP.vdmk filer, ca: 20 st. numrerade från 001 till 020. SKall man bara välja 001 ?! och se glad ut.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 22:07

skumt. jag kan välja alla filer men bara på den utan nr säger den att det går. men nästa steg gör att man måste välja ett namn på sin virtuella maskin och sen inst. windows igen ?!?!

Är inte tanken att man bara ska kunna peka på den befintliga och starta den ?!?!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-12-02 22:24

Ja är man dum får man lida. valde skapa ny och inte bara öppna.

Tack för hjälpen. Nu bör det fungera super !

1
Bevaka tråden