DVD-fel i Leopardinstallation - inget operativsystem fungerar!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag stor-strulat till det ...

Allt började med att jag var tvungen att installera till Leopard från Tiger för program har slutat komma i Leopardversion. Jag fick låna en original-DVD, en sådan som ska fungera för alla Mac, inte bara den som de kommer med i originalförpackningen.

Småstressad som jag är trycker jag självklart på "hoppa över" när de ska börja installera och kontrollerar DVD-skivan, precis som jag gjort hundratals gånger innan vid samma urtrista väntetidsperiod.

"Installationen misslyckades" står det plötsligt, efter någon halvtimme. Någon löjlig DBD-fil finns inte. Röd varning, massa trams. Jag trycker "starta om" som är det enda alternativet som finns och gör om allt igen och denna gången kontrollerar jag skivan. Nu stoppar den på 25% och säger att DVD-skivan är sönder. Jag torkar och tvättar av den lätt och testar igen. Samma sak.

Strunt tänker jag och startar om inställer för att installera. Jag får väl klara mig på Tiger ett tag till, tänker jag.

Så kom jag på vad det stod på "startskiva" i installationsmenyn. 10.5.

Systemet kan inte starta efter omstart. Innan startfönstret ska komma snurrar bara den lilla snurran och kommer ingenstans.

Jag har råkat avbryta min Leopardinstallation och har nu en defekt installation på halsen.

Just nu håller jag på att rädda mina filer genom FireWire-läge från en annan Mac.

Vad kan jag göra?
Om jag fixar en fungerande Leopardskiva, kan jag (fortsätta?) installera (om?) operativsystemet då?

Jag har verkligen inte tid för en "radera och installera" i min nuvarande arbetssituation.

Så tacksam för er kompetenta hjälp!!!

Det är nog en uppenbar risk att du måste göra en "Radera och installera".

Du kan prova en "Arkivera och installera", men det är inte säkert det funkar - det beror ju på vad som har blivit skadat i det befintliga systemet.

Några andra tips:
Starta från DVDn och kör Skivverktyg. Prova att reparera hårddisken, och prova att reparera behörigheter.
Köp Disk Warrior eller TechTool Pro, och försök reparera hårddisken med dem.
Starta från installationsskivan som medföljde datorn. Kör Apple Hardware Test för att se om det är något hårdvarufel.

Och några frågor som du inte vill höra:
- Varför måste installationen göras nu, i en stressad arbetssituation? Var det någon funktion i den nya Leopardversionen av ett program som du bara var tvungen att ha?
- Varför tog du ingen backup på hela systemet direkt före installationen?
- Varför tog du ingen backup på dina data tidigare?
- Varför köpte du inte en egen Leopard-skiva? Att använda en skiva som redan använts för att installera på en annan dator är lika med piratkopiering - såvida det inte avinstalleras på den andra datorn först förstås.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är nog en uppenbar risk att du måste göra en "Radera och installera".

Du kan prova en "Arkivera och installera", men det är inte säkert det funkar - det beror ju på vad som har blivit skadat i det befintliga systemet.

Några andra tips:
Starta från DVDn och kör Skivverktyg. Prova att reparera hårddisken, och prova att reparera behörigheter.
Köp Disk Warrior eller TechTool Pro, och försök reparera hårddisken med dem.
Starta från installationsskivan som medföljde datorn. Kör Apple Hardware Test för att se om det är något hårdvarufel.

Och några frågor som du inte vill höra:
- Varför måste installationen göras nu, i en stressad arbetssituation? Var det någon funktion i den nya Leopardversionen av ett program som du bara var tvungen att ha?
- Varför tog du ingen backup på hela systemet direkt före installationen?
- Varför tog du ingen backup på dina data tidigare?
- Varför köpte du inte en egen Leopard-skiva? Att använda en skiva som redan använts för att installera på en annan dator är lika med piratkopiering - såvida det inte avinstalleras på den andra datorn först förstås.

Svinbra inlägg, fem poäng av fem möjliga!

Jag ska testa med "Arkivera och installera" när jag har en DVD som jag litar på. Mina filer ligger nu i alla fall i säker förvar på en extern HDD (som är utsugen från firewireläget på min dator, genom en annan mac till en extern HDD).

– (Faktiskt) ja, 10.5 behövdes för att göra ett programtest till nästa nummer av MacWorld.
- Im a dumbass.
- Hade minimalt av saker på HDDn så jag kände mig inte så osäker, men igen, im a dumbass.
- Jag är osäker på att någon dator faktiskt använder skivan. Den har varit använd, men tror inte den ligger på någon annan dator.

Tror jag skippar allt vad reparation betyder och kör en ren Leopardinstallation när jag får en DVD.

En ny fråga: kan jag installera en ren Leopardinstallation på min dator och koppla in min gamla, korruta Leopard-HDD (den externa disken) och "föra över filer"? Kommer den kunna föra över alla mina filer och inställningar då, utan att någonting från systemet hänger med?

Tack för er hjälp!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-01 17:08

Om jag förstår dig rätt så vill du bevara dina filer och kunna installera en ren installation av Leopard?

Ett varningens ord är att du bör veta vad du pysslar med innan du utför en sådan här operation men INNAN jag skaffade backup gjorde jag så här.

Om du kommer åt din hemmapp så kan du eventuellt flytta den katalogen(eller vad du nu vill spara...) till roten och döpa om den till ex "Backup" och sedan raderar du det andra som finns på disken som du inte skall ha kvar. Sedan kan du installera och väl inne i Leopard kopiera tillbaka dina saker från Backupen.

Detta kräver dock att du är bekant med Terminalen som finns bland verktygen i Installeraren.

Lycka till!

Tips: Köp en egen skiva så kör du ett lagligt system.

Fick tag på en fungerande skiva och lyckades med "arkivera och installera" varpå mitt gamla system, förmodligen det korrupta 10.5, hamnade i "previous system" i HDD-mappen som jag sedan kunde ta bort.

Mumera lycklig 10.5-användare tackar för hjälpen!

1
Bevaka tråden