Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför dröjer Panther?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Jag håller med! Den absolut största knasgrejen i OSX är att "skrivbordet" ligger fjorton nivåer ned! Skrivbordet ska ligga absolut högst i filstrukturen, det är ju först då som användaren kommer i centrum. Så länge man inte fixar det så kan man planka windows hur mycket som helst utan att det blir bra!

Och det är ju detta som "XP stölden" ordnar. Skrivbordet är ett klick ned. Ett tydligt klick alltid tillgängligt från alla Finder-fönster, inte ens moster Agda eller du kan missa det ens om ni ger er fan på att göra det på pin kiv.

Snabbvalslistan till vänster i nya Finder är ett briljant drag. Jag håller med om att favoriter och verktygsfältsobjekt tillsammans gjorde precis samma sak förut, så det är inget nytt. Det är bara omgjort så att ingen kan missa att använda det.
De ligger alltid synliga med namn, namn som kan vara långa utan att störa, vilket inte kan sägas om verktygsfältsobjekt.
De ligger på Finder-fönstrets arbetsyta vilket talar om för alla användare att de kan ändra i dem precis som en vanlig Finder-vy.

Kort och gott de skriker på ett diskret sätt åt användaren vad de kan användas till. Min sambo klurade inte själv ut att hon kunde dra och släppa mappar till Finders verktygsfält för att få enkla genvägar. Jag är dock beredd att satsa en hundring på att väldigt få personer kommer att missta sig på Panthers snabbvalslista ens vid första anblicken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
...Däremot verkar det inte gå att få bort menyn till vänster alls. Man kan dra ihop den så den inte syns men den kommer inte ihåg det nästa gång man öppnar.

Ciryon

Orkar inte läsa igenom alla inlägg så jag vet inte om du har fått svar på din fråga redan. Om du håller in Command (forntecken, bulle you fattar!) och dubbelklickar på vänsterfönstret så försvinner den och kommer inte tillbaka även om du öppnar ett nytt fönster!

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Apropå ingenting.
Finns det fortfarande folk som låter fönstren visa stora iconer istället för detaljerad lista?

Jag har något litet hack som gör att jag kan ha olika storlek på symboler i samma fönster. Ihop med visa info om objekt så går det att göra innehåll i mappar som nästan fungerar och samtidigt är estetiskt trevlig.

Oftast använder jag dock sökfunktionen och inte klick-leta-leta-klick-leta-klick-leta-leta-hitta öppna-metoden.

Lurigt att skriva iconer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Program crashar eller ej fungerar alls, grafikfel, behövs översättas möe mer, annars fungerar det oehört bra - har jag hört.

Mer testning och översättning behöver definitivt göras. Detta vet jag eftersom jag fått drömsommarjobbet som systemtestare för den svenska versionen av MacOS Panther fr.o.m. nästa vecka t.o.m mitten av september. Förmodligen kommer jag få fingra på en och annan G5:a också

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
...Ang. testning av Panther. Jag tror Panther går under NDA, vilket betyder att ingen får säga något om Panther, även om de vill Dessutom brukar inte sånt uppskattas här så det kanske inte är en sån bra idé

Stämmer bra. De har sagt att det är strikta säkerhetsregler och förmodligen en massa NDA:s att skriva på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccer
Mer testning och översättning behöver definitivt göras. Detta vet jag eftersom jag fått drömsommarjobbet som systemtestare för den svenska versionen av MacOS Panther fr.o.m. nästa vecka t.o.m mitten av september. Förmodligen kommer jag få fingra på en och annan G5:a också

Kanon!

Ta med detta in på svenska Apple är du bussig.

ÄLDRE tråd

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Dessutom har Windows haft en knapp som direkt gömmer alla program och deras fönster och direkt ger en ett rensat skrivbord. Det har varit en funktion som jag saknat när jag jobbat länge med Windows och sedan går tillbaka till mac.

Vill man inte vänta på den svarta katten kan man gå till versiontracker och söka på "Show Desktop". Smidigt litet program må jag säga, trots att jag nästan aldrig lägger filer på skrivbordet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kanon!

Ta med detta in på svenska Apple är du bussig.

ÄLDRE tråd

Tack för tipset, ska försöka komma ihåg att kolla upp det. Jobbet är för övrigt inte hos svenska Apple, utan hos ett anlitat "översättningsföretag" (www.localeyes.ie). Jobbet utförs i deras kontor i Italien. Jag åker på lördag!

För att återvända till huvudämnet, nämligen när Panther kommer att lanseras, så påstår MacBidouille att Panther kommer till Apple Expo i Paris:

Översatt mes systran:

Citat:

At the time of the WWDC, Steve Panther had promised to us before the end of the year. It will arrive perhaps much more quickly.
A source which one can describe as reliable, informs us that except problem of last minute, the final version of Panther will be presented by Steve at Keynote of APPLE Expo on September 16, 2003. Moreover, next beta estampillée 7Bxx should be available to beta testers from here with fortnight. There was delay following problems with GCC 3.3 (the version of the WWDC was compiled with the 3.1)

For more incrédules, Doom Hammer informs us that X-Code, the new development tool of APPLE, will be officially available the 15, as APPLE indicates it on this page. It is not a proof in oneself, but corroborating information.

One can in any case draw a good news from it. Panther will be probably free for the first purchasers of G5. One sees APPLE badly remaking to us to pay a OS one month after the purchase of a machine.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-13 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccer
Tack för tipset, ska försöka komma ihåg att kolla upp det. Jobbet är för övrigt inte hos svenska Apple, utan hos ett anlitat "översättningsföretag" (www.localeyes.ie). Jobbet utförs i deras kontor i Italien. Jag åker på lördag!

¡¡¡Din bortskämda skitunge!!! (^_^)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 15:45

Maccer > Har tre översättningsmissar.

1. När man tar bort en användare hamnar den i en mapp som heter Deleted Users.

2. När man öppnar papperskorgen så står det Trash längst upp i fönstret. Även när man tar Visa Info på Papperskorgen.

3. När man reparerar skivbehörigheter så kommer alla fel upp på engelska.

4. En del valutor i Kalkylatorn har fel namn på Svenska. "Swedish Krona" osv

Tillägg: punkt nummer 4

Senast redigerat 2003-07-13 16:33
Bevaka tråden