Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smart mapp inte så smart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många mailfrågor från mig nu men det får ni stå ut med.
Jag skapade en "smart mapp" i Mail för att alla mail som innehåller nåt ord som "ebay", "paypal" etc. ska samlas i en separat mapp. Precis som jag haft förut, fast då hade jag bara en vanlig mapp och en regel. Men nu märker jag att alla mail som hamnar i smarta mappen också hamnar i inkorgen. Där vill jag ju inte ha dem. Gör jag nåt fel eller måste jag helt enkelt ta bort smart-mappen och göra en vanlig med en regel?

En smart mapp är inte en "riktig" mapp, utan bara en vy över en delmängd av mejlen i andra mappar. Som en smart spellista i iTunes.

Om du vill att mejlen fysiskt ska flyttas till en annan mapp, så får du nog göra en riktig mapp och en regel.

Ok, jag måste missförstått det då, för det såg ut som att smarta mappen var en mapp med regel "inbyggd". Tack.

Smarta mappar används t ex i finder. Det är egentligen en sparad sökning. T ex "Alla wordfiler som är skrivna senaste månaden". KLickar man på den visar den filerna, men de ligger där de alltid ligger - i dokumentmappen där man sparade dem.

Det kan vara en bra idé ha t ex "bilder från senaste veckan" etc liggande i Finders lista på vänstersidan... ämrans smidigt

Goflorp: när jag vill posta en bild jag fixat med genom FF tex så ska man välja fil och då finns helt plötsligt inte "searches" med på vänster sida i finder...Kan man få dem att finnas där även då?

1
Bevaka tråden