Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-14 13:15

Någon som har koll på hur dedär funkar nu?

Skaffar nog airport till nydatorn men jag vill ju att det ska funka mot min gamla G4 400(AGP), går de att köpa extream kort till dom? för jag tror att jag läst att man måste ha en airport extreme förbredd dator för att det ska funka.

Men annars såk, kan man köra med vanliga airport kort mot en extreme basstation? (givetvis i 11mbit då.)

Apple tilhandahåller i dagsläget endast Airport Extreme-kort till nya iMac och PowerBook 12"/17". Men AirPort Extreme är bakåtkompatibelt med 802.11b (vanlig AirPort), vilket gör att du kan trycka i ett vanligt AirPort-kort och koppla upp dig mot din AirPort Extreme-basstation.

/M

  • Medlem
  • 2003-03-14 13:49

Japp. Har fått hem AirPort Extreme (Snow) och är uppkopplad mot den med en Pismo med AirPort kort 802.11b. Funkar bra.
Nästa vecka kommer tjejens PB 12" med AirPort Extreme kort i.
Har stora förhoppningar om att komatibiliteten kommer att funka.
Jag kan återkomma med mer info när vi får den nya PB:en.

Faktum är att det till och med går att använda flera olika basstationer i samma nät. Exempelvis går det att bygga ut täckningen på det befintliga hemmanätet (vanlig 802.11b, Airport) genom att köpa en AirPort-extreme.

Nackdelen är dock att även AirPort-extreme- basstationen kommer att arbeta med 11 Mbps, trots att du har ett Extreme-kort i din PowerBook.

/M

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-14 14:33

amen fan vad surt, varför kan inte apple göra så att de funkar i en dual 1.42?!?! den e ju ny!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-14 14:36

Men vänta nu ett tag, de finns ju extreme kort att välja till på apple store till 1.42an! borde de inte funka då???

fast det är klart, apple visar ju radeon 9700 som tillval även fast det inte går att köpa.....

[ 14. mars 2003, 14:37: Meddelandet ändrat av: Gadd ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Men vänta nu ett tag, de finns ju extreme kort att välja till på apple store till 1.42an! borde de inte funka då???

fast det är klart, apple visar ju radeon 9700 som tillval även fast det inte går att köpa.....

Japp, det var fel av mig att skriva att AirPort-extreme bara finns till iMac och PB, det finns givetvis till nya PowerMac också. Men AirPort-kortet till ny PowerMac fungerar inte i äldre Macar. Det gamla kortet har en vanlig PCMCIA-anslutning, medan det nya har en mini-PCMCIA, som inte finns i äldre AirPortförberedda Macar.

/M

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-14 15:12

ahh...tack nu hänger jag med

Men kan jag köpa en ny PB 12" med AirportExtreme och använda på min gamla gråa Airport basstation?

Jorå. Det här inlägget skrivs på en 12" med APE, och en gammal grå station förmedlar texten till 99mac:s server.

Och AirPort Extreme fungerar förstås även med gamla basstationer från t.ex. D-Link eller Netgear. Det är ju liksom hela poängen med att 802.11g är bakåtkompatiblelt med 802.11b.

Någon som kör Airport Extreme-kort och basstation? Hur är hastigheterna?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 08:06

Jag har aldrig kört gamla AirPort så jag kan inte jämföra med annat än min kub som är kopplad med kabel till AEBS. Tjejens PB 12" kör alltså AE och den enda gången man märker att man inte kör med kabel är vid kopiering av stora filer (läs filmer) från kuben. Speciellt om man befinner sig i ett annat rum. Surfa web går som vanligt.

Om någon tipsar mig om apps som mäter prestanda så kan jag trava runt i lägenheten och rapportera riktiga siffror.

I övrigt är jag helt såld på AE. När jag köper en egen PowerBook kommer jag prioritera ett AE-kort innan jag maxar RAM. Hoppas det dyker upp många fler hotspots snart.

Tillägg: Ett annat plus är att jag får nätverk efter sleep mycket snabbare med min stationära maskin nu, som kör DHCP mot basstationen. Innan tog det nästan en seg minut efter uppvaknande tills jag kom åt nätet.

[ 18. mars 2003, 08:11: Meddelandet ändrat av: pjutsi ]

1
Bevaka tråden