GPU Konvolutionsreverb - VST som körs på Nvidia GPU

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nils Schneiders GPU-skapelser har varit på tal här på 99:e förrut. Nu har han programmerat ett konvolutionsreverb som går att köra på Nvidia G80 GPU (Geforce 8 serien eller senare).

Det här ger dig alltså möjligheten att avlasta din CPU. Konvolutionsreverb kan vara tungdrivna.

Citat:

- Latency is 8192 samples at the moment, this depends on the
poor algorithm, as mentioned above

- The impulse response must be 2 channels, i.e. stereo

- There is no resampling of the impulse response yet, meaning
that if the samplerate of the IR doesn't match the
samplerate of the host, the IR appears to be pitched.

- Multiple instances may degrate performance or won't work
at all, this will be fixed in a future release

- No nice GUI, I just were too lazy to code a good one

...

CPU usage is nearly 0% for each instance.

GPU usage is 16% for a 30sec IR on my 8600 GT, which is a slow card. A 8800 GT will have less than ~8% I guess.

Latencyn är inget problem om din host har latencykompensation.

Han har uppdaterat reverbet sen han skrev listan över kända problem. Så en del av dem kanske är fixade.

Reverbet finns att hämta hos Nils Schneider och det går att följa utvecklingen i hans tråd på KVR.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-26 19:43

Fan att man sitter på Geforce 7-serien. Hade mest varit kul att testa. Men coolt att det inte längre bara är ett koncept, utan faktiskt funkar.

Det är roligt att mjukvara från nilsschneider.se vill installera sig under \Ingo Leif Software\...

..iaf, funkar galant, imponerande och positivt! Körde igång fyra instanser med olika impulser utan problem iallafall. Den som har ont om cpu kan ju redan ha glädje av det här, mitt fläktlösa 8500 kostade väl 600:- eller nåt...

Gott!

1
Bevaka tråden