Köpa sista plastbooken?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook 2,16 från -07 (precis innan uppgraderingen kom då) med GMA950.
Nu ser jag att många affärer säljer ut förra generationens Macbook (alltså plastmodellen), och jag började fundera på om jag borde passa på och köpa den innan de försvinner.

Grejen är att jag är extremt beroende av Firewire och kan inte uppgradera mig till senaste MB (alu). Jag vill ha den lilla - alltså inte pro - eftersom jag värderar portabiliteten.

Jag måste ju inte ha en ny precis nu, men kanske den MB 2,4 med X3100 är något mer framtidssäker än den jag har?

Så min fråga är helt enkelt - är prestandaskillnaden tillräckligt stor för att motivera att byta min MB 2,16 och GMA950 till MB 2,4 och X3100? Nån som har bytt och testat?

Jag arbetar med musik och vissa musikprogram är relativt grafikintensiva. Inte som spel, men ändå.

Tacksam för råd...

Hm. Först kanske jag ska ursäkta att jag råkade lägga inlägget i (kanske) fel tråd. Passar väl bättre i köptips kanske. Men jag tycker kanske att det är intressant ändå med frågan om prestandaskillnad.

Hursomhelst ser jag att även MBP är billigare. Jag ska ta en funderare på om det är ett bättre val ändå. Även om den är något klumpigare som jag ser det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 14:24

Macoteket säljer ju ut förra MBP för 13995. Väldigt bra pris faktiskt! (Den minsta modellen då)

Faktiskt. Det var den jag såg. Betydligt mer dator än MB förstås.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 15:40

Jaha, ja, det är verkligen mer dator. Betydligt mer kraft än plastbook. Om du har pengarna, så tycker jag att du ska gå på den. Den är ju bättre byggd också och det är väldigt gött!

Tråden flyttad till "Köpa Mac & köptips".

/Mod

Tom modellen över är på rea nu:
APPLE MACBOOK PRO C2D 2.5 2GB/250 SD BT APX 15.4 - Kampanjpris på Macbook!

Blir nog den trots allt. Har faktiskt några jobb som innebär videoprylar oxå. Kan va kul o kunna göra dem även mobilt.
Får svälja förtreten att den är större.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 19:20

Nå, så mycket större är den inte. Jag tycker personligen att 15" är skönare, för det innebär mer yta!

Jo... jag hade en TiBook innan jag köpte macbooken. Innan dess hade jag en imac som jag älskade formen på... GIllade aldrig TIbookens storlek... så jag baserar det på erfarenhet.
Men TiBooken höll å andra sidan betydligt längre än både ibooken och MacBooken rent prestandamässigt. 2002 till 2007 tycker jag är ganska bra för en dator!

1
Bevaka tråden