Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk utan Leopard-installationsskiva

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-26 01:09

hej,

skulle behöva viss hjälp med byte av hårddisk på min macbook efter lite problem.

Jag skulle byta hårddisk från en 80 gb till 320 gb på min macbook när jag plötsligt märkte att jag har lånat ut mina installationsskivor av leopard till en polare, och av vissa omständigheter kan jag inte få tillbaks dem på ett bra tag.

Frågan är då hur jag ska göra för att kunna byta hårddisk ändå? Kan jag till exempel kopiera hårddisken till en extern hårddisk och sen på nåt sätt "flytta över det" till den nya hårddisken efteråt.

Eller finns det nåt annat bättre alternativ?

Tack på förhand
Isak

Tog bort en bit av inlägget som bryter mot forumreglerna /Mod

Senast redigerat 2008-12-05 15:15

1. Skaffa ett externt kabinett.
2. Klona den befintliga hårddisken till den nya som du tillfälligt skruvar in i kabinettet. Ställ in så att klonen skall vara bootningsbar. Använd SuperDuper (gratis om du bara klonar hela diskar - fler funktioner om du betalar) eller CarbonCopyCloner. Finns på Mac Software Updates and Downloads for Mac OS X and iPhone - MacUpdate och Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker (liksom allt annat du behöver i programväg... ) Själv använder jag SuperDuper.
3. Byt plats på hårddiskarna.
4. Klart!

Sök lite på forumet så finns det mycket mer info om externa hårddiskar/kabinett, USB2 vs FW, kloning osv.

Tillägg_ Du måste ju förstås mac-formatera den nya disken i kabinettet först. Med Intel-macar skall det väl vara journalförd HFS+ med GUID eller nåt sånt. Sök lite eller så får andra, mer Intel-kunniga fylla på med info.

  • Medlem
  • 2008-11-26 13:38

okej, ja de är också ett alternativ, men skulle helst vilja slippa att köpa en kabinett, eftersom dom kostar en del och har svårt att få tag på en med kort varsel.

Det går inte att klona till en extern hårddisk och sedan installera därifrån på något sätt?

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-12-05 15:13
Ursprungligen av decay:
Citat:

förutsättningar:
du har OS X som iso/diskimage.

Han kanske inte har den som ISO om han inte har en skiva? Men har han så är det ju ett alternativ.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-12-05 15:19

går ju att ladda ner, han har ju redan betalt för mjukvaran när han köpte sin mac.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-06 12:24
Ursprungligen av decay:

går ju att ladda ner, han har ju redan betalt för mjukvaran när han köpte sin mac.

Precis vad jag tänkte skriva. Han äger ju en Licens av OS X 10.5 så då begår han ju inget brott om han laddar ner en torrent med skivan.

1
Bevaka tråden