Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alu MB mer fel än plastisen...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, onekligen känns det så i mitt fall iallafall!
Sitter med en 2,4Ghz modell (var tvungen att ha backlight ), och den gör mej ganska irriterad, nått som min gamla plastis inte gjorde!
Varför?

1. De skeva funktionstangenterna.
Som tur är så är de bara smått skeva, det skulle gå att fixa med lite papper läste jag i nån tråd

2. Dåligt magnetlås!
Jag vet inte om den ska vara så eller om bara min är kass? Den sitter ju, men det krävs inte mkt kraft för att lyfta den, till skillnad från plastis!

3. "Hi iSaver, this is Apple, go f**k yourself!"
Köpte ett iSaver tangentbordsskydd till lille Alu, men har jag den på plats så sitter inte luckan fast! Den klena magneten greppar inte ens tag!

4. Alu gillar inte blåtand!
På 4 veckor har jag fått parkoppla om mitt tangentbord o mus lika många ggr! (Irriterande, men inte livshotande eftersom det borde gå och lösa med en uppdatering)

5. Viloläge? Nej koma...
3ggr har jagden fått denna tilt. Man kan inte väcka den från viloläge. Helt i koma, enda sättet är att hålla in startknappen! Vågar nästan inte ha den i vilo längre

6. Hörlursporten...
Jag brukar spela upp via hörlursporten när jag sänder radio (ja, ljudkort är the way to go, ja vet ja vet) och ibland blir jag utan ljud från den, för då har hörlurssladden flyttat sej en mm ut, och då tror den inte att den sitter i!
Någon annan som har det problemet?

Det där är väl vad jag kommer på nu. Sen ska man ju inte glömma att den har många fördelar också, men dom tänker man mindre på när man kan störa sej på saker

Den här tråden är inte heller till för att klaga och gnälla, utan snarare för att samla lite såna "fel" som man inte riktigt vet om de är fel eller ej, typ magneten. (Och lite klaga )
Så använd gärna den här tråden som en samlingsplats för att fylla i "fel" och dementera "fel".

Disclaimer: I min jakt på kunskap så fann jag ingen tråd med samlade fel på nya AluMB. Om det visar sej att jag inte letade tillräckligt noga meddela detta utan spydigheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-25 18:02

Jag känner igen ditt problem med viloläge men det har bara hänt när jag har gjort saker när den varit i viloläge.

Första gången kopplade jag in min iPhone när datorn var i viloläge då gick den inte o starta efter det.

Andra gången så rörde jag på musen i vilolägen... såg då på äpplet att skärmen tändes men släcktes direkt iochmed den var nerfälld. Och kom inte igång när jag skulle öppna den sen...

Detta är givetvis ingen lösning. Men om du kan komma ihåg att du har gjort någonting med datorn i vilolägen så kan det ju vara lättare att hitta en lösning...

  • Medlem
  • 2008-11-26 11:48

Precis. Om man koppla ur eller i saker när den är i viloläge (bortsett från strömsladden), så vill den inte vara med mer. Lätt att undvika, men grymt frustrerande...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-26 17:46

Jag tycker du ska prata med apple och felen och eventuellt då reklamera datorn.

Jag har haft lite små-problem med blåtanden, ska undersöka det mera. Datorn har haft lite problem med den externa skärmen också. Ibland när jag kopplat in skärmen har den bara brusat, en gång visade den normalt med blinkade till ibland. Och ett par gånger har datorn låst sig när jag kopplat in skärmen.

Ursprungligen av enkel:

Ibland när jag kopplat in skärmen har den bara brusat, en gång visade den normalt med blinkade till ibland. Och ett par gånger har datorn låst sig när jag kopplat in skärmen.

Jag har upplevt samma problem med brusande extern skärm. Tror det inträffat efter att skärmarna väckts ur energisparläge. Inga större problem, är ju bara att koppla ur och sätta tillbaka skärmkontakten men hade ju varit skönt att slippa...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-26 17:55
Ursprungligen av Rödhake:

Ja, onekligen känns det så i mitt fall iallafall!
Sitter med en 2,4Ghz modell (var tvungen att ha backlight ), och den gör mej ganska irriterad, nått som min gamla plastis inte gjorde!
Varför?

1. De skeva funktionstangenterna.
Som tur är så är de bara smått skeva, det skulle gå att fixa med lite papper läste jag i nån tråd

2. Dåligt magnetlås!
Jag vet inte om den ska vara så eller om bara min är kass? Den sitter ju, men det krävs inte mkt kraft för att lyfta den, till skillnad från plastis!

3. "Hi iSaver, this is Apple, go f**k yourself!"
Köpte ett iSaver tangentbordsskydd till lille Alu, men har jag den på plats så sitter inte luckan fast! Den klena magneten greppar inte ens tag!

4. Alu gillar inte blåtand!
På 4 veckor har jag fått parkoppla om mitt tangentbord o mus lika många ggr! (Irriterande, men inte livshotande eftersom det borde gå och lösa med en uppdatering)

5. Viloläge? Nej koma...
3ggr har jagden fått denna tilt. Man kan inte väcka den från viloläge. Helt i koma, enda sättet är att hålla in startknappen! Vågar nästan inte ha den i vilo längre

6. Hörlursporten...
Jag brukar spela upp via hörlursporten när jag sänder radio (ja, ljudkort är the way to go, ja vet ja vet) och ibland blir jag utan ljud från den, för då har hörlurssladden flyttat sej en mm ut, och då tror den inte att den sitter i!
Någon annan som har det problemet?

Det där är väl vad jag kommer på nu. Sen ska man ju inte glömma att den har många fördelar också, men dom tänker man mindre på när man kan störa sej på saker

Den här tråden är inte heller till för att klaga och gnälla, utan snarare för att samla lite såna "fel" som man inte riktigt vet om de är fel eller ej, typ magneten. (Och lite klaga )
Så använd gärna den här tråden som en samlingsplats för att fylla i "fel" och dementera "fel".

Disclaimer: I min jakt på kunskap så fann jag ingen tråd med samlade fel på nya AluMB. Om det visar sej att jag inte letade tillräckligt noga meddela detta utan spydigheter.

1. Kolla närmare på en vit, dom är också lite snea. Skillnaden är att det syns betydligt bättre med svarta tangenter och aluminum top case!

3. Att iSaver inte fungerar så bra är ju snarare tillverkaren av iSavers fel än apples, den är för tjock. Dessutom är det inte så bra att ha en iSaver då den klämmer ihop sig mellan skärmen och tangentbord och kan ge fula märken i kanten av själva tyget, på skärmen. Vare sig du har iSaver eller inte så ska du inte packa datorn så hårt i väskan för då blir det märken.

Resten kan jag inte svara på då jag inte äger en själv och har upplevt något av felen, men eftersom jag jobbar i en Apple verkstad så har jag lite koll, och vi har faktist inte fått in många Alu Macbook ännu. Har bytt ett top case för att ljusstyrkan inte fungerade och några hårddiskar men annars inget av det du beskriver.
Vilolägetsproblemet låter ju iallafall som en mjukvarugrej. Sen är det ju självklart att det finns fler fel på första revisionen av nya modellen, tillskillnad från vita Macbook som är inne på revision sex.

Ursprungligen av nllub:

1. Kolla närmare på en vit, dom är också lite snea. Skillnaden är att det syns betydligt bättre med svarta tangenter och aluminum top case!

3. Att iSaver inte fungerar så bra är ju snarare tillverkaren av iSavers fel än apples, den är för tjock. Dessutom är det inte så bra att ha en iSaver då den klämmer ihop sig mellan skärmen och tangentbord och kan ge fula märken i kanten av själva tyget, på skärmen. Vare sig du har iSaver eller inte så ska du inte packa datorn så hårt i väskan för då blir det märken.

Resten kan jag inte svara på då jag inte äger en själv och har upplevt något av felen, men eftersom jag jobbar i en Apple verkstad så har jag lite koll, och vi har faktist inte fått in många Alu Macbook ännu. Har bytt ett top case för att ljusstyrkan inte fungerade och några hårddiskar men annars inget av det du beskriver.
Vilolägetsproblemet låter ju iallafall som en mjukvarugrej. Sen är det ju självklart att det finns fler fel på första revisionen av nya modellen, tillskillnad från vita Macbook som är inne på revision sex.

Åhå? Jag som trodde iSaver var en skitbra grej
Nå, om det gör mer skada än nytta så är ju det problemet löst

Men om du jobbar på en Apple verkstad så borde du få känna på magnetismen en hel del? Ska den verkligen gå att öppna så lätt? Om jag har den stängd så räcker det med att jag sätter fingret i skåran och lyfter på fingertoppen så öppnas den, till skillnad från den vita som jag var tvungen att hålla i båda delarna och sära på dem.

Ursprungligen av Rödhake:

2. Dåligt magnetlås!
Jag vet inte om den ska vara så eller om bara min är kass? Den sitter ju, men det krävs inte mkt kraft för att lyfta den, till skillnad från plastis!
[/I]

Jag tycker att magnetlåset är bättre nu, går lättare att få upp och Apple har väl sagt att de ville att det skulle vara så?

Din brukar väl inte typ öppna sig när du har den uppochned? Vad är problemet (inte illa menat ) ?

Det är närmast omöjligt att skapa lika fula repor som på den vita plastmodellen. Det är ett enormt plus i min bok.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-27 17:44

Att datorn öppnas med ett finger är ju en av många fördelar med apple ju.

Jag ser det som en fördel iallafall. Behöva använda 2 nävar för att öppna en bärbar tycker jag bara e löjligt...

Jag måste vara förbaskat svag, alternativt är min Macbook väldigt stark, för här rubbas inget magnetlås med ett finger.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-28 13:26

Någon som pratat med Apple om de skeva tangenterna?
Jag har något skeva tangenter på min, men inget jag bryr mig om så länge de inte touchar skärmen när datorn är ihopfälld.. Vill absolut inte ha märken i skärmen..

Likaså har jag en lite glappande batterilucka. Dock heller inget jag bryr mig om direkt. Jag är glad att jag fick en vettig panel för en gångs skull
Ingen nämnvärd backlightbleed, bra färger samt riktigt bra ljusstyrka. Fick 9C8C-panelen från AU Optronics
(Eller var det 9C8C?)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-28 15:16
Ursprungligen av widde:

Någon som pratat med Apple om de skeva tangenterna?
Jag har något skeva tangenter på min, men inget jag bryr mig om så länge de inte touchar skärmen när datorn är ihopfälld.. Vill absolut inte ha märken i skärmen..

Citerar mitt tidigare inlägg:

Ursprungligen av nllub:

1. Kolla närmare på en vit, dom är också lite snea. Skillnaden är att det syns betydligt bättre med svarta tangenter och aluminum top case!

Tangenterna rör inte skärmen, så länge du inte pressar ner den i en väska med massa annat. Skaffa en så hård väska som möjligt, som skyddar datorn och inte gör så att den kläms ihop så ska du slippa märken.
Eller så har du "skyddet" som låg mellan top case och skärm när datorn levererades.

1
Bevaka tråden