Räcker internminnet till?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste följande artikel i MacWorld:
Klicka för att se artikeln

Min dator känns också betydlig segare nu än när den var ny för ett år sedan, tittar jag i aktivitetshanteraren så ser det ut så här:

Jag har en MacBook med 2 GB minne, måste jag uppgradera minnet eller vad kan detta bero på? De program som var igång vid dump-tillfället var: Word, Adressbok, Mail, Firefox och iTunes.

Precis som framgår av artikeln och dina egna gissningar så använder datorn allt internminne och har börjat swappa ut till disk - så kallat virtuellt minne - vilket gör att datorn segar ihop.

Ena lösningen är att starta om datorn med jämna mellanrum eller så köper du mer minne. Eller båda två

Köp en 2GB modul så att totala mängden RAM ökar till 3GB - det gör skillnad!
En annan sak du kan göra är att säkerställa minst 15% ledigt utrymme på disken. Om disken är 120GB ska du alltså ha runt 20GB ledigt osv.

Ursprungligen av Björnström:

Ena lösningen är att starta om datorn med jämna mellanrum eller så köper du mer minne. Eller båda två

Jag skulle hellre stänga ner program som har allokerat mycket minne när jag inte behöver dem längre. Mac OS X har en hyffsat sofistikerad minneshantering som strävar efter att fylla minnet på de högre nivåer i minneshierarkin (cache, primärminne) så mycket som möjligt och därefter lägga sådant man inte använder på lägre som t. ex. disk.

Om man istället startar om datorn tappar man allt primärminne och den cache Mac OS X har byggt upp. Så fort något allokeras måste allt återigen läsas in från disk och det går långsammare.

Ursprungligen av Marcus K:

Om man istället startar om datorn tappar man allt primärminne och den cache Mac OS X har byggt upp. Så fort något allokeras måste allt återigen läsas in från disk och det går långsammare.

Jag håller med om att det borde vara så men i praktiken verkar det som om flera program "läcker" minne för efter några dagar så äts internminnet i min MacBook Pro upp och den mår mycket bättre efter en omstart. Den går inte långsammare utan sjukt mycket snabbare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 12:21

Jag har 12GB ledigt utrymme på min 120GB-hårddisk och det känns inte segt. Några gånger har jag kommit ner under 8GB ledigt och då märkte jag hur allt blev väldigt segt.

I övrigt har jag 4GB RAM och brukar oftast inte stänga ner de program jag använder ofta (mail, safari, itunes, adium, diverse pdf:er, ibland också office 2008/openoffice, matlab, xcode). Datorn (MBP 2,2GHz) brukar klara det mesta utan att kännas seg. Gränsen brukar gå vid att köra allt jag nämnt när jag jobbar aktivt i matlab och xcode.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-11-25 14:44

Nja, jag vet inte. Jag har en Macmini med 1GB ram (jag VET, jag SKA uppgradera!). Och det gör en jävla skillnad när jag startar om den, då flyter den på riktigt bra!

1
Bevaka tråden