Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skärmen beter sig konsigt, sista sucken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-24 23:22

Jag har en Macbook CD från okt 2006 utan AppleCare. Nu verkar det som om skärmen börjar tacka för sig...
Så här ser det ut.

Pixlarna hänger inte riktigt med, de är inte döda men klarar inte av att visa rätt saker, mycket svart blir vitt istället. De visar inte rätt färg helt enkelt. De allra flesta sådana här pixlar ligger i mitten av skärmen, utåt kanterna ser det bättre ut.

Någon som har sett detta förut eller har en aning om vad som händer här? Är det skärmen som börjar tacka för sig?

Enligt olika trådar här på forumet verkar det ligga på runt 6-7000 för att få en ny installerad och klar, vilket känns i häftigaste laget.. Min andra tanke är att jag klipper in en via ebay.com och monterar den själv, vilket känns våghalsigt men klart ett bättre alternativ än det första.

denna funderar jag på:
NEW LCD DISPLAY SCREEN MACBOOK 13.3" WXGA GLOSSY - eBay (item 320312759859 end time Dec-20-08 16:09:16 PST)

den måste funka eller?

Senast redigerat 2008-11-24 23:35
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-26 13:43

nu fungerar skärmen igen, precis som vanligt.. Jag misstänker dock att detta fel har att göra med att skärmen har blivit intryckt när jag haft den i väskan.. Är detta en rimlig teori, att den skulle ha fått tryckskador som gjort att vissa pixlar inte hinner med att registrera rätt färg?

jag har min dator i ett fodral och i en halvhård väska, finns det någon bättre förvaring att ha den i? någon som har upplevt detta får gärna dela med sig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-13 16:12

Uppdatering av historien

Sådär. Nu sitter jag med en helt ny LCD-panel i min 2 år gamla macbook och Apple har betalat allt förutom bussbiljetten in till Malmö.

Tack Apple!

Skärmen blev värre och värre efter de första posterna och det var till slut svårt att använda den del av skärmen där detta problem var. Det var ung. 5 cm brett parti, från toppen till botten av skärmen, som låg ca 10 cm in från vänster som var dåligt. Jag ringde Apple, väl medveten om att garantin hade gått ut, och pratade med deras support.

Jag höll mig väldigt trevlig och tydlig med problemet. Jag hänvisade även till en Macbutik här i Lund som jag visat datorn för och där de stod handfallna för problemet. Apple rekommenderade först att jag själv skulle lämna in den till ett serviceställe och betala reparationen själv men jag stod på mig och hävdade min reklamationsrätt. Eftersom det inte fanns några som helst yttre påverkningar på datorn kändes det nästintill omöjligt att jag skulle kunnat få till ett sådant fel.

Jag hade även ett kort på flickr som jag fick visa för en av deras tekniker på apple och därefter gick de med på att ta in den för undersökning. Detta visade även sig då att skärmen helt enkelt hade blivit dålig och de bytte den utan någon extra kostnad.

Kort och gott, mycket bra jobb Apple!

Sedan kan jag tycka att det är lite märkligt att min 3 år gamla Ipods skärm håller bättre än min 2 år gamla Macbook, men men...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 17:37

Jag som tekniker anser att det senaste tiden har blivit mycket enklare att få igenom reklamationsrätten hos Apple. Så det är ju helt klart värt ett försök. Kul att det löste sig

1
Bevaka tråden