iMac eller Mac Pro

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-24 15:55

Har beslutsångest! Sitter idag med en Powermac G5 2x2 ghz 4 gb ram 512 mb grafikkort men nu är det dags att byta.

Jag har problem att välja mellan iMac 3,06 24" och Mac Pro. Prisskillnaden är inte det viktigaste för min del, vill dock inte lägga massa pengar bara för att...

Arbetet som utförs idag på G5:an är til 60% formgivning av broschyrer/tidningar i InDesign samt bildställning och bildhantering i Photoshop. 30% Flash-jobb och kanske 10% filmredigering. Visst orkar G5:an med men den börjar bli trött nu...

Samma arbete kommer att utföras på kommande dator men jag kan ej bestämma mig för om jag skall ha Mac Pro 2x2,8 eller iMac 3,06 24". Har läst och läst på detta forum mm men jag kan inte bestämma mig, hjälp mig nu att välja, motivera också gärna varför. Diskutrymme är inget som är viktigt för min del, allt jobb sker mot server.

Utseendemässigt så har ju redan iMacen vunnit... men frågan är om de extra tusenlapparna är välmotiverade.

Om du inte ska köpa något omgående och kan vänta till efter nyår(?) någon gång, så kommer Intels nya Nehalem-processor dyka upp i Mac Pro. Längre än så tvivlar jag att det tar, eftersom den redan dykt upp i olika PC-konfigurationer.

Den ska tuffa på något absurt, och håller dig säker glad en längre tid än iMac:en, som för övrigt är en ypperlig produkt.

Artikel på Macworld

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 20:39

Jag har en Mac Pro 2x2.8 och uppskattar verkligen att kraften aldrig tar slut. Att redigera film är enkelt och snabbt. Samma sak med redigering av fotografier i Aperture som tydligen ställer stora krav på videokortet. Programmering i XCode går snabbt och tat tar aldrig speciellt lång tid att göra någonting.

Jag skulle antagligen klara mig alldelles utmärkt med bara en iMac av det snabbare slaget, men en Mac Pro är skön känsla. Det väl egenligen bara rippa film som tar lite tid och fyller alla åtta processorerna, men det skulle ta ännu längre på en iMac...

/En lycklig Mac Pro-ägare

Kan tillägga att skärmen i 2,8:an är av annan typ än "konsument" modellerna. Dvs bättre färgåtergivning för "proffsbruk". Har du en bra skärm redan som funkar bra i det du gör så skulle jag satsa på en MacPro. (Den billigare med bara 4 kärnor). Men om du samtidigt måste skaffa ny skärm så kommer priset att sticka iväg och då blir plötsligt iMacen det bättre alternativet.

1
Bevaka tråden