Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få MBP att boota från usb-sticka med Leopar-dvd:n på?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 20:14

Jag har en MBP med konstant trasig superdrive (den håller ett tag efter lagning...) så jag partitionerade om min min 2.5-tums usb-disk med en 10GB partition för leopard-dvd'n och resten som en vanlig FAT32 för datalagring. Detta har funkat fint. Jag har installerat maskinen med denna metod ett par gånger utan problem.

Häromdan försökte jag applicera samma metod på en 8GB stor Kingston USB-sticka utan att lyckas. Jag använde samma metod som jag använt med den portabla hårddisken, dvs funktionen "restore" i disk utility. Min MBP hittar dock inte usb-stickan när man startar med Optiontangenten nedtryckt.

Jag har testat både GUID och Apple Partition Map, och jag har använt exakt samma image varje gång.

Vad gör jag fel? Vad har jag missat?

I skivverktyg står det "Owners Enabled : Yes" eller står det "No". Tror att man måste ha den på Yes.

sudo /usr/sbin/vsdbutil -a /Volumes/USB, där USB är namnet på din enhet, borde ändra det från No till Yes.

Men vänta tills någon annan kan bekräfta det ifall du inte vill behöva formatera om minnet för något fel som jag säger

/Adam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 01:34

Ska fungera med GUID för MBP och "Ignorera ägarskap" urbockad (markera och "Arkiv"- "Visa Info" i Finder alt. CMD+I) innan restore görs (radera/formatera och bocka ur enligt ovan - innan restore ska göras. Och välj inte radera-valet i restore-menyn då kan "Ignorera ägarskap bli ibockad).

1
Bevaka tråden