PS CS4 oskarpa bilder med OpenGL

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-21 23:15

Upptäckte när jag satt och jobbade idag att om jag har aktiverat OpenGl stöd i PhotoshopCS4 så bli bilderna oskarpa när jag kolla på dem vid ojämna procentsatser. Sjukt irriterande, någon annan som upplevt samma sak eller är det mig det är fel på

Kolla på bifogade bilder som är skärmdumpar från Photoshop, kolla på kanterna på den vita texten och strukturen på pepparkakan (Ja det är kort skärpedjup, men skärpan finns där, iallafall i bilden som är utan OpenGL acceleration) Jag tycker att det är en markant skillnad, det är lite för mycket "Anti alias" Bilden upplevs som oskarp.

Någon annan?

Oavsett OpenGL på eller av så är det en stående rekommendation att endast använda 25%, 50%, 100% (eller större för andra ändamål).

Lägena 33% och 66% bör man inte ha till någonting. Du kan i alla fall inte bedöma skärpa i dessa lägen.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-11-22 00:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Oavsett OpenGL på eller av så är det en stående rekommendation att endast använda 25%, 50%, 100% (eller större för andra ändamål).

Lägena 33% och 66% bör man inte ha till någonting. Du kan i alla fall inte bedöma skärpa i dessa lägen.

Jo i en perfekt värld är det ju så, men ibland vill man ju kolla på bilden så att den fyller ut skärmen och då hamnar man ju på konstiga zoom-procent. Problemet uppstår ju inte utan OpenGL påslaget. Självklart bedömer jag inte skärpan på bilden i dessa storlekar, men det är störande för ögat att det blir så.

Ursprungligen av Mattias L:

Jo i en perfekt värld är det ju så, men ibland vill man ju kolla på bilden så att den fyller ut skärmen och då hamnar man ju på konstiga zoom-procent. Problemet uppstår ju inte utan OpenGL påslaget. Självklart bedömer jag inte skärpan på bilden i dessa storlekar, men det är störande för ögat att det blir så.

Jo, det är klart...

Vet inte vad du har för grafikkort, men kan du inte gå in i kontrollpanelen och kolla om du kan stänga av vissa 3d-funktioner per programbasis? Det känns ju nästan, som du själv antyder- att du fått en släng av kantutjämning a la "är inte PS också ett 3d spel?".

• Avstängd
  • International user
  • 2008-11-22 00:30
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jo, det är klart...

Vet inte vad du har för grafikkort, men kan du inte gå in i kontrollpanelen och kolla om du kan stänga av vissa 3d-funktioner per programbasis? Det känns ju nästan, som du själv antyder- att du fått en släng av kantutjämning a la "är inte PS också ett 3d spel?".

Det sitter ett RadeonX1600 i min MacBook Pro, vad jag vet kan jag inte göra några inställningar på det. Men jag kan ju stänga av funktionen i PS såklart, jag skall testa att köra utan ett tag och se om jag märker någon skillnad i prestandan.

Jag blev så glad när funktionen kom i nya PS, men jag tycker att den känns lite "beta" fortfarande.

Ursprungligen av Mattias L:

Det sitter ett RadeonX1600 i min MacBook Pro, vad jag vet kan jag inte göra några inställningar på det.

Ok. Ja, jag har tyvärr inte brytt mig om att pilla så mycket på djupet på min MBA (inte haft anledning eftersom jag inte spelar något på den), annars brukar man ju kunna ställa in anti aliasing i olika spelprofiler och så. Tänkte att du kanske kunde göra en spelprofil för PS och slå av vissa saker, t ex AA (om det överhuvudtaget har med saken att göra) där.

Jag gillar verkligen accelerationen i PS. Otroligt trevligt att se hur mjukt och fint även ganska stora bilder flyter runt på skärmen.

En annan sak jag upptäckte igår var en slags "Live preview" av stämpelverktyget (cloning- jag har verkligen ingen aning vad verktygen heter pa svenska! ), där man ser resultatet av ett eventuellt klick innan man klickar. På så sätt ser man direkt om man använt rätt ställe som källa för sin cloning/healing.

Men återigen.. om du inte jobbar i de "risiga zoomlägena", så kanske det inte är hela världen trots allt? Komposition och färger kan man ju se ändå om du nån gång då och då måste använda 66% eller 33%?

• Oregistrerad
  • 2008-11-21 23:49

Irriterande!!!

Jag har själv fått något kryptiskt opengl felmeddelande i CS4 typ "Du kan inte öppna mer fönster då du är i OpenGL" typ. Kommer tyvärr inte ihåg den exakta ordalydelsen men har haft 20-30 bilder öppna i CD3 samtidigt utan problem - ganska normalt "photoshoppande".

• Avstängd
  • International user
  • 2008-11-22 00:05
Ursprungligen av studiox:

Irriterande!!!

Jag har själv fått något kryptiskt opengl felmeddelande i CS4 typ "Du kan inte öppna mer fönster då du är i OpenGL" typ. Kommer tyvärr inte ihåg den exakta ordalydelsen men har haft 20-30 bilder öppna i CD3 samtidigt utan problem - ganska normalt "photoshoppande".

Har fått samma felmeddelande, tror det var vid 20 bilder.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-11-22 11:48

Absolut, jag ville bara kolla om någon annan upplever samma problem eller om det är min burk det är fel på. Jag diggar verkligen uppgraderingen av PS. Jag tycker att det har lyckats med en bra blandning av nya grejjer och en prestandaökning som är trevlig!

1
Bevaka tråden