Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledsen iBook/eventuellt hårddiskproblem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Morsans iBook (G4, 14 tum) gav delvis upp häromveckan. Det verkar som att det är glapp till hårddisken, eller något annat strul med densamma. Vissa gånger går datorn att starta och köra utan problem, andra gånger hittar den inte hårddisken alls, eller så startar den, men blir seg som sirap efter en (kortare eller längre) tids användning.

Hårddisken är utbytt för ett år sen ungefär (av mig...) efter en att datorn varit med om en liten fallolycka. Det är mycket möjligt att jag tryckt i en bandkabel dåligt eller något, men skulle burken verkligen bete sig på det här sättet då? Den har funkat utan problem tills nu.

Eller är det symptom på att hårddisken lämnat in för gott?

Sidospår: Eftersom morsan tröttnat en smula på datorn, köpte hon omedelbums en ny macbook samma dag som strulet började. Tack vare Time Machine var hon igång samma kväll...

Men jag skulle gärna få igång iBooken ordentligt igen. Syrran skulle bli skitnöjd med en egen burk. Det känns dock lite onödigt att beställa en ny hårddisk och börja skruva upp alla åttahundra torxskruvar innan expertisen har fått uttala sig.

Prova att starta den i target mode över en FireWire-kabel mot en annan Mac. Om den inte beter sig likadant då skulle byta ut den interna hårddisken mot en ny. Undersök om det går att erhålla en ny på garanti.

En av de hårddiskar jag bytt ut funkade inte mer än något halvår. Var bara att dra fram phillips- och torxmejslarna igen... (har också en iBook). Fick ny hårddisk på garantin utan problem (Komplett.se).

1
Bevaka tråden