Telia reparerar inte iPhone - får betala nypris för en utbytestelefon

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har spräckt glaset på min iPhone 3G. Telia säger att de inte reparerar iPhone utan jag får betala för en ny, vilket är strax under 4000 kr för 16 GB Svart.

Enligt Telia är det direktiv från Apple som gör att de inte får skruva i telefonerna.

Nu har jag en försäkring som täcker detta, men är inte detta helt sjukt egentligen?

Via det här företaget kan jag få ett nytt glas inkl arbete för 1300 kr. Men då försvinner garantin eftersom de inte är auktoriserade av apple. (frågan är ju var de får sina reservdelar ifrån, men det är ju en annan historia)

Jag betalar alltså nypris (inköpspris?) 4000 kr för att få en utbytestelefon. Den är alltså inte ens ny trots att jag betalar för en ny!

4000-1300 = 2700 kr. Vem får de 2700kr?!

Får det gå till så här egentligen?

I så fall borde det ju i villkoren när man köper den så nåt som t.ex. "om du råkar ha sönder din telefon så går den inte att laga utan du får köpa en ny".

ANg den frågan är ju konsumentombudsmannen den man ska fråga, återkom gärna med nåt slags svar.

Ursprungligen av theplague:

ANg den frågan är ju konsumentombudsmannen den man ska fråga, återkom gärna med nåt slags svar.

Mailade dem och de hänvisar till ARN och konsumentvägledning för min komun.

Ursprungligen av stevenD:

Mailade dem och de hänvisar till ARN och konsumentvägledning för min komun.

Och vad säger de?

Ursprungligen av theplague:

Och vad säger de?

Har inte kontaktat dem.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 22:19

Anovo borde ju få reparera tycker man. Men det kanske är lättast för Apple att slippa att folk pillar i den.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-20 22:22

Sverker - den riktiga konsument obudsmanen - nuff said

Det är nog samma princip som med iPod, de byts också bara ut.

Jo men till vilket pris?

Varför skulle ett företag vara skyldiga att reparera en vara man själv haft sönder ens mot betalning? Om de väljer att erbjuda den tjänsten är väl helt upp till dem! ?

Ursprungligen av Rickard A:

Varför skulle ett företag vara skyldiga att reparera en vara man själv haft sönder ens mot betalning? Om de väljer att erbjuda den tjänsten är väl helt upp till dem! ?

Frågan är ju inte om de är skyldiga att reparera eller inte. Jag tycker den frågan är på för låg nivå och inte vad tråden handlar om. Vi kan ta den diskussionen i en annan tråd.

Jag tycker att det är sättet de erbjuder reparation nu är omoraliskt. I mitt fall så tar de en avgift på 4000 kr för att reparera något som inte borde kosta mycket mer än 1300 kr.

Frågan är ju inte om de är skyldiga att reparera eller inte. Jag tycker den frågan är på för låg nivå och inte vad tråden handlar om. Vi kan ta den diskussionen i en annan tråd.

Jag tycker att det är sättet de erbjuder reparation nu är omoraliskt. I mitt fall så tar de en avgift på 4000 kr för att reparera något som inte borde kosta mycket mer än 1300 kr.

Om du tycker det är lågt så är frågan vad du tycker om Glocalnet? DET är lågt.

Du har haft sönder din telefon och de erbjuder dig en utbytes för 4000kr. Klart de kan göra så. Varför skulle de inte kunna få göra så? Hade det varit ett garantiärende för displayen spruckit pga fabrikationsfel hade du också bara fått en utbytes. Precis som man gör med iPodar. Då hade du sannolikt istället varit glad för att inte få tillbaka nån telefon de pillat och haft sig med.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-22 01:44

Hur kan det vara omoraliskt?

De har inget krav på sig att reparerara en telefeon som du tappat. Vad förväntar du dig?

Ursprungligen av zappee:

Hur kan det vara omoraliskt?
De har inget krav på sig att reparerara en telefeon som du tappat. Vad förväntar du dig?

Jag hade förväntat mig att kostnaden skulle bli priset för reservdelarna som behöver bytas ut plus arbetskostnad. Låter det så konstigt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 20:02

Jag hade förväntat mig att kostnaden skulle bli priset för reservdelarna som behöver bytas ut plus arbetskostnad. Låter det så konstigt?

Läs Zimmermans inlägg, det summerar det hela fint!

Jag håller fullständigt med, varför skall man behöva om man inte vill? Jag kan köpa service osv men vill man inte skall man inte.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-21 20:58

I de flesta fall är det så att tillverkaren bedömer produkten som "omöjlig" att reparera oavsett vad som är fel. Det behöver inte handla om att det inte _går_ att fixa, men det kan ju vara så att det skulle bli för dyrt i förhållande till produktens pris. Det kan också handla om att produkten efter en reparation inte kan uppfylla de krav som tillverkaren eller något kontrollorgan ställer på produkten.
I iPhone-fallet kan det ju vara så att när man byter skärm skadas någon vital avskärmning som gör att den också måste bytas som gör att något annat måste bytas vilket i slutändan gör det för dyrt att byta en sprucken skräm. Att det sen finns tredje part som inte på samma sätt behöver ta ansvar för produkten, kan tänka sig att utföra reparationen. Skulle användaren sen få strålskador eller en telefon som tar eld så är både Apple och den tredje parten ansvarsfria.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-21 22:21

Min iPhone 3G 16GB hade fått en liten luftbubbla (?) under glaset efter ca 3mån användning. Det var precis under glaset men låg mot glasets insida, min egen teori är att det är "touchfilmen" mellan displayen och glaset som har spruckit eller liknande.

Anyway, jag lämnade in den hos Telia där säljaren skrev i felrapporten att touchfunktionaliteten var nedsatt kring luftbubblan. Han sa att det var nödvändigt att skriva så eftersom ingen tillverkare täcker kosmetiska fel på sina produkter.
Idag fick jag besked från Anovo att Apple har bytt ut telefonen mot en ersättningsenhet och det gick på garantin.

Jag funderar nu givetvis på hur det här hade gått om säljaren inte hade varit så vänlig och hjälpsam? Jag tror själv att Anovo hade avvisat det som ett kosmetiskt fel och dels tvingat mig att betala 400kr i felsökningsavgift, dels informerat mig om att istället (precis som TS) köpa en ersättningsenhet för 4000kr.

Hur gick glaset sönder? Var det ditt eget fel? I så fall: Hemförsäkring + Allrisk = Skitbra att ha. I mitt fall hade det inneburit att jag fått lägga 1500:- i självrisk och förmodligen kunnat köpa en ny från Telia.

Prata med din kommunala konsumentombudsman. Ring, maila inte. De är ofta för upptagna för att svara på mail i rimlig tid. Dessutom är det lätt att vara bitter om man anser sig felaktigt behandlad och det gör oftast inte mailet en tjänst. Tvärtom kan man uttrycka sig felaktigt och sabortera för sig själv.

Ursprungligen av henkebarn:

Hur gick glaset sönder? Var det ditt eget fel? I så fall: Hemförsäkring + Allrisk = Skitbra att ha. I mitt fall hade det inneburit att jag fått lägga 1500:- i självrisk och förmodligen kunnat köpa en ny från Telia.

Ja det är ju det jag har gjort, så det är inte en fråga om pengar i mitt fall.

Jag är faktiskt förvånad över att samtliga i tråden går på samma linje, dvs inte min.

Det enda vettiga hittills som förklaring är det som bollman skriver:

Citat:

I iPhone-fallet kan det ju vara så att när man byter skärm skadas någon vital avskärmning som gör att den också måste bytas som gör att något annat måste bytas vilket i slutändan gör det för dyrt att byta en sprucken skräm. Att det sen finns tredje part som inte på samma sätt behöver ta ansvar för produkten, kan tänka sig att utföra reparationen. Skulle användaren sen få strålskador eller en telefon som tar eld så är både Apple och den tredje parten ansvarsfria.

Men det är ju spekulationer.

Jag tycker fortfarande att det inte är rimligt att man ska behöva betala 4000 kr för att få den reparerad när det bevisligen går att göra för 1500 kr. Men det finns inget annat alternativ än att punga ut 4000 om man vill ha garantin kvar.

Du skrev att du har försäkring som täcker det, ring försäkringsbolaget och säg till dom att du har spräckt glaset på din iPhone som täcks av dom och att du vill ha en ny på försäkringen.. Hur svårt kan det vara?

Igår när jag var ute och gick och fick ett samtal så märkte jag att efter samtalet så hade skärmen spräckts. Vad tror ni om det kommer Telia att fixa min iPhone eller kommer jag få betala för att få den fixad?

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-23 20:02
Ursprungligen av Disfigured:

Igår när jag var ute och gick och fick ett samtal så märkte jag att efter samtalet så hade skärmen spräckts. Vad tror ni om det kommer Telia att fixa min iPhone eller kommer jag få betala för att få den fixad?

Eh, hur kan den spricka när du pratar i den?

Ursprungligen av zappee:

Eh, hur kan den spricka när du pratar i den?

Jadu det undrar jag också. Det var ingen spricka i den när jag tog upp den fattar noll. Men men får väll se vad dom säger i morgon.

Jadu det undrar jag också. Det var ingen spricka i den när jag tog upp den fattar noll. Men men får väll se vad dom säger i morgon.

De kommer att säga nej. En iPhone spricker inte av sig själv.

Har du flickvän? Deras humör och telefonsamtal går nog inte riktigt ihop vissa dagar... Skämt å sido.

Du har nog haft en spricka som du inte har upptäckt tidigare. Om detta beror på att du har hanterat telefonen på ett felaktigt sätt eller inte får ditt försäkringsbolag avgöra. Den version som du uppger känns inte trovärdig på något sätt om jag ska vara ärlig.

För övrigt är det synd att man ska behöva köpa en helt ny iPhone när man råkar förstöra den på grund av misstag eller "handhavande fel". Apple borde ha kunnat prestera bättre så att det fanns möjlighet att få en reperation mot ett pris som inte är hutlöst. Att det sedan är likadant på iPod är en version för sig eftersom dessa oftast är betydligt billigare att köpa nya om ett sådant fall skulle uppstå.

Är inte detta en försäkringsgrej? Har väl inget med Telia att göra...som jag ser det. Kvaddar jag bilen så förväntar jag mig inte att bilförsäljaren ska laga den - eller att tillverkaren (BMW t.ex.) ska laga den. Det är en grej mellan mig och försäkringsbolaget. Så ser jag det.
Hur är det om man får iPhonen stulen? Jag utgår från att mitt försäkringsbolag ger mig en ny - inte en beggad - minus självrisk så klart. Om inte så skulle jag gå till domstol direkt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte detta en försäkringsgrej? Har väl inget med Telia att göra...som jag ser det. Kvaddar jag bilen så förväntar jag mig inte att bilförsäljaren ska laga den - eller att tillverkaren (BMW t.ex.) ska laga den. Det är en grej mellan mig och försäkringsbolaget. Så ser jag det.
Hur är det om man får iPhonen stulen? Jag utgår från att mitt försäkringsbolag ger mig en ny - inte en beggad - minus självrisk så klart. Om inte så skulle jag gå till domstol direkt.

Det enda rätta, ord för ord!

Ursprungligen av Zimmerman:

Well Zimmerman, det beror förstås på vad du har för försäkringsvillkor? Många försäkringsbolag ger dig ersättning som baserar sig på priset, avdrag för självrisk SAMT avdrag baserat på hur gammal telefonen är.

Det har du rätt i. Det är fock fortfarande en grej mellan mig och mitt försäkringsbolag - säljare och tillverkare har inget med saken att göra om det inte är ett garantiärende.

Vid stöld: Jo, dom drar av ersättningssumman med allt möjligt...men en beggad blir det inte - inte med min försäkring. En ny - delvis pyntad med egna pengar. Det är straffet för att man fuckat upp (ej bevakat egendomen tillräckligt= mänskligt). That's life.

Ursprungligen av akerstrom:

Well Zimmerman, det beror förstås på vad du har för försäkringsvillkor? Många försäkringsbolag ger dig ersättning som baserar sig på priset, avdrag för självrisk SAMT avdrag baserat på hur gammal telefonen är.

Bevaka tråden