Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång midi på mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-17 22:17

Precis köpt en mac mini och håller på att installera drivrutiner för det jag behöver. OS'et är Leopard och jag har ett Terratec Phase 26 USB ljudkort med midi. Reason är också inblandat. Problemet är att jag inte får terrarecs midi som ett valalternativ i reason. Inga separata drivrutiner ska behövas, utan phase 26 kör med Core Audio (som funkar) och Core midi vilka jag förstått som är apples egna drivrutiner. Jag har även installerat E-mu Xboard midiklav. vars midi kan väljas i reason, men d e ju inte den jag vill använda. Några funderingar?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-18 04:01

testat att gå in på control surfaces and keyboards, sen lägga
in en ny och välja other ? spela på klavvet du vill använda
och se om den dyker fram när du trycker "find". fick göra så på min motu microlite
(trots att jag installerade dess drivis dök den inte upp i reason)

  • Medlem
  • 2008-11-18 18:34
Ursprungligen av leere:

testat att gå in på control surfaces and keyboards, sen lägga
in en ny och välja other ? spela på klavvet du vill använda
och se om den dyker fram när du trycker "find". fick göra så på min motu microlite
(trots att jag installerade dess drivis dök den inte upp i reason)

Nix, dök inte upp ngt,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-18 05:06

Kolla även om du har Phase 26 senaste uppdateringar. Det är ett interface som har funnits i en väldans massa år och det är möjligt att det finns någon flash-uppdatering för det som kan behövas. I vanliga fall behöver man bara ansluta interfacen idag utan att installera drivrutiner och så dyker de bara upp i macen. Så är det med mitt E-mu X Midi 2x2 t ex.

  • Medlem
  • 2008-11-18 18:44
Ursprungligen av PF:

Kolla även om du har Phase 26 senaste uppdateringar. Det är ett interface som har funnits i en väldans massa år och det är möjligt att det finns någon flash-uppdatering för det som kan behövas. I vanliga fall behöver man bara ansluta interfacen idag utan att installera drivrutiner och så dyker de bara upp i macen. Så är det med mitt E-mu X Midi 2x2 t ex.

Hittade inga uppdateringar till Mac överhuvudtaget på Terrarec.net Men jag köpte den för bara ett halvår sen så den borde väl ha det senaste. Enligt manualen ska den bara vara att plugga i och köra. Samtliga Audio konfigurationer funkar bra, det är bara midi't som inte vill vara med.

Går man in på Ljud-/MIDI inställningar i Leopard så finns den inte heller terratec reprecenterad bland MIDI enheter utan bara bland Ljudenheter. I MIDI finns förutom mitt midiklav. även ngt som heter IAC drivrutin samt nätverk. Kan det vara så att drivrutinen Core MIDI som manualen påstår att terratec ska använda sig av, helt enkelt inte är installerat?

  • Medlem
  • 2008-11-18 21:40

Om jag sedan går in i bibliotek/ audio / mididrivers så finns här bara ett som heter EmagicUSBMIDIDriver.plugin Kanske saknas ngt här?

  • Medlem
  • 2008-11-18 23:09

Nu har det löst sig. Alldeles riktigt va det en flash uppgradering som behövdes.
Tack för all hjälp och tips PF och leere!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-18 21:46

Jepp, kanske fel på interfacet? Provat det i en PC (eller i din Mac när den leker PC?)? Byta sladd kanske är ett fånigt tips, but it might just work. Eller anslut det till datorn direkt, inte tgb'et eller en hub, om det råkar vara så.

  • Medlem
  • 2008-11-18 22:30
Ursprungligen av PF:

Jepp, kanske fel på interfacet? Provat det i en PC (eller i din Mac när den leker PC?)? Byta sladd kanske är ett fånigt tips, but it might just work. Eller anslut det till datorn direkt, inte tgb'et eller en hub, om det råkar vara så.

Samma resultat med annan USB sladd och USB port (endast använt dom på baksidan datorn)
Har tidigare funkat bra på min PC. Hur lekar man PC med Mac? Ska jag då installera windows drivrutiner på ngt sätt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-19 00:23

[quote="uc.t;1659267Har tidigare funkat bra på min PC. Hur lekar man PC med Mac? Ska jag då installera windows drivrutiner på ngt sätt?[/quote"]

Koolt att det löste sig!

Med Apples inbyggda program (10.5) BootCamp (finns att tanka hem till 10.4 ännu va?) så kan du installera ett Windows-operativsystem och låta datorn vara en PC också. Finns även program som gör att man kan köra Windows som en applikation, i ett fönster, med dra-och-släpp-funktionalitet mellan operativen.

1
Bevaka tråden