Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej söka i externa hårddiskar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är relativt ny på Mac Os X och allting fungerar oftast klockrent, dock som rubriken antyder vägrar macen söka i min externa hårddisk. Då jag har all musik samt massor av jobbrelaterade saker där vore det skönt att kunna söka där istället för att kunna leta upp det manuellt. I övrigt funkar sökfunktionen klockrent.

Kan nämna det att även om jag säger åt den att söka på den externa disken så kommer det bara upp 0 items även fast jag vet att filer med det namnet finns. Disken är även NTFS, spelar det någon roll?

Alla mina externa diskar är Mac formaterade men vet att de måste någon gång indexeras för att Spotlight ska kunna söka dem, vilket alltid är tråkigt om de inte gjort det och man har bråttom.

NTFS kan ha något med saken att göra, ja... (men vet ej)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 12:54

Spotlight skriver ett index till varje disk som den indexerat. Eftersom Mac OS X inte kan skriva utan bara läsa NTFS så blir det problem. Så är det i alla fall om man inte har någon NFTS-läsa-skriva-program installerat.

Jag kan skriva och läsa då jag köpt NTFS65 tror jag det heter. Ett måste för jobbet då jag flyttar mellan datorn på jobbet och macen hemma. Hur indexerar jag diskar? Alt, finns det något alternativ till Spotlight som man kan använda när man söker?

Indexering sker väl automatiskt första gången man söker ?

I alla fall så är det så jag märkt av det med nya diskar...

Hmm, verkar som att Spotlight inte kan indexera NTFS-diskar. Finns det något program som inte bygger på spotlight (såsom Google Desktop som bygger på Spotlights databas) där man kan söka efter filer på hårddisken?

1
Bevaka tråden