Välja att inte behöva Fn-tangenten

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag installerade jag av olika anledningar Jaguar på en PowerBook Pismo och blev förvånad då jag såg att jag inte kunde ändra bl. a. ljus- och ljudstyrka utan att samtidigt använda Fn-tangenten. Man ska ju kunna välja om man måste använda den i Systeminställningar. Men här kom dagens andra förvåning. Jag hittar inte inställningen i Systeminställningar.

Är det bara jag som har oflyt, eller minns jag så illa och man var tvungen att använda Fn-tangenten på 10.2? Jag har alla uppdateringar installerade.

Om jag minns rätt är det en inställning under "System Preferences" - antingen att F-knapparna blir F-knappar när man håller inne fn, eller tvärtom, att de får Mac-funktionen som är tryckta på dem när man håller inne fn

Det är vad jag också är van vid. Tangentbord i Systeminställningar ser exakt likadant ut som på min iBook med 10.5.5, till skillnad från den kryssrutan som helt enkelt inte finns där.

Nu har jag lyckats byta, men det krävde att jag startade upp Mac OS 9.1 och gjorde inställningen, som någon tyckte passade att placera i inställningsprogrammet Teckenuppsättning. Det går säkert att göra i 10.2 också, men de har lyckats gömma den väl i så fall.

1
Bevaka tråden