Reklamera MacBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har gjort det och kan berätta hur de fick till det? Min macbook har varit inne två gånger nu pga nätverksproblem och både airportkort och antenner har bytts. Nu verkar det som att de ev vill byta logikkortet. Jag orkar inte med allt krångel, åka buss i en timma för att lämna in den till servicestället och så vidare. Jag behöver den för skolarbete och har inte kunnat vara i skolan på tre veckor nu, eftersom jag inte har en användbar laptop.

Nu har jag ringt in igen och ärendet skulle eskaleras till en annan avdelning som skulle ringa upp mig idag, men eftersom ingen ringt hittills så ringde jag upp dem. Nu är det senast måndag de skall ringa upp. Så, hur gör man för att reklamera och få dem att gå med på det?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-14 15:45

Hur gammal är den?

Juli 2007.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-14 20:59

över 1 år gammal. Jag tror att det blir svårt det går säkert på reparation/service och du får vara utan dator

När jag skulle reklamera min imac skulle datorn gå sönder tre gånger, det gjorde den och jag fick en ny. Även lite extra utrustning (större HD) i kompensation..
Lycka till och ge inte upp=)

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-24 18:39
Ursprungligen av wilhelmsson:

När jag skulle reklamera min imac skulle datorn gå sönder tre gånger, det gjorde den och jag fick en ny. Även lite extra utrustning (större HD) i kompensation..
Lycka till och ge inte upp=)

Var det samma fel eller var det olika fel? Det är tredje reparationen på min macbook nu, men olika fel.

Sen tänkte jag bara förtydliga i tråden att reklamera inte är samma sak som att häva ett köp, taget från Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen:

"Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."

"Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat."

Jag hade samma symtom... De bytte det mesta i datorn (logik kort och HDD) m.m. När vi lämnade in den för 2:a gången sa vi att vi inte ville ha mer fel och ville reklamera, vi blev kopplad till reklamations enheten på apple och de sa att när datorn gått sönder 3 ggr skulle vi prata om reklamation. Det gick smärtfritt och fick en sprillans ny dator.

Även om det är olika fel, kan det vara samma "del" i datorn som är trasig.. I min kom dom aldrig fram till vad det egentligen var för fel, då hade den ju inte gått sönder 3 ggr!??!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-25 17:50

Schysst. Men det klart, rent ekonomiskt är det bättre för Apple att ge en ny dator än att spilla en massa arbetstid på en som det aldrig blir ordning på.

Jag fick höra att jag fick reklamera den om de kom fram till att det var ett hårdvarufel. Om det var ett mjukvarufel så skulle de ge mig support istället. Nu var det visst ett hårdvarufel, för jag skulle få den utbytt.

Någon som har koll på nån tidsplan? De hämtar den bökiga idag.

1
Bevaka tråden