Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två webservrar på port 80

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem: Jag vill köra två webservrar på samma maskin på port 80.

Jag kör Os X Server 10.5 och dess webserver på en Mac mini. Jag vill dessutom köra Rumpus för ftp och dess webgränssnitt, detta är alltså ytterligare en webserver. Jag kör idag osx servern på port 80 och rumpusservern på port 8080. Det här fungerar fint OM port 8080 är öppen i användarens brandvägg, det är den allt för ofta inte.
Har funderat lite på om man kan lägga en virtualhost på osx servern som vidarekopplas intern på port 8080 till rumpusservern.

/jonas

Efersom du har en webbserver (apache) på port 80 redan kan du inte lägga nåt annat på samma port.

Det du däremot kan göra är att sätta ett virtuellt ip på maskinen och köra rumpus på detta ip och på port 80. Om du nu har möjlighet till flera ip'n.

Hur man än vill kan man inte ha 2 servertjänster igång på samma port på samma ip.

mod_proxy - Apache HTTP Server

Virtuellt domännamn -> localhost:8080

Ursprungligen av kosmisch:

mod_proxy - Apache HTTP Server

Virtuellt domännamn -> localhost:8080

Det var väl något i den här stilen jag var ute efter. Men hur ställer jag in i serveradmin, vill ju helst inte in och rota manuellt då min kunskap är begränsad på området.

Ursprungligen av Johan S:

Efersom du har en webbserver (apache) på port 80 redan kan du inte lägga nåt annat på samma port.

Det du däremot kan göra är att sätta ett virtuellt ip på maskinen och köra rumpus på detta ip och på port 80. Om du nu har möjlighet till flera ip'n.

Hur man än vill kan man inte ha 2 servertjänster igång på samma port på samma ip.

Nej, Bredbandsbolaget vägrar ge mig mer än en fast ip, trots att jag tjatat.

1
Bevaka tråden