Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP - OSX-partitionen försvunnen!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 21:25

Jag håller på att bli galen. Bakgrunden kan man om man vill läsa här:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/254715-tangentbord-mus-funkar-i-win-med-logikkort.html
...men det är inte så noga. En kortversion är att jag på min MBP har en windowspartition (under bootcamp) som jag nyss försökte reparera genom att slänga in en windowsskiva. Efter en förj-a massa strul blev jag tillslut uppmanad att ange en licensnyckel. Eftersom jag inte har den kvar blev jag tvungen att avbryta reparationen/uppgraderingen av windows, genom att tvångsavsluta med powerknappen.

På något underligt sätt har nu OSX försvunnit från datorn. Okej, jag ominstallerar hela skiten då, tänkte jag. Problemet är att nu när jag sätter in Leopard-skivan för att ominstallera systemet så hittas endast min windowspartition på 40 gb. Det är det enda alternativ som visas som installationsdestination. Resterande 80gb av hårddisken verkar ha gått upp i rök.

Hjääääälp pleeeeease! Börjar bli så otroligt trött på det här nu, efter att inte ha kunnat använda skitdatorn på över 3 veckor (den har varit inne på service 2 ggr etc etc etc).

Starta på installationsskivan, hoppa ur installationen.
Välj att köra skivverktyg ( Vilket otsvarar Format och FDisk i samma program)
Markera hårddisken. Skapa EN partition över hela disken, välja Apple GUID (Alltså startbar med OSX).
När allt är skrivet, installera om OSX

Ett välment tips; Vänta med att installera Windows tills du kan Macen rejält.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-13 21:47

Vad händer om du startar om datorn utan skiva i och håller ner ALT-tangenten? Kan du välja startdisk?

Goflorps anvisning är bra. Jag gjorde något liknande när jag klydda med bootcamp och windows.

1
Bevaka tråden