Vad skiljer de olika Macbook Pro åt??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en begagnad Macbook Pro, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken modell. Kan någon klarlägga vilken skillnad prestandamässigt det är mellan de olika modellerna/generationerna? Vilken modell ska jag satsa på för att få ut mesta möjliga prestanda till minsta möjliga pris. Hade tänkt mig en 8000-9000 kronor.
Jag ska främst använda datorn till bildbehandling.

Flyttade tråden till "Köpa Mac & Köptips".

/Mod

Det har funnits 14 modeller (enligt EveryMac.com) före den nuvarande generationen.

Dessa kan dessutom vara olika utrustade (olika mängd internminne, olika mängd grafikminne, olika upplösning, glossy, m.m.)

Begär du verkligen att någon ska redovisa för- och nackdelar med alla dessa kombinationer?

Ställ gärna ett par konkreta exempel mot varandra i stället, så är det lättare att motivera varför du bör välja den ena före den andra.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-13 15:06

Jag skulle säga: undvik alla MacBook Pro, tillverkade 2007-06 -> 2008-09. (Ledtråd: Nvidia grafikchip som kan rasa när som helst). Visserligen täcks det av garantin under två år från inköp, men det är inte skäl nog.

Ursprungligen av planB:

Jag skulle säga: undvik alla MacBook Pro, tillverkade 2007-06 -> 2008-09. (Ledtråd: Nvidia grafikchip som kan rasa när som helst). Visserligen täcks det av garantin under två år från inköp, men det är inte skäl nog.

Det är väl lite väl drastiskt? Många av de drabbade datorerna är ju reparerade redan, och då är det väl ingen risk att de "rasar" igen, eller?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-13 17:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl lite väl drastiskt? Många av de drabbade datorerna är ju reparerade redan, och då är det väl ingen risk att de "rasar" igen, eller?

Efter att ha gått igenom långa trådar i olika forum är det helt klart att inte så få har fått byta logik mer än en gång för samma fel. Det var t.o.m. någon på här på 99 som detta har hänt. Uppenbarligen har / hade varken Apple eller Nvidia koll på vilka batch'er av chip som var felaktiga eftersom även utbyteskort har gått sönder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 19:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, hände mig för någon vecka sedan. Känns verkligen sådär att de tydligen sätter in "dåliga kort" på nytt.

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-13 19:47
Ursprungligen av acke:

Jo, hände mig för någon vecka sedan. Känns verkligen sådär att de tydligen sätter in "dåliga kort" på nytt.

Lite OT men jag tänkte bara hålla med. CD-läsaren krånglade i min macbook, jag fick den bytt två gånger för att det vara samma fel på den nya de satt in. Käs.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-13 19:56
Ursprungligen av enkel:

Lite OT men jag tänkte bara hålla med. CD-läsaren krånglade i min macbook, jag fick den bytt två gånger för att det vara samma fel på den nya de satt in. Käs.

Uppenbarligen är det mer regel än undantag att utbyteskomponenterna har samma brister som originalkomponenterna.

Någon av MBP modellerna hade skärmar som visade en gultonad nyans; när folk skulle byta hade utbytesskärmarna samma fel.

Nästa gång blir det en Acer för mig...

Nej, skämt åsido,... men jag tänker göra en riktigt grundlig research innan jag köper och aldrig köpa när en modell är ny.

Ursprungligen av planB:

Hmm.. köpte just en MacBookPro4,1 , alltså förra årets modell, ouppackad. Bör jag vara orolig?

Jag undrar egentligen mest om det är någon särskild version som ska undvikas, exempelvis som de här med grafikchipet från Nvidia. Är exempelvis 1,83 eller 2,16-ghz-modellerna bra köp med två gb minne. Jag är mycket för prisvärde kontra prestanda. Fast det kanske är feltänk!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 21:57

Vad risiga ni är, han har fått ett råd, bara vilka han inte ska köpa.

Köp en så ny du kan, spara en tusenlapp och lägg det på en uppgradering till 4 gig internt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 21:58

sorry Jesper, ser att du bett om mer info.

'
/Tangen

1
Bevaka tråden