Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur läsa gammal Macdiskett?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hösten är här, och med den höstresningen i garderob, skåp och lådor. Hittade ett par gamla (ca 1994) mac-disketter med dokument som jag gärna skulle vilja lägga över på modernare lagringsmedia. Har en MBP, samt en PC med diskettstation.

Någon som har mästartips på vilka möjligheter som finns?

Johan

Installera MacDrive på PCn, så ska den kunna läsa Mac-disketter.

"MacDrive works with just about anything you can throw at it, including hard drives, CD-R/RW, DVD-R/RW, floppies, iPods, flash drives, Zip, Jaz, MO, DMG virtual disk files and more."

Mediafour | MacDrive

Programmet kostar visserligen 50 dollar, men man kan ladda ner en gratis "trial"-version som fungerar i 5 dagar, och det borde ju räcka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-12 14:31

Annars en billig USB-diskettläsare. Borde finnas begagnat om inte annat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-12 18:39

En diskett från 1994 är knappast läsbar idag. De åldras väldig snabbt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-12 18:48
Ursprungligen av Gunnar B:

En diskett från 1994 är knappast läsbar idag. De åldras väldig snabbt.

I våras gick jag igenom en hel låda 20-30 st med disketter från 1992-1998 (ungefär). Vad jag kommer ihåg gick alla att läsa, och då har de legat i ett förråd i säkert fem år. (Den äldsta filen jag hittade var en tentamen som jag skrev i Wordperfect 4.x för DOS från 1990.)

Ursprungligen av johan_so:

Har en MBP, samt en PC med diskettstation.

Så länge det är HD disketter, för en PC kan inte läsa 800KB Mac disketter.

Och så snabbt åldras inte magnetisk media!! Då hade inga gamla kassettband funkat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-12 19:12
Ursprungligen av SkrotNisse:

Så länge det är HD disketter, för en PC kan inte läsa 800KB Mac disketter.

Kan alla mac'ar utrustade med diskettstation (före 1998 ungefär) läsa dessa disketter?

alla macar med den dubbelsidiga driven (1,44MB)
läser också 800KB Mac-formatterade.
De klarade också dos 720 och 1,44 som en "bonus"..

Har man en riktigt gammal diskettstation på typ en MacPlus
eller liknande funkar det bara läsa 800KB/720.

Ännu äldre 400 KB-disketter är däremot svåra att läsa alls utan en gammal enhet. De byggde på att sektorerna till skillnad från i resten av världen var lika stora överallt och man därmed fick ut ett antal KB extra, men som dock krävde att enheten reglerade rotationshastigheten beroende på läs- och skrivhuvudets position.

1
Bevaka tråden