Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårddisk, 250gb, 320gb? 5400rpm, 7200rpm?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-11 20:28

Har tänkt att införskaffa den minsta modellen av den nya macbooken, d.v.s. den med core 2 duo 2,0ghz och 2 gb ram. Hade dock däremot tänkt att köpa en intern hårddisk att byta till och sen stoppa in 160GB-aren i nån form av 2,5"-kabinett..

Men jag är lite kluven på vad jag ska köpa för disk..
Jag är nog mest inne på Seagate och Western Digital..
Jag hade tänkt mig runt 250GB.. men jag vet inte riktigt här..

Man får en Western digital 320GB på 5400 rpm för runt 740:-, men man får också en Western Digital och Seagate 7200 RPM på 250GB för samma pengar ..
Så frågan är, hur stor skillnad är det på 5400RPM vs. 7200RPM?
Kommer jag märka stor skillnad i respons och rapphet i OSX med en 7200RPM-are?
Isåfall väljer jag hellre 250GB före 320GB, men om skillnaden är marginell så väljer jag nog 320GB..
Sen är det frågan om strömförbrukning och värme.. Blir en 7200RPM-are mycket varmare och drar mycket mer ström än en 5400RPM-are?

Vad vet ni om detta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-11 20:43

Förr så blev alltid 7200 rpm-diskarna mycket varmare. Här bör man nog läsa faktablad noga innan man ger sin nya dator en värmechock.

Om jag vore du så skulle jag låta bli med tanke på garanti. Det kan ju tänkas att din dator har någon barnsjukdom och då är garantin guld värd.

Köp hellre en extern disk. Då kan du lungt satsa på en en riktig stor och snabb disk samtidigt som du har garatin kvar.

Men om din pappa är miljonär så kan du bortse från mina råd.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-11 21:56
Ursprungligen av Macus:

Förr så blev alltid 7200 rpm-diskarna mycket varmare. Här bör man nog läsa faktablad noga innan man ger sin nya dator en värmechock.

Om jag vore du så skulle jag låta bli med tanke på garanti. Det kan ju tänkas att din dator har någon barnsjukdom och då är garantin guld värd.

Köp hellre en extern disk. Då kan du lungt satsa på en en riktig stor och snabb disk samtidigt som du har garatin kvar.

Men om din pappa är miljonär så kan du bortse från mina råd.

Sant.

Han betalar inte min dator eller garantier, det kanske är jag som är miljonär? eller inte? eller?

Ursprungligen av widde:

Har tänkt att införskaffa den minsta modellen av den nya macbooken, d.v.s. den med core 2 duo 2,0ghz och 2 gb ram. Hade dock däremot tänkt att köpa en intern hårddisk att byta till och sen stoppa in 160GB-aren i nån form av 2,5"-kabinett..

Men jag är lite kluven på vad jag ska köpa för disk..
Jag är nog mest inne på Seagate och Western Digital..
Jag hade tänkt mig runt 250GB.. men jag vet inte riktigt här..

Man får en Western digital 320GB på 5400 rpm för runt 740:-, men man får också en Western Digital och Seagate 7200 RPM på 250GB för samma pengar ..
Så frågan är, hur stor skillnad är det på 5400RPM vs. 7200RPM?
Kommer jag märka stor skillnad i respons och rapphet i OSX med en 7200RPM-are?
Isåfall väljer jag hellre 250GB före 320GB, men om skillnaden är marginell så väljer jag nog 320GB..
Sen är det frågan om strömförbrukning och värme.. Blir en 7200RPM-are mycket varmare och drar mycket mer ström än en 5400RPM-are?

Vad vet ni om detta?

Hej,

När jag köpte min Macbook Pro 2.16 Ghz 2006 levererades den med en Hitachi disk på 5400 varv. Jag uppgraderade till en Hitachidisk på 7200 varv som skulle vara den snabbaste vid den tiden. Märkte av lite skillnad vad gäller hastighet. Datorn blev inte varmare och batteriet verkade hålla lika länge. Vad som ändrades var dock ljudnivån, inte jättemycket negativt men det blev högre när disken arbetade.
Nu har jag köpt en Western Digital 500 Gb disk med 5400 varv. Utrymmet överväger definitivt hastigheten för min del, det går lite långsammare att starta upp datorn och det tar längre tid att öppna Firefox är det jag noterat. När allt är igång märker jag ingen skillnad alls. WD disken är också tystare och det tycker jag är trevligt även om jag inte störde mig på 7200 varvaren innan. Vad jag läst innan påverkas garantin inte av att byta internminne eller hårddisk. Lycka till!

Mvh

Andreas

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-12 00:16

Jag satt i min gamla 7200 rpm Hitachi-disk i min nya macbook. Skillnaden mellan den och den medföljande i hastighet var 60 MB/s jämfört med 50 MB/s. Den verkliga skillanden i accesstid osv. är svårt att veta. Något problem med ljud eller värme har jag inte haft i in gamla dator, men har hört andra som haft det. Den nya är för ung för att göra några uttalanden om. Sammanfattningsvis beror det på vad du ska göra med din dator. Du valde 2,0 GHz och 2 GB, så du kanske inte är den mest prestanda-krävade användaren. Kanske mer RAM gör större skillnad för dig?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-13 10:49
Ursprungligen av enkel:

Jag satt i min gamla 7200 rpm Hitachi-disk i min nya macbook. Skillnaden mellan den och den medföljande i hastighet var 60 MB/s jämfört med 50 MB/s. Den verkliga skillanden i accesstid osv. är svårt att veta. Något problem med ljud eller värme har jag inte haft i in gamla dator, men har hört andra som haft det. Den nya är för ung för att göra några uttalanden om. Sammanfattningsvis beror det på vad du ska göra med din dator. Du valde 2,0 GHz och 2 GB, så du kanske inte är den mest prestanda-krävade användaren. Kanske mer RAM gör större skillnad för dig?

Anledningen till att jag valde 2,0ghz och 2gb ram är att det inte är värt flera tusen till för 400mhz extra.. Det gör helt enkelt väldigt liten skillnad. Bakgrundsbelyst tangentbort bryr jag mig inte om, och inte heller att det sitter 250gb i den lite större, för jag kommer ändå att byta själv.
I min förra macbook hade jag maxat minne, d.v.s. 4 gb så prestandaanvändare är jag, då jag också sitter och swappar mellan osx och windows samtidigt. Men som sagt, prestandaskillnaden motiverar inte prisskillnaden anser jag. Mer ram kommer definitivt tryckas i burken när priserna går ner en aning.

Det är inte så stor skillnad i uppfattat ljudtryck (dB alltså) mellan en 7200 rpm och en 5400 men högre hastighet medför en högre frekvens på ljudvågorna vilket gör det tydligare för våra öron (70 Hz vid 4200 rpm, 90 Hz vid 5400 och 120 Hz vid 7200 rpm).

Jag har en Samsung 5400 rpm 320 GB i min MacBook (nov 2007) och den är något snabbare än originalets Fujitsu på 80 GB. Ljudnivån är i stort sett densamma på det stora hela men jag tycker att den har lite mjukare sökljud, alltså lite mindre klickande. Samsung har gjort sig kända för tysta hårddiskar rätt länge nu och jag kan rekommendera den modellen jag har. Även Seagates 5400 rpm ska vara ganska tyst.

Garantin påverkas inte av byte utav hårddisk och internminne. Byt på du. Funkar det inte enligt önskemål sätter du den nya disken i kabinettet istället.

Generellt sett skulle jag säga: Köp så stor disk du har råd med, det är sällan värt att snåla för det biter en i svansen senare. I alla fall om man vet med sig att man brukar fylla sin hårddisk förr eller senare.

Värmen är nog försumbar numera, de snabbare diskarna marknadsförs ofta som tysta och utan att dra mer ström, som t.ex. WD:s 320 GB-disk på 7200 rpm:

Låg strömförbrukning – med teknologier som IntelliSeek™ och SecurePark™ nås en strömförbrukning motsvarande 5400rpm
Tyst – en av de tystade diskarna på marknaden tack vare den exklusiva funktionen WhisperDrive™

Jag har just denna WD:s 320 GB-disk på 7200 rpm i min MacBook Pro sedan en tid tillbaka, se mina testresultat här. Den är tyst, men den hörs ändå tydligt, kanske just för att 7200-diskar låter annorlunda som Redglittercoffin är inne på.

För mer tester och kommentarer om diskarna, kolla i Barefeats tester som t.ex. detta test.

1
Bevaka tråden