Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Längre laddtid för batteriet i nya MacBook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 00:10

Hejsan, sitter med en 2.4 MB som jag införskaffat sedan min gamla svarta 2.0 blev stulen. Det mesta känns bra, framförallt ger aluminium en mycket mer gedigen känsla än plast kom upp i. Men min fundering handlar om batteriet. Jag tycker det känns som om det tar märkbart längre tid att få till en full laddning på den här om man jämför med min gamla. Tror inte, rätta mig om jag har fel, att jag var tvungen att vänta ens två timmar där. Sen kan det ju hända att tiden i realiteten är ungefär den samma, bara det att det anges olika i menyraden. Fast det är ju samma mjukvara i dem? Hmm...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-11 07:52

Får tillägga att även jag noterat att det ibland känns som att den behöver lite längre tid på sig att ladda batteriet jämnfört med min MacBook Pro (föregående version).

Jag har dock inte någon förklaring/tanke om varför det skulle vara så. Om det nu är så öht, eller om det är ett hårdvarufel med min maskin med tanke på de problem jag har med den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 10:27

Om jag inte minns fel så är de väl andra batterier i den nya, så de kan ju vara en orsak till det hela. Den gamla Macbooken hade ett 55Watts batteri medans den nya har ett 45Watts batteri!

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-11 18:14
Ursprungligen av Minto0:

Om jag inte minns fel så är de väl andra batterier i den nya, så de kan ju vara en orsak till det hela. Den gamla Macbooken hade ett 55Watts batteri medans den nya har ett 45Watts batteri!

För att klara ut det hela kanske det vore bra att skriva rätt enheter. Watt är effekt och Watt-timmar [Wh] är energi. Så det nya batteriet med lägre kapacitet borde med med andra ord laddas snabbare om man laddar med samma effekt. Vilket inte är fallet då laddtiden skiljer sig.

Jag vet inte den faktiska förklaringen, men ofta är det hälsosammare för batterier att bli laddade lite långsammare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 19:02
Ursprungligen av enkel:

För att klara ut det hela kanske det vore bra att skriva rätt enheter. Watt är effekt och Watt-timmar [Wh] är energi. Så det nya batteriet med lägre kapacitet borde med med andra ord laddas snabbare om man laddar med samma effekt. Vilket inte är fallet då laddtiden skiljer sig.

Jag vet inte den faktiska förklaringen, men ofta är det hälsosammare för batterier att bli laddade lite långsammare.

Ja låter vettigt. Laddarna har ju olika Watt me, därav rekomenderas man inte o använda ngn gammal laddare till ny dator.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-12 10:44
Ursprungligen av Minto0:

Ja låter vettigt. Laddarna har ju olika Watt me, därav rekomenderas man inte o använda ngn gammal laddare till ny dator.

Jag trodde det var samma. Är det inte 60 W på båda?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-12 10:51
Ursprungligen av enkel:

Jag trodde det var samma. Är det inte 60 W på båda?

Inte vad jag har hört, men jag kan ha fel så! Eftersom de är nya batterier osv så vore de konstigt o ha samma laddare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 10:35

Ja, fast batteritiden är ju specad till samma. Men det kanske man kan skylla på byte av skärm och grafikkort? Men borde inte ett 45W batteri snarare gå FORTARE att ladda än ett 55W dito?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 11:12
Ursprungligen av Lemino:

Ja, fast batteritiden är ju specad till samma. Men det kanske man kan skylla på byte av skärm och grafikkort? Men borde inte ett 45W batteri snarare gå FORTARE att ladda än ett 55W dito?

Ja, men batteritiden har väl inget med laddningen o göra? Hurvida de borde gå fortare eller inte vet jag inte. Uppenbarligen inte liksom...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 14:23

Märker själv detta, känns betydligt långsammare laddning än ibook och plast-macbook. Känns som det går väldigt långsamt kring 80%.

Är det någon som faktiskt har mätt?

1
Bevaka tråden