Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte samma fart på internet på mina datorer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade mig nyss nytt bredband och har råkat ut för något jävligt märkligt.
På min Macbook får jag en hastighet på 48Mbit/s ned enligt bredbandskoll...
Men när jag kör min macmini får jag endast 10Mbit/s.

Jag har kollat att inget laddas ner eller sådär. Så jag har ingen aning om vad som kan vara fel. Båda är kopplade på en Airport Express.
Någon som vet vad som kan vara galet?

Det låter ju nästan som Mac minin bara kör 802.11b (11Mbps), medans den andra kör 11g (eller kanske t.o.m. 11n).

Har du provat från samma ställe, så att inte den ena har fler väggar att gå igenom än den andra?

Har du provat att köra med kabel i stället, för att se om det är skillnad även då? Dvs gå förbi Airport Expressen, och köra rakt in i väggen eller i modemet, eller vilken typ av bredband det nu är...

Hade varit bra med lite mer bakgrundsinformation om alla apparaterna...
Vilken modell av Mac mini är det? Har den inbyggd Airport, eller använder den någon extern lösning (USB)?
Vilken MacBook-modell är det?
Vilken Airport Express-modell är det? Den gamla med 802.11g, eller den nya (efter mars 2008) med 802.11n?

Macminin är väldigt ny, senaste modellen, 802.11g, Ska vara inbyggt 54Mbit. Kör jag kabel rakt in i minin hamnar jag på 50Mbit. Expressen är av senaste modellen även den, 802.11n. Minin står i en hylla cirka 2 meter från Airporten, macbooken får samma hastighet även ute i köket, dit är det längre och en vägg emellan....

Har även testat att sätta expressen bakom datorn på typ 40 centimeters avstånd, ingen skillnad! den hamnar hela tiden mellan 10 och 20 Mbps!

Senast redigerat 2008-11-11 01:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Macminin är väldigt ny, senaste modellen, 802.11g, Ska vara inbyggt 54Mbit.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag fick lära mig igår att 802.11G som sitter i Macmini endast har en TEORETISK hastighet på 54Mbit och att det i praktiken bör hurras om man kommer över 25!

Så är det med alla överföringsstandarder. Det finns en teoretisk maxhastighet, och en verklig "throughput".

Det var därför jag frågade om vilka standarder de olika apparaterna använde. Med 11g är 10-20 Mbps helt normalt. Hade det varit 11n så hade de siffrorna känts lite låga.

IEEE 802.11g-2003 - Wikipedia, the free encyclopedia
"...maximum raw data rate of 54 Mbit/s, or about 19 Mbit/s net throughput..."

T.ex är Firewire (max 400 Mbps) oftast snabbare i verkliga livet än USB2 (max 480 Mbps). Så teoretiska maxhastigheter ska man inte stirra sig blind på.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så är det med alla överföringsstandarder. Det finns en teoretisk maxhastighet, och en verklig "throughput".

Det var därför jag frågade om vilka standarder de olika apparaterna använde. Med 11g är 10-20 Mbps helt normalt. Hade det varit 11n så hade de siffrorna känts lite låga.

IEEE 802.11g-2003 - Wikipedia, the free encyclopedia
"...maximum raw data rate of 54 Mbit/s, or about 19 Mbit/s net throughput..."

T.ex är Firewire (max 400 Mbps) oftast snabbare i verkliga livet än USB2 (max 480 Mbps). Så teoretiska maxhastigheter ska man inte stirra sig blind på.

Jo, var dag lär man sig något nytt. Det som skrämmer mig är att de inte kände till det här på äpple-supporten. Där ville de att jag skulle åka ner och lämna in datorn på reparation och grejjor. Men när jag ringde och pratade med Macsupport fick jag lektionen.
Frågan är: Går det att trycka in ett 802.11n-kort i Macminin?

Ursprungligen av PeeMaN:

Går det att trycka in ett 802.11n-kort i Macminin?

Inte internt, tror jag.

Men det finns externa USB-lösningar. Här är ett par exempel:

Edimax nMax Wireless 802.11n USB 2.0/1.1 Ada... (EW-7718Un) at OWC
Newer Technology MAXPower 802.11n/g/b USB A... (MXP802NU2C) at OWC

Problem solved. På Apple-support har de ingen jävla koll, men det är en annan historia.
Jag fick lära mig igår att 802.11G som sitter i Macmini endast har en TEORETISK hastighet på 54Mbit och att det i praktiken bör hurras om man kommer över 25. Lösningen blev att dra en TP rakt in i Macminin!

Spanx!

1
Bevaka tråden