Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om macbook med macbook pro skiva

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Snabb fråga:

Kan man använda installationsskivan från min macbook pro för att installera om en macbook???

Tack på förhand

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-06 22:02

snabbt svar... ja med lite handpåläggning
får man... nej

Ursprungligen av Mija:

snabbt svar... ja med lite handpåläggning
får man... nej

Jag skulle ha svarat nej på båda, men är ändåp intresserad av denna "handpåläggning" då vissa fall av problemlösning är viktigare än att man håller sej till regelboken just den dagen.

För att förtydliga; låt säga att man sitter med en Mac som har ett kasst system, det är lördag eftermiddag och ett jobb måste vara klart måndag morgon men det finns ingen möjlighet att skaffa en korreklt skiva förrän EFTER jobbet ska vara färdigt.

Hur gör man för att köra från "fel" skiva ? I min erfarenhet så vägrar den installera.

Jag har själv alla versioner av Mac OS (ända tillbaka till System 1 1984) men jag bär ju inte med mej dem var jag än är, och det vore bra att veta hur man löser problem.

Handpåläggning som i kunskaper eller som i enkla klickval?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-06 22:56

Iofs så vill väl inte en skiva från en MacBook Pro starta nån installation på en MacBook.
Detta då skivorna bara går att installera den datorn dom kom med.

Det kräver att man har tillgång till de båda datorerna och en FireWire-sladd.

Starta upp "fel" Mac (i detta fall MacBook) i Target Mode (genom att trycka T vid uppstart för de som inte vet) och koppla ihop den med "rätt" Mac (i detta fall MacBook Pro) med FireWire-sladden. Starta nu om "rätt" Mac med skivan i och kör Installeraren. Obs! Var noga med att inte installera på den interna hårddisken, utan den som är ikopplad via FireWire!

Har gjort detta ett flertal gånger, då jag inte har haft rätt skiva på plats, så jag vet att det fungerar. Principen är alltså densamma som att installera till en extern disk. Tänk dock på att du inte kan använda en PowerPC-Mac för att installera ett system på en Intel-Mac eller vise versa.

1
Bevaka tråden