hur gör man när man prutar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar mestadels handla begagnade saker av kompisar och då brukar prissättningen komma lite av sig självt, men nu planerar jag att så fort jag får tag på ståls försöka få tag på en begagnad dator och undrar om någon som är duktig på att pruta kan komma med lite tips.
Det vore också hygglo om nån kunde komma med lite upplysningar om hur man skriver kvitto och hur privata köp brukar gå till och så där…

Lägg bud på de produkter du är intresserad av.
Allt Mac-relaterat är ju övervärderat så det är ju bara att skicka ett trevligt och välformulerat mail där du skriver hur mycket du är beredd att betala för det som säljs.
Det handlar ju om att du skall betala så mycket som vara är värd för DIG.
Vissa människor prutar ju på allt men det tycker jag är fel. Man skall ju bara pruta på det som är orimligt prissatt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag brukar mestadels handla begagnade saker av kompisar och då brukar prissättningen komma lite av sig självt, men nu planerar jag att så fort jag får tag på ståls försöka få tag på en begagnad dator och undrar om någon som är duktig på att pruta kan komma med lite tips.
Det vore också hygglo om nån kunde komma med lite upplysningar om hur man skriver kvitto och hur privata köp brukar gå till och så där…

1) Leta fram ett bra objekt som du är intresserad av

2) Har objektet legat ute ett tag? Om ja: här finns prutmån, om nej: förvänta dej inte för mycket

3) Verkar säljaren angelägen att sälja när du ringer? om ja: läge att pruta, om nej: inte lika sannolikt

4) Åk och kolla på burken. Säg att han vill ha 8000kr för den. Lägg ner 6800kr i fickan och extra 200kr i en annan ficka - just in case.

5) Säg att du gärna vill köpa datorn och ta den nu direkt, men att du inte är säker på att du har så mycket pengar. Langa fram den förpreparerade sedelbunten. Accepterar säljaren har du gjort en bra deal. Börjar han knota så leta vidare i fickorna - 200kr kan vara det som får affären att gå i lås.

Om du vet med dej att priset är bra redan från början så kanske du inte ska pruta *så* hårt.

Bra tips när det gäller själva köpegrejjen:

1) Kvitto: datum, produktinfo, såld i bef. skick, pris, namn av köpare och säljare. Upprättas gärna i 2 ex

2) Tänk på att efter 1 Juli så blir du av med din egendom du köpt om det visar sej att den är snodd. Skulle du tex köpa en dator som du sedan lämnar in på service och någon illvillig servicetekniker anar oråd (inte direkt sannolikt iofs) och dom visar sig vara välgrundade så kan du hälsa hem till datorn.

God tro gäller inte längre, och även om du vidtar alla rimliga säkerhetskontroller innan du köper datorn så är det ointressant om den ändå är baxad... kan vara bra att veta.

Annars tycker jag personligen det är guld att köpa beg - låt någon annan idiot stå för värdeminskningen och i 99 fall av 100 så är grejjen man köper både i jättebra skick och till ett bra pris.

• Medlem
  • Haninge
  • 2003-06-28 00:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Annars tycker jag personligen det är guld att köpa beg - låt någon annan idiot stå för värdeminskningen och i 99 fall av 100 så är grejjen man köper både i jättebra skick och till ett bra pris.

Det där var ord och inga visor, hehe...

Mycket bra tips! Jag tackar!

1
Bevaka tråden